vrijdag 17 juni 2022

Singles round-up: juni 4


Hooikoorts is een jaarlijks terugkerend fenomeen voor mij. Alleen manifesteert het zich anders van jaar tot jaar. Ik weet bijvoorbeeld van 2018 te herinneren dat ik precies een halve dag ontzettend ziek ben geweest. De afgelopen week proest ik al geregeld maar het is met twee keer per dag wel afgelopen. Vandaag is een hel geweest. Ik heb al vier keer geproest als ik in Steenwijk kom. Ik vind in een fietstas nog een pakje met één papieren zakdoekje en deze is al nat geregend. Ik heb thuis een hele voorraad, maar ja... Daar heb ik nu even niets aan. Ik haal bij de supermarkt een nieuw pak zakdoekjes en gebruik gedurende de dag twee pakjes hieruit. Proesten is één zakdoekje. Vervolgens tweede zakdoekje om de neus te snuiten. Als dat gedaan is, voel ik opnieuw een kriebel in mijn neus en daar is de volgende proest. Weer snuiten en daarna weer een kriebel in de neus. En ga zo maar door! Nu ik binnen ben, is het ietsje beter geworden maar ik kijk als een blok tegen morgen op. Ik denk dat ik me even ziek ga melden. Zondag zal de meeste hitte voorbij zijn en hopelijk reageert mijn neus dan weer ietsje beter op de omgeving. Nu eerst maar het tweede deel van de singles uit Zwolle. Ik verwacht dat ik morgen het pakket van René kan ophalen bij het postkantoor en dus kunnen we vrolijk verder met de 'Singles round-up'. Naast een 'Eindstreep' kan ik de singles eveneens meenemen voor de Gele Bak Top 100 welke ik weer in juli ga doen.

* The Love Affair- A Day Without Love (Portugal, CBS, 1968)
Ik heb goed gekeken maar helaas... Ik kan erg goed een mooi exemplaar van 'Everlasting Love' gebruiken omdat de oude een beetje verrot is. Toch ben ik blij met 'A Day Without Love' want deze ontbreekt nog in de collectie. Het nummer is geschreven door Philip Goodhand-Tait en zijn eerste opdracht is om een liedje te schrijven in de stijl van 'Everlasting Love'. Het is niet een Engelse nummer 1 zoals 'Everlasting Love' maar overtuigend genoeg om de vaste schrijver te worden van de hitgroep. En het is weer iets anders, maar bijna hetzelfde!

* The Magic Lanterns- Shame Shame (Zuid-Afrika, Polydor, 1969)
Er staat me iets bij van een verzamelelpee waarop ik dit nummer heb staan, maar dat moet een ander nummer zijn geweest. Het sluit fraai aan op The Love Affair want ook dit is niets-aan-de-hand popmuziek uit de late jaren zestig. Een iets progressiever geluid maar nog altijd geknipt voor de hitparade. De Zuid-Afrikaanse persing staat (nog) niet op 45cat maar opvallend is het 'single play'-logo op het label. Zouden ze daar in 1969 nog EP's hebben gehad? In Engeland is dat in 1969 grotendeels verleden tijd. EP's worden niet langer meegerekend in de hitlijsten.

* Manfred Mann- Come Tomorrow (UK, HMV, 1965)
Van een aantal artiesten en groepen zijn meerdere singles aanwezig. In de volgende aflevering krijgen we zo vier van één zangeres. Ook Manfred Mann is grotendeels compleet, alleen zijn dit allemaal Engelse persingen. 'Ik twijfel nog even bij 'The One In The Middle' omdat dit 'There's No Living Without Your Loving' op de keerzijde heeft. 'Come Tomorrow' mag in ieder geval mee. Die heeft wel zijn beste tijd gehad helaas maar daar staat een vriendelijk prijsje tegenover. Een een prachtig hoesje dat ik altijd nog voor een andere single kan gebruiken.

* The Marvelettes- Here I Am Baby (NL, Tamla Motown, 1968)
Hoewel Minstrel een aparte soul-afdeling heeft bij de singles staat deze gewoon tussen de jaren zestig. Bij mij mag die op de soul-afdeling. Smokey tekent voor 'Here I Am Baby' en dat mag ik al vanaf de eerste noten. Op de keerzijde staat 'Keep Off, No Trespassing'. Dat is weliswaar meer 'Northern' maar haalt het niet bij 'Here I Am Baby' voor mij.

* The Moody Blues- From The Bottom Of My Heart (NL, Decca, 1965)
Is het mijn geluksdag? Ja, het is mijn geluksdag!. Voor twee euro hou ik 'From The Bottom Of My Heart' in mijn handen en deze ontbreekt nog altijd. Het is destijds de opvolger van 'Go Now' en bereikt in Engeland nog een redelijk hoge plek op de hitparade. Hier is dan de Nederlandse in een acceptabele staat. Mijn dag kan niet meer stuk?

* Mott The Hoople- Honaloochie Boogie (Duitsland, CBS, 1973)
Baz heeft me een paar maanden geleden de Engelse persing gestuurd, maar daar is iets merkwaardigs mee aan de hand. In het begin van het refrein zit een totaal uitgesleten groef. 'Op mijn Technics speelde het probleemloos af', meent Baz als hij hoort dat mijn Stanton blijft steken op dat punt. Het lijkt me stug maar goed... Ik heb dan wel gehoord dat het een verrassend goed nummer is en ik neem dan ook graag deze Duitse persing mee. Deze is ook helemaal probleemvrij en dus hoef ik niet langer gezichtsverlies te ervaren als ik de plaat in een show wil draaien met Baz in de chatroom.

* The Paper Dolls- Something Here In My Heart (NL, Pye, 1968)
De vorige eigenaar heeft het plaatje op 9 mei 1968 gekocht. Ik denk dat het dan nog in de Tipparade staat? Ik heb vooralsnog de Old Gold in de Blauwe Bak staan maar daar mag deze nu komen te staan. The Paper Dolls in een bak met soul-singles? Ja, dit is een plaatje waarvan ik altijd een brede glimlach op mijn gezicht krijg. In de 'serieuze' Northern Soul is het nooit iets geworden omdat het een grote hit is geweest (nummer 11 zeg ik uit mijn hoofd?).

* Patience & Prudence- Gonna Get Along Without Ya Now (US, Liberty, 1956)
In 2007 koop ik op een plaatselijke rommelmarkt een elpee met vergeten hits uit de jaren vijftig. De tekst op de hoes is geschreven door een Hitweek-schrijver. Hoesteksten kunnen informatief zijn maar ze kunnen je ook enthousiast krijgen. Dat laatste geldt voor deze elpee. Hij beschrijft ook mooi hoe de situatie is tot de jaren zeventig en tachtig. Een plaat is een hit voor een paar maanden en als je dan geen exemplaar hebt gekocht of bent verloren op een feestje, dan is dat het voor de rest van je leven. Totdat in de jaren tachtig een elpee wordt uitgebracht met allerhande van deze platen. Hij noemt ook 'de knotsgekke zusjes Patience & Prudence' en ik ben meteen fan! We kennen allemaal het nummer in de uitvoering van Viola Wills maar dit snoepje is slechts 1 minuut en 52 seconden en is iets meer dan 65 jaar jong. Hij heeft de tijd goed doorstaan!

* The Peddlers- Birth (NL, CBS, 1969)
In de late jaren negentig luister ik veel en vaak naar The Peddlers. Ik heb een 'Greatest Hits'-elpee gekocht en vind ook een cd met materiaal van The Peddlers. De muziek neemt me mee terug naar het terrein van de ADM maar ook in Mossley ligt de elpee geregeld op de draaitafel. Ik heb 'Birth' in geen twintig jaar meer gehoord en het is alsof ik weer een oude vriend mag begroeten. 'Girlie' zal voor altijd mijn favoriet blijven maar 'Birth' is desondanks zeer welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten