woensdag 8 juni 2022

(Kn)uffelt(j)e uit den ouden doosch


Vandaag wil ik dubbel publiceren om in ieder geval op dinsdag uit te komen. Waarschijnlijk dat ik morgenmiddag de foto ga nemen voor 'Het zilveren goud'. Ik wil om de zeven berichten de Week Spot hebben en hiervoor moet ik nu even improviseren. Een recente foto dan? Als ik door mijn foto-archief blader, zie ik opeens een paar foto's. Ik kijk naar de datum en zie dan dat ze op 5 juni 2015 zijn genomen. En het is ook nog eens vlakbij huis? Technisch gezien is het Havelte maar ik keur het goed. Ik heb zojuist uitgerekend dat het een vrijdag is in 2015. Waarom heb ik dan het fototoestel mee? Goede vraag! Het lijkt zo'n vrijdagmiddag te zijn zoals ik ze vaker heb in deze jaren. Na het werken ga ik dan een blokje om en doe boodschapjes in Havelte alvorens ik over Veendijk terug fiets naar Nijeveen. Dan ontdek ik dit verborgen plekje en moet ik een paar foto's maken. Ik kies uiteindelijk voor een close-up van de fiets.

Het is een moeizame periode. Hoewel ik een paar maanden eerder 'Geni' van Terri Bryant heb gekocht (en dat is tot op heden de duurste in de verzameling), zou ik het geld in deze maand goed kunnen hebben gebruiken. Twee maanden eerder eigenlijk al. De fiets gaat stuk en omdat ik niet veel te besteden heb, komt deze Altra op mijn pad. Het is een krot. Het fietst en daarmee is ook alles gezegd. Het is één van de eerste keren dat ik camera mee heb tijdens een fietstocht. Tot die tijd heb ik hem vooral binnenshuis gebruikt en nog vaker met de video-functie. Als het vakantiegeld komt, heb ik net een maand huurachterstand opgelopen en als dat is betaald, blijft er weinig over voor een vakantie. Een paar weken later zal ook de Altra aan zijn einde komen en moet ik nog eens voor erg weinig aan een fiets te komen. Ik beschouw de Multicycle letterlijk als een geschenk uit de hemel. Kort voor de vakantie krijg ik een fraai bedrag terug van de belastingdienst en kan ik even zo goed nog een mooi verblijf hebben in Sleen. Het is echter niet alleen maar de financiën die me dwars zitten. Het postbedrijf heeft de sociale werkvoorziening laten weten me te willen overnemen, maar er zit geen progressie in de zaak. Tegelijk gaat de consulent lastig doen met een sollicitatie elders die ik verplicht moet uitvoeren. Maar... binnen nu en een maand komen er betere tijden en over een jaar ben ik alle perikelen al lang weer vergeten. Deze foto's ben ik een tijd lang 'kwijt' geweest. Ik kom ze in december 2020 tegen als ik mijn Facebook-account aan het opruimen ben. Ik maak in 2015 een paar fotoalbums aan en daar zit ook deze tussen. De foto is overigens genomen bij de brug over de Oude Vaart, iets buiten Havelte. Het is aan de overkant van de rijksweg tussen Havelte en Uffelte en dus ook aan de andere zijde van de Hoofdvaart. Een klein stukje bos met de vaart welke in de zomer een favoriete zwemplek is voor de plaatselijke jeugd. (Edit: Bij nader inzien toch maar een foto van de Oude Vaart. De foto met de fiets heb ik al eens eerder gebruikt).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten