vrijdag 19 november 2021

Singles round-up: november 6


Het briefje mag van de deur en het bordje worden omgedraaid. Ofwel: De winkel gaat weer open! En hoe? Als het me lukt, zou ik vandaag graag vijf berichten willen publiceren. Allemaal 'Singles round-up' want de singles van Mark zijn binnen en nog twee Epsilons die ik bijna was vergeten. Ik moet de Cannonball-mensen nog maar eens vragen hoewel het ook mogelijk is dat ze het bij een bestelling van december gaan voegen. Daar zou ik op zichzelf prima mee kunnen leven. Ik snap echt helemaal niks van de inklaringskosten. Het pakket van Mark vermeldt een duidelijke waarde van vijftig pond (hoewel het pakket aanmerkelijk duurder is geweest!) en hier ziet de douane af van invoerkosten, maar rekent wel administratiekosten. Het pakketje van Epsilon heeft een aangegeven waarde van acht pond en hiervoor moet ik nog zes euro belasting betalen. Enfin, zo lang als de kosten onder het tientje blijven, hoor je mij niet klagen. Mark heeft me vijfentwintig singles gestuurd. Van Epsilon heb ik er twee gekregen plus dat ik nog twee Izipho's heb liggen die nog niet aan bod zijn gekomen. De 'Singles round-up' gaat bestaan uit vijf afleveringen: Vier van zes en eentje van vijf. Ik ga beginnen met de eerste zes en deze komen allemaal van Mark.

* Stanley Banks- Crawl Before You Walk (US, Big Boy, 1979)
Er zitten in meerdere opzichten 'gouwe ouwen'  in het pakket van Mark. Niet alleen singles met een torenhoge leeftijd maar ook titels die ik al in juni of juli heb gereserveerd. Tot mijn volle tevredenheid heeft hij een aantal 'duurdere' singles toegevoegd en eentje waar ik om had gevraagd. Verder is het weer een groot verrassingspakket. Op de bewuste middag heeft het liedje me aangesproken en nu mag ik een hernieuwde kennismaking tegemoet zien. Ik begin met een plaatje dat me op het eerste gezicht niets zegt totdat ik het opzet. Stanley klinkt qua zang als een bluesmuzikant en heeft bij de opname van deze single de beschikking over een funky begeleiding met een opvallende 'kick' in de bassdrum en een zeer modern instrument met piano-klavier. Ofwel: Zo'n zeikerige synthesizer die in 1979 het summum is onder de keyboards. De combinatie van Banks' stem met de synthesizer en de lo-fi productie maakt het tot iets waar ik mijn vingers bij af lik. 'If You Can't Beat Me Rockin' heeft meteen een gejat stukje in de melodie dat ik niet meteen thuis kan brengen. Later op de avond nog maar eens proberen. Het intro vermoedt een Swamp Dogg/Roy C.-aanpak, maar dan is het verder een 'normaal' liedje. Eigenlijk wel net zo lekker als 'Crawl'.

* Rupert Blaize & The Brothers From Across The Water- Give A Little Love (Barbados, Trex, 1974)
De plaat is sowieso al moeilijk te vinden en dan zijn er ook nog Marc Bolan-fans met een gevoel voor humor die zich in de strijd wagen. Trex is echter een onderdeel van het Wirl-concern van Barbados. Als ik me niet vergis is dit ook meteen de 'duurste' uit deze partij. Het intro doet me denken aan een gospelsingle uit mijn verzameling, maar daarna breekt het spouge-feestje los. Een eigenaardige groove maar ook een onweerstaanbaar refrein. Het is een feestje, niet alleen op de plaat maar ook in de studio. Buiten de muzikale begeiding van The Brothers From Across The Water krijgt Rupe ook vocale ondersteuning van The Halcyon Triplets. De b-kant is meer een calypso maar klinkt desondanks obscuur genoeg om eens in de show te draaien. Waar ik aanvankelijk nog twijfels heb, vermoed ik hier dat Rupert zelf ook van Barbados komt. Hij heeft naast deze single op Trex ook een plaatje gemaakt voor het Amerikaanse Alithia-label. Daar ben ik nu ook wel benieuwd naar!

* Jerry Butler- Only The Strong Survive (US, Mercury, 1969)
Een eerdere greep uit de lange lijst van reserveringen bij Mark levert een pakket op met vrij veel jaren tachtig. Ditmaal loopt de partij uiteen van de jaren zestig tot en met 1990. Ook een paar jaren tachtig-singles, maar bovenal veel jaren zestig. Ook een aantal min of meer Northern plaatjes. 'Only The Strong Survive' zou op zichzelf best een keer geprobeerd moeten worden in een zaaltje met Northern Soul-dansers want volgens mij gaat dit wel passen. Gamble en Huff tekenen voor het nummer met Butler terwijl Thom Bell en Bobbi Martin de productionele leiding nemen. Het resultaat is een fraaie Philly-productie welke qua drums een vette knipoog uitdeelt naar Detroit. Mark heeft de plaat een 'Ex' gegeven als waarde oordeel maar het styreen is er belabberd aan toe. Ik zou zelf niet boven 'Good Plus' zijn gegaan. Of hij is uit gegaan van de b-kant want deze klinkt qua styreen beter en is eveneens een fraaie ballade. Het heet 'Just Because I Really Love You'. Misschien dat dit uiteindelijk nog wel de kant gaat worden hoewel 'Survive' de reden van aanschaf is geweest.

* Clarence Carter- Trying To Sleep Tonight (US, Ichiban, 1988)
Een paar maanden geleden heb ik 'I Ain't Going Where You're Going' van Pat Cooley tot Week Spot gebombardeerd. In het begeleidende bericht schrijf ik dat Clarene Carter Cooley min of meer heeft ontdekt. Welnu, hier hebben we een plaatje van Carter zelf welke hij heeft geschreven met dezelfde Pat Cooley. Ze hebben getracht om een plaatje in de markt te zetten dat moeiteloos de top tien in kan, maar zijn daar half in geslaagd. Een ontzettend goed nummer, maar de productie is wat minimalistisch en de bas is deze dag even met verlof gegaan. Dit is de promo met hetzelfde nummer aan beide kanten in stereo. Het zou me niets verbazen als ik dit plaatje vanavond laat nog weet te herinneren want het klinkt erg aanstekelijk.

* Chubby Checker- Everything's Wrong (UK, Cameo-Parkway, 1965)
Van deze plaat weet ik dat ik hem in begin juli heb gereserveerd bij Mark. Het valt als eerste op dat hij een Northern Soul-plaatje aanbiedt en dan ook eentje van twist-koning Chubby Checker. Ik verwacht een tweede 'At The Discotheque' dat een grote hit is geworden in de Northern Soul maar ben blij verrast als ik het nummer hoor. Ik vlieg op en neer naar boven om te controleren of ik de single niet heb. Niet dus en dus ga ik voor deze Engelse persing. Ik heb het op een bepaald moment gehad met Northern Soul omdat veel platen hetzelfde klinken. Dat is ook het geval bij Chubby hoewel dit een groove is waar ik niet snel genoeg van kan krijgen. Het is uitermate geschikt voor de dansvloer hoewel het qua zang melancholiek blijft. Een fraaie combinatie en duidelijk iets heel anders dan wat we van Checker gewend zijn! 'Cu Ma La Be- Stay' is meer van de nietszeggende novelty-dingen die Checker uithaalt in deze jaren. Een stevige Engelse persing die niet geheel ongeschonden uit de strijd is gekomen, maar waar de muziek overheerst. Een Amerikaanse of Europese persing zou zijn verstierd door de achtergrondgeluiden.

* The Commands- No Time For You (US, Wax Museum, 1966, re: 1993)
En we blijven in de jaren zestig. Wax Museum is een semi-legendarisch label dat zich heeft gespecialiseerd in de meer exclusieve opnames. The Commands brengt dit plaatje in 1966 uit op het Back Beat-label en deze is erg gezocht bij liefhebbers van soul en doowop. Op Discogs staat een origineel voor zeventig dollar. Dat is op zichzelf niet verkeerd, ware het niet dat er zestig dollar verzendkosten bij komen. Deze Wax Museum-heruitgave begint overigens ook pas bij dertig euro. De mijne is een stukje goedkoper geweest. Beide kanten zijn erg goed maar bovendien verschillend qua atmosfeer. Je hoort wel de doo wop-roots op beide kanten. 'No Time For You' is een beetje 'moody' waar 'Hey It's Love' meer upbeat is. Ik kies dan toch voor de eerste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten