woensdag 20 oktober 2021

Singles round-up: oktober 8


Een vrij bijzondere dag. Anders kan ik deze afgelopen woensdag niet omschrijven. Het begint allemaal met een tegenwind tot Meppel maar daarom wel het vooruitzicht om wind in de rug naar huis te hebben. Het bezorgen verloopt vlot en ik besluit weer een kijkje te nemen bij de platenwinkel. Dat levert deze week 41 singles op. Feitelijk lig ik nog wat achterop schema, maar wil toch wel meteen beginnen met deze singles. Ik ga deze in vier afleveringen doen. Qua Blauwe Bak-aanwinsten wacht ik nog een weekje zodat hopelijk meerdere titels zijn binnen gekomen. Afgezien van de Blauwe Bak-singles van vandaag natuurlijk. Ik ben rond een uur of vijf terug op de zaak. Koptelefoon op en ik heb meteen zin om 'iets anders' te fietsen. Ik ga via Blijdenstein naar Weerwille en dan verder rechtdoor totdat ik halverwege Westeinde en Ruinen uit kom. Daar ga ik binnendoor naar Ansen. Boven het bos van Rheebruggen lijkt een bui te hangen en ik voel ook een paar drupjes. Aan de andere kant van het landgoed is het droog en rook ik nog een sigaartje. Dan de laatste loodjes naar huis. Ik ben nog maar net binnen of er spoken twee onweersbuien om Uffelte heen. Ik heb vanaf Meppel continu met muziek gefietst en heb wellicht het bulderen niet gehoord? Vanavond ga ik dus letterlijk beginnen met schatgraven middels de eerste tien singles van vandaag.

* Kim Appleby- G.L.A.D. (EEG, Parlophone, 1991)
Ik ben twee weken geleden door twee bakken gegaan met singles in neutrale hoesjes welke voor een euro per stuk weg mogen. Hij zegt dan dat hij nóg twee kratten vol heeft, maar dat doe ik me dan niet aan tijd. Hier ben ik vanmiddag wel voor gaan zitten. Bovendien heeft hij ook een doos vol 'nieuwe' soul zoals hij het noemt en deze mogen eveneens voor een euro. Aan het einde van de rit moet ik kracht zetten om er een mooie prijs van te maken en dat lukt! Er zitten best 'bijzondere' platen tussen maar ook heel veel gokwerk. Dat geldt niet voor Kim Appleby. Ik heb 'Don't Worry' afgelopen zondag nog gedraaid en daar krijg ik altijd een goede bui van. De opvolger kan ik niet direct fluiten, maar vertelt me dat het wel goed moet komen. Stock, Aitken & Waterman hebben andere drukte aan hun hoofd maar hebben de technici geleerd hoe de speciale mix te maken. Stock, Aitken & Waterman en jaren negentig... wat meer kan je zeggen over deze plaat? Gewoon erg gezellig voor op een zondagavond!

* The Beach Boys- The Little Girl I Once Knew (NL, Capitol, 1965)
Dat tussen de singles in neutrale hoesjes soms ook een plaat zonder hoes zit, valt te verwachten. Ik neem een aantal mee en maak geen opmerkingen. Ik heb thuis immers genoeg verse hoesjes liggen en bovendien geeft hij vaak van deze plastic hoesjes uit de jaren tachtig mee. De beruchte 'gas-hoesjes' waarbij het gas dwars door de fotohoes dringt en een grijze gloed achterlaat op het vinyl. Hier heb ik zo opeens een Beach Boys-single uit lang vervlogen tijden. Ik heb wel eens mindere platen gehoord van 56 jaar oud en zonder een hoesje. Met het Nederlandse fotohoesje is het overigens nog een klein fortuintje waard, maar dat geldt voor meer platen uit deze partij.

* Black Uhuru- The Great Train Robbery (NL, Munich, 1986)
Zijn definitie van 'soul' is breed en eigenlijk mag ik daar wel over. Zo kom je ook nog eens wat reggae tegen. En opeens deze knaller van Black Uhuru. Op de achterkant van het hoesje staat de levensloop van het nummer. Het begint allemaal op Jamaica met een 'rhythm' van Sly & Robbie, vervolgens zijn er overdubs in een studio in New York City waaraan ook Arthur Baker zijn medewerking verleent. Tot slot neemt Baker de opnames nogmaals onder handen en zorgt voor het eindresultaat. Drukke dubreggae welke bij vlagen tegen de moderne disco van 1986 aan leunt. Fijn plaatje!

* Joe Bourne- Groovin' (NL, Tawana, 1987)
Hier begint voor mij het schatgraven. Ik weet dat latere singles van ome Joe nauwelijks de moeite waard moeten zijn, maar het is de b-kant die me hier intrigeert. Op de a-kant doet hij een versie van 'Groovin' van The Young Rascals. Verhip, hij doet iets dat ik niet zou hebben verwacht. De sfeer is opeens erg 1987 en dat past het nummer als een maatpak. Zeker niet slecht! Her en der een beetje 'underproduced' maar dat past wel in mijn jaren tachtig-set. Dan de b-kant... een ballad getiteld 'I'm Lifting You'. Geschreven door Bourne met ene L. Kuhr. Ding dong. Krijgen we visite van de troubadour? Nee, ik kan het niet vinden op het internet. Maakt ook niet uit want het nummer is 'bout'. Met 'Groovin' zit ik toch even te twijfelen... Toch maar een plekje in de reserve-Blauwe Bak geven?

* Johnny Bristol- Take Me Down (Duitsland, Hansa International, 1981)
Mark biedt deze plaat regelmatig aan en ze vliegen de winkel uit. Ik neem aan dat het net zoals bij Fruitcake om de b-kant moet gaan en daar kan ik me iets bij voorstellen. Niets mis met 'Take Me Down', maar 'Rosebud' is net een tikkeltje 'soulvoller. Hij gaat in de koffers voor 'Rosebud'.

* The Byrds- All I Really Want To Do (NL, CBS, 1965)
In 2019 zet ik voor mezelf de uitdaging om Byrds-singles bijeen te sprokkelen. 'All I Really Want To Do' staat hoog op mijn lijstje, maar ik kom hem niet tegen. Nu heb ik een 'thuisbrenger' welke me moet herinneren om eens door te pakken en een fraai exemplaar met fotohoes op de kop te tikken. Hij klinkt niet heel erg versleten en dus ben ik eerst wel even gelukkig met dit exemplaar.

* The Cover Girls- Wishing On A Star (NL, Epic, 1992)
Als dit nummer in 1992 aan de opmars in de Top 40 begint, vind ik de single van Rose Royce. Ik heb dus nooit heel veel op gehad met deze uitvoering, vooral omdat hij vocaal als twee druppels water is. Muzikaal maakt Rose Royce het net iets interessanter voor mij, maar vooruit... voor een euro en met de herinnering aan 1992 in de achterzak mag deze dan toch mee naar Uffelte.

* Dave Edmunds- Need A Shot Of Rhythm & Blues (Duitsland, RCA Victor, 1974)
Dit plaatje staat in 1991-92 in de vijf gulden-bak bij Sunshine, maar dat vormt dan geen verleiding voor mij. Ik leer het nummer aanvankelijk kennen door een vroege incarnatie van The Guess Who en naarmate de tijd vordert, krijg ik steeds meer zin in deze plaat. Resultaat: Voor een euro (of eigenlijk minder) een fraai exemplaar voor in de jaren zeventig-bak.

* Elephant's Memory- Power Boogie (NL, Apple, 1972)
Geen verkeerd woord over de uitbater! Ik help hem zelfs nog even door een beduimelde Beatles-single uit de euro-bak te overhandigen. Hij vraagt 2,50 euro voor alle Beatles- en Stones-platen. Van The Stones hoop ik binnenkort een plaatje te kunnen toevoegen, de aanwezige Beatles is totaal niet interessant. Als hij zou hebben geweten dat deze van Elephant's Memory in de euro-bak had gezeten? Dan had hij vast 2,50 euro gevraagd en had ik het wellicht ook nog steeds betaald. De plaat is vrijwel smetteloos op het ontbreken van een Apple-hoesje na. Het is een leuke Apple-nugget met, als ik me niet vergis, John Lennon in het intro van 'Power Boogie'. Ook opvallend: De single heeft aan beide kanten de appel en dus geen klokhuis op de b-kant. Ik noem het een leuk koopje!

* England Dan & John Ford Coley- I'd Really Love To See You Tonight (UK, Atlantic, 1976)
Tot slot van deze aflevering van de 'Singles round-up' een echte radio-klassieker. Dit smaakt me op ieder moment van de dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten