dinsdag 21 september 2021

Hier en nu: Soda Blonde


Het is exact een maand geleden dat ik voor het laatst deze rubriek heb gehad op Soul-xotica, hoewel er ook periodes zijn geweest dat het drie maanden weg is. Buiten de veelal oude opnames welke ik dagelijks ontdek, komt me eveneens veel nieuw spul ter ore. Ik zou geen moeite moeten hebben om wekelijks een aflevering te doen van 'Hier en nu', maar dat is niet de realiteit. Vaak komt het met horten en stoten. Na twee of drie maanden afwezigheid heb ik weer genoeg namen om twee tot drie 'nieuwe' bands en artiesten in de schijnwerpers te zetten.. Ik heb nu op zichzelf ook een ruime keuze met als overeenkomst dat alle bands en artiesten uit Ierland komen en min of meer onafhankelijk. Zo geef ik singer-songwriter Brigitte Bardini de nodige 'airplay' met haar album 'Stellar Lights' hetgeen het beste is te omschrijven als 'dream pop'. Verder is daar Brí van wie ik vanmiddag heb geleerd dat volgende maand haar debuutalbum verschijnt. Eentje om in de gaten te houden. Dan is daar vervolgens Soda Blonde en het is al een paar weken geleden als ik tracht informatie op te zoeken over de band. Dan blijkt dat het wordt genoemd op een Wikipedia-pagina. Soda Blonde blijkt een voortvloeiing te zijn van een redelijk bekende Ierse band en dat schept ineens materiaal voor een aflevering van 'Hier en nu'. Ik zet de schijnwerpers op Soda Blonde en hun album 'Small Talk'.

Het 'Untapped'-gebeuren start reeds als ik nog niet een luisteraar ben van Wolfman Radio. Een van de toenmalige presentatoren is een uitbater van een pub en krijgt regelmatig demo's van lokale bandjes. Een andere presentator onderhoudt nauwe contacten met boekers van country-artiesten en zo ontstaat het idee om deze muzikanten een podium te geven op Wolfman Radio. De zaken nemen meer serieuze vormen aan als Lee zich ermee gaat bemoeien. De muziek wordt verdeeld tussen hem en een andere presentator. Lee doet de onderbelichte rock-kant en de country en folk komt bij de collega voorbij. Sinds het vertrek van de tweede draait Lee 'Untapped' in zijn eentje, hoewel ik in zekere zin een vinger in de pap heb gekregen in de laatste jaren. De scheidslijn tussen 'mainstream' en 'indie' is erg smal geworden. Er zijn 'indie'-hitlijsten waar Adele de lijst aanvoert. Dat komt omdat Adele onder contract staat van een kleine onafhankelijke maatschappij dat een mega-deal in de wacht heeft gesleept voor de distributie. Eigenlijk zou je mogen stellen dat het 'kleine onafhankelijke label' niet meer als zodanig mag worden aangemerkt na drie miljoenensuccessen van de zangeres.

Qua niveau is 'Untapped' flink gestegen in de afgelopen jaren. Rond 2014 zitten er bands en artiesten in het programma waar je meteen al kan horen waarom ze geen contract hebben aangeboden: Het is gewoon niet goed genoeg. Het heeft dan ook met het aanbod te maken en de verplichting om vier uren per week te vullen met ingezonden muziek. Tegenwoordig is 'Untapped' slechts twee uren en weet Lee de kwaliteit hoog te houden. 'Leuk geprobeerd' is geen criterium meer. Soms zit je te luisteren naar aankomende Ed Sheerans en Adeles die gewoon wachten op het moment dat ze de juiste promotor tegenkomen, dan weer is het een band of artiest met jarenlange ervaring en niet de wens om naar de pijpen van Sony of EMI te dansen. Zo komen we uit bij Soda Blonde, de Ierse band die ik vandaag in het zonnetje wil zetten.

Het zal ongeveer een jaar geleden zijn geweest dat we 'Love Me World' krijgen aangeboden. Ik geloof niet dat ik hier een vinger in de pap heb en dat het berust op de expertise van Lee. De plaat wordt 'Record Of The Week' en dat betekent dat ik het ook op de dinsdag en donderdag draai in mijn shows. Het nummer heeft een structuur waar ik heel erg van hou. Bij het intro hoor je namelijk nog niet welke kant het zal uitgaan met het refrein. Ik geloof dat we een paar weken later 'Holy Roses' krijgen toegezonden, maar deze vind ik niet zo sterk als 'Love Me World'. Nu begint het nummer wél te groeien bij mij. Tot slot verschijnt eerder dit jaar 'Small Talk' dat het titelnummer zal blijken te worden van het debuutalbum van de Ieren. Ofwel: De eerste onder de naam Soda Blonde want ze komen niet helemaal uit de lucht gevallen.

Het verhaal begint in Dublin als Faye O'Rourke in contact komt met een stel muzikanten. Ze besluiten een band te vormen en repeteren in een schuur achter het huis van Stevie Appleby. Appleby is verantwoordelijk voor een groot deel van de liedjes van de toekomstige band met O'Rourke als tweede die bijdraagt in de nummers. De band heet Little Green Cars en begint eerst helemaal in eigen beheer. In 2008 verschijnen zo twee EP's en dat zorgt voor een kleine opschudding onder Engelse indie-labels. In 2011 bezoekt labeleigenaar Daniel Glass een aantal keren Ierland om de band beter te leren kennen voordat een contract met het Amerikaanse Glassnote een feit is. Toch blijft de band vooral 'underground'. De BBC noemt de band in 2013 een belofte naast acts als Haim en Chvrches, maar dat hoeft geen garantie voor succes te zijn. De band toert intensief door Engeland en Amerika en heeft zelfs een zeer loyale fanbase in het land van oom Sam. Na het tweede album op Glassnote wordt het allemaal wat lastiger. O'Rourke reflecteert in een interview met een Ierse krant in 2019 op de situatie. Zij schrijft voornamelijk 'pop' en ballads, waar Appleby meer vanuit de folk schrijft. Dit geeft Little Green Cars aanvankelijk een zeer breed spectrum aan invloeden, maar op het laatst zijn het vooral twee projecten die parallel lijken te lopen. Er is geen sprake van een conflict en ook is het niet dat de band artistiek is dood gebloed. Op een bepaald moment is het mooi geweest en trekken ze de stekker eruit. Appleby gaat solo en de rest formeert even later Soda Blonde.

Dat ze de 'bekende' naam Little Green Cars hebben laten schieten, is een bewuste keuze. Tegelijk is het wel beangstigend voor de muzikanten zelf. Opeens zijn ze de fanbase kwijt, evenals het management, het platenlabel en moet alles opeens uit eigen zak worden betaald. Dat laatste schept echter ook weer een vrijheid waar de leden prijs op stellen. Ten tijde van het interview heeft de band pas haar debuutoptreden gedaan en liggen er al opnames klaar voor het debuutalbum. Dat zal uiteindelijk pas in juli van dit jaar verschijnen. De groep doet tegenwoordig alles zelf: De productie, de video's en fotografie, de promotie.De plaat verschijnt op 9 juli in digitaal formaat in Ierland via het onafhankelijke Velveteen-label uit Manchester. Op 30 augustus komt daarbij een gelimiteerde vinyl-versie in een oplage van 450 exemplaren. Zowel de fysieke cd als de elpee zijn inmiddels uitverkocht. De kritieken zijn uiterst lovend en daar sluit ik me graag bij aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten