dinsdag 29 juni 2021

Verzamelwoede: Jaren 80 bak 2


Ik ga een beetje rommelen met de berichten, zoals het lijkt. De Week Spot is al vanaf vrijdag bekend. Ik ben nog nooit de diepte in gegaan met de artieste in kwestie. Ze is vooral voorbij gekomen in afleveringen van de 'Singles round-up' en de top 100-lijsten uit december. Hier moet ik dus even goed voor gaan zitten. Op dinsdagavond bijvoorbeeld? Ik lig nog altijd een bericht achter en heb aanvankelijk het plan een tweede extra 'Blauwe Bak Veteranen' te doen, maar ik heb momenteel vooral zin om 'Verzamelwoede' te besluiten. Ik weet niet wat ik na dit bericht ga doen. Misschien zelfs wel een hoesbui? De enige bak die ik nog niet heb behandeld in 'Verzamelwoede' is de tweede van de jaren tachtig en deze komt nu aan bod.

In september 2020 trapt de bak af met 'Living Eyes' van Bee Gees en besluit deze met 'Lovefool' van The Cardigans. Want, wellicht ter overvloede, de jaren tachtig-bak bevat eveneens singles uit de jaren negentig en later. Enfin, over The Cardigans gaan we het straks nog hebben. Ook over de Bee Gees. Tegenwoordig begint de bak met 'First Time' van Robin Beck. Die heb ik zondag nog gedraaid! Na één jaren tachtig bak verandert er nog niet zoveel en dus is 'Living Eyes' hier de derde single in de bak. 'Tell Me What You Want Me To Do' van Tevin Campbell is nu de laatste in de tweede bak en is The Cardigans de tweede in de derde jaren tachtig-bak. Opnieuw vreemd omdat in alle bakken 135 singles horen te zitten. Toch nog maar eens de lange regenjas aantrekken en het vergrootglas in de hand nemen om voor Sherlock Holmes te spelen. Groepen en artiesten met drie of meer singles in de tweede jaren tachtig-bak: Bee Gees (8), Blondie (3), Boney M (3), Bon Jovi (7, inclusief Jon Bon Jovi solo), David Bowie (4), Bow Wow Wow (3), Boys Town Gang (3), Herman Brood & His Wild Romance (5), Bobby Brown (3), Bucks Fizz (4), Kate Bush (5) en per ongeluk ook nog vier van BZN binnen de muren gekregen. We komen de Volendammers niet tegen in de top twaalf , zelfs helemaal geen Nederlands product. Foei! Het moet er als volgt uitzien.

1. Tinseltown In The Rain - The Blue Nile (Duitsland, Virgin 106 756, 1984)

2. Miss America - The Big Dish (Duitsland, WEA YZ 529, 1990)

3. When We Were Young - Bucks Fizz (NL, RCA RCA-342, 1983)

4. Sweetest Smile - Black (UK, A&M AM 394, 1987)

5. Stop! - Sam Brown (Duitsland, A&M 390 317-7, 1988)

6. The Angler - Gary Brooker (NL, Mercury 6059 532, 1982)

7. Lovefool - The Cardigans (UK, Stockholm 575 528 7, 1996)

8. Naked In The Rain - Blue Pearl (Duitsland, Big Life 877 496-7, 1990)

9. The Man Mountain - Bow Wow Wow (NL, RCA RCA-345, 1983)

10. Ashes To Ashes - David Bowie (NL, RCA PB-9575, 1980)

11. Secret Love - Bee Gees (Duitsland, Warner Bros. 5439 19399-7, 1991)

12. I Need You - B.V.S.M.P. (België, Indisc BCM 2080, 1988)

De hekkensluiter heb ik afgelopen zondag nog gedraaid in de 'Vinyl Summer Spirit Of 1988' en is lekker blijven 'hangen' in mijn hoofd. Ik ben eigenlijk vergeten hoe leuk deze plaat ook alweer was. Als ik bijna dertien ben, moet ik weinig hebben van 'moderne' muziek als deze. Ik heb op zaterdagmiddag met mijn zus autootjes en platen uitgezocht voor mijn komende dertiende verjaardag. Dertien is nog té jong voor gevulde enveloppen. We hebben deze middag 'Nights In White Satin' van The Moody Blues in de bestelling gedaan bij Looper  (een heruitgave, wel te verstaan) en bij V&D haal ik 'When We Was Fab' van George Harrison en 'On The Turning Away' van Pink Floyd uit de uitverkoopbak. Met een verdere aanvulling voor de verzameling Citroën-modellen gaat dit mijn vangst worden op mijn verjaardag. Ik hoor deze dag ook voor het eerst dit liedje van B.V.S.M.P.  en héél stiekem moet ik bekennen dat ik het dan al leuk vind, hoewel ik dat dertig jaar lang niet hardop heb durven zeggen. Nee, je kan er wel voor uitkomen in 1988 dat je een Bee Gees-fan bent? Eigenlijk begint de fascinatie voor de gebroeders Gibb dankzij een biografie die ik heb gelezen. In 1989 lijken vroegere Bee Gees-fans massaal de platen de deur uit te doen, want ik vind ze praktisch op iedere straathoek. Voordat ik het weet, heb ik al een behoorlijke verzameling van de gebroeders Gibb opgebouwd. De vinylsingle zal een half jaar later grotendeels uit de Sneker winkels verdwijnen, maar in maart 1991 kan ik nog net op tijd 'Secret Love' mee pikken. Op 23 maart 1991 om precies te zijn, want ik heb de datum achterop geschreven. Het is niet het beste dat de Bee Gees heeft gemaakt, maar wel de enige die ik helemaal nieuw heb gekocht. Twee jaar eerder heb ik 'Ordinary Lives' op mijn verjaardag gehad. Ik weet niet of ik heb gehuild op de dag dat David Bowie is overleden. Wel dat ik die avond een show voor een collega zal waarnemen en overleg met collega's besluit een Bowie-tribute te doen. 'Fan' heb ik mezelf nooit genoemd, maar Bowie is wel alom aanwezig in de muziek zodat je hem nooit kan ontlopen. Dat verklaart waarom hij niet in de top tien staan, maar toch ben ik enorm in mijn nopjes met 'Ashes To Ashes'.

Bos en onweer. Ik heb zo'n herinnering bij Bucks Fizz, maar ook bij Bow Wow Wow. Toch is het ten tijde van Bow Wow Wow echt hartje zomer. Ik geloof dat we deze dag naar Appelscha zijn geweest en dat tegen de avond onweer komt. Ik hoor Bow Wow Wow op de radio en de link is meteen gelegd, net zoals het ook voor mijn ogen flitst als ik Bucks Fizz op zet. 'Naked In The Rain' is zo'n plaatje van slechts dertig jaar oud welke ik op een gegeven ogenblik helemaal ben vergeten. Dan bezorgt Albert me deze single en komt het allemaal weer goed. Het is met name in Engeland een hele grote hit geweest. Naakt in regen en onweer lopen of fietsen. Dan zou je wensen dat je op zijn minst een vest aan hebt? Dat brengt ons bij The Cardigans. Ik ontdek 'Carnival' een beetje aan de late kant en moet nog flink moeite doen om een cd-single te bemachtigen. Daarentegen hoor ik het nummer wel bijna een jaar driemaal daags, want dit is zo'n plaatje waar ik echt niet genoeg van kan krijgen en vaak op 'repeat' draai. Als in de zomer van 1997 'Lovefool' een hit wordt in ons land moet ik bekennen dat ik het niet zó sterk vind als 'Carnival', maar desondanks investeer ik zestien gulden in de cd-maxi. Een jaar later tref ik deze single in Engeland. Met een 'dinked centre', ofwel een groot rond middengat. Deze single komt oorspronkelijk uit een jukebox. Had ik al gezegd dat de plaat op wit vinyl is? 'Lovefool' verschijnt eind 1996 voor het eerst in Engeland en tikt dan de 21e plek aan in de hitparade. De vinylsingle dateert uit deze periode. In 1997 verschijnt het op de soundtrack van 'Romeo & Juliet' en zal het opnieuw in de hitparade komen. Nu met nummer twee als hoogste notering. Echter, de vinylsingle wordt niet opnieuw aangeboden in 1997. De vorige eigenaar moet gelukkig zijn geweest om eentje uit 1996 te vinden. Om het geschikt te krijgen voor de jukebox moet een stuk uit het label worden verwijderd en het raakt eveneens de fotohoes kwijt.

Tot zover ik weet, leeft Gary Brooker nog altijd. Zijn laatste plaat, als Procol Harum, klinkt als een soort van afscheid. Een afscheid in de trant van Bowie's 'Black Star' en het laatste album van Leonard Cohen. Mocht het ooit gebeurd zijn, dan kan ik zomaar 'Een leven met Gary Brooker' schrijven. Geen enkel probleem! Dat hoeft vandaag niet. We zijn pas 1978 gepasseerd in 'Van het concert des levens', maar 1982 is een jaar dat hele duidelijke indrukken heeft achtergelaten. Sterker nog: Er zijn maar weinig platen uit 1982 die ik niet ken en veel herinneringen nemen me terug naar 1982. Dat is eveneens het geval bij 'The Angler' van Gary Brooker. Heeft mijn zus dit plaatje gekocht? Ik denk toch weer aan Zwartsluis... Het is gewoon een donderdag als ik ergens aan het bezorgen ben. Ditmaal eens niet in de vertrouwde omgeving van Meppel, Nijeveen of Steenwijk. Het is mooi weer en de auto's zonder airco hebben dus lekker het schuifdak en de ramen open. Zo komt iemand voorbij rijden met de radio op een stevig volume. De radio speelt 'Stop!' van Sam Brown en dat is een aangename hernieuwde kennismaking. Mijn single is echter al jaren geleden gesneuveld bij een optreden en moet ik nog eens vervangen. In december tref ik deze op Marktplaats en we kunnen weer vooruit! Ook deze heb ik zondag gedraaid. Een paar weken na David Bowie overlijdt Colin Vearncombe. Hij is beter bekend als Black en met name van de monsterhit 'Wonderful Life'. Deze draai ik dan ook als eerbetoon en dan is het mijn collega Lee die mijn aandacht vestigt op 'Sweetest Smile'. Deze heb ik destijds gemist en dat is niet zo vreemd. Het staat qua succes in de schaduw van 'Wonderful Life'. In Engeland zijn beide wel grote hits geweest.

Hemelvaartsdag 1983. Deze dag is al vaker voorbij gekomen op Soul-xotica en steeds in combinatie met één plaat. We gaan 's middags met het gezin naar Gaasterland, maar volgens mij komt er weinig van lopen en genieten in de natuur. Ik weet wel dat het gaat onweren en ik vind dit doodeng. De radio staat op de Nationale Hitparade en dan speelt het deze nieuwe hit van Bucks Fizz. Ik kan de angst nog voelen als ik de plaat beluister. Vóór 1992 heeft iedere radiostation haar eigen uitzenddag. Het zijn met name Veronica en Tros die zorgen voor de hits in de Top 40, ook al moeten ze soms een plaat overnemen door één van de collega's. Mooi voorbeeld is 'Have A Little Faith In Me' van John Hiatt. Normaal gesproken is dit muziek voor de Vara en de KRO en misschien nog de NCRV. Als Rob Stenders de oversteek maakt van Vara naar Veronica 'neemt' hij deze plaat mee en wordt het alsnog een hit. 'Wasmasjien' van Trafassi begint de loopbaan bij de KRO voordat het een grote hit wordt. Op zaterdag doet NCRV in de 'betere' commerciële popmuziek en ik herinner me Big Dish vooral van de zaterdagen. Een totaal miskende plaat in mijn optiek. Het staat niet voor niets op nummer twee...

De nummer 1 hou ik echter vrij voor een plaat welke vooral bij de Vara en KRO is te beluisteren en desondanks nog een kleine hit wordt. Té mooi voor de hitparade? Volgens het label duurt het vier en een halve minuut, maar heb altijd het gevoel gehad dat het langer was. Het is een kleine symfonie in mijn oren zoals ABC deze eveneens wist te maken. De plaat heeft ook nog wel eens in de Top 100 Aller Tijden gestaan, zo kan ik me herinneren. Het kan hem aan mij liggen, maar volgens mij hoor je hem tegenwoordig nergens meer?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten