dinsdag 29 juni 2021

Blauwe Bak Veteranen 71-2 (extra)


Ja, ik schuif het bericht voor de Week Spot even vooruit. Dat is overigens 'I Just Can't Get You Out Of My Mind' van Baby Washington. Uit 1973, het jaar dat komend weekend centraal staat in de vinylshows op zaterdag- en zondagavond. Ik vervolg vanavond de extra afleveringen van de 'Blauwe Bak Veteranen' met negen singles die ik gisteren uit de 'algemene' jaren zestig- en zeventig-bakken heb gehaald en weer ga toevoegen aan de Blauwe Bak. Acht daarvan hebben al langere of kortere tijd deel uitgemaakt van de Blauwe Bak en het is nu tijd voor een hernieuwde kennismaking in een aantal gevallen. Vandaag een negental uit 2013, 2014 en 2015.

931. Pain For Love-Les Envahisseurs (Frankrijk, Debs, 1974)
Dit is zeker een plaatje uit de partij die ik voor een lage prijs heb overgenomen van de Suri-soul dj. Ik luister momenteel naar de opname vanaf Youtube en kan me wel voorstellen dat ik hiermee in 2013 nog niet uit de voeten kan. Het 'past' nu wel helemaal in de set. De kant van 'Pain Of Love' heeft de nodige 'label decoration', zoals mijn maat Mark het noemt. Oh, wat gaat dit nummer 'deep'! Ik heb eerst de reserve-Blauwe Bak in gedachten, maar Youtube heeft me overtuigd. Dit mag in de koffers!

932. The Real Thing-Sail Joia (België, Biram, 1976)
Dit is zelfs nog de Week Spot geweest. Op een gegeven ogenblik ben ik wel even klaar met de plaat en zet het in de jaren zeventig-bak. Iedere keer als ik het nodig heb voor een terugblik op de Week Spot moet ik naar boven om de single te halen en het blijkt de enige keer te zijn dat ik de plaat nog aanraak. Een beetje zonde. De leden van Sail-Joia moeten niets meer hebben van deze single. De platenmaatschappij probeerde hen hiermee in de disco te plaatsen, terwijl Sail-Joia vooral een folkgroep is met een veelvoud aan invloeden. Daar hoort disco dan weer niet tussen. 'The Real Thing' is 'left field' genoeg voor mij voor in de reserve-Blauwe Bak. Ik heb de single overigens op 20 april 2013 in Nijeveen gekocht. Die avond draai ik mijn laatste vrijwilligersdienst in De Buze, buiten een dienst op een skatefestival na.

933. Girl Watcher-The O'kaysions (US, ABC, 1968)
'Ain't No Color To Soul', heeft Okie Duke me jaren geleden geleerd. Misschien dat ik het ooit wel heb geweten, maar op dit moment zou ik nog steeds denken dat The O'kaysions voor een gedeelte zwart moest zijn. Niet dus! Zes witte mannen, om het even 'woke' te houden. Ik koop het plaatje op 25 november 2013 over van Marcus, de rockabilly-verzamelaar met een platenhandel. Op het laatst is hij druk met zijn band en de restauratie van een Mini Cooper voor zijn beeldschone vriendin en op een gegeven ogenblik is hij helemaal van Facebook verdwenen. Zijn lief is fotomodel en hij maakt ons stikjaloers met haar foto's. Vrouwtje heeft de eerste keus bij soul-singles en ik de tweede en daar kan ik prima mee leven. Zo valt 'Since You're Gone' van The Barons voor een spotprijsje in mijn handen. The O'kaysions is niet duur geweest en dat hoeft ook niet. Ik weet niet waarom die terug gegaan is in de jaren zestig-bak, maar wel dat ik weer belangstelling krijg als ik in 2019 de cover van Billy Wells op 12" heb gekocht. Ik zet het nu in de reserve-Blauwe Bak.

934. Ain't No Soul-Kenny Bernard (NL, Pye, 1968)
En zo zijn we weer in Nijeveen. De boeken- en platenmarkt bij de kerk wordt, tot zover ik kan nagaan, alleen lokaal geadverteerd en zo mis ik het dus een aantal keren. In 2015 is het bijvoorbeeld geruisloos aan me voorbij gegaan. In april 2014 zie ik de aankondigingen hangen bij de kerk en zorg ik dat ik op tijd erbij ben. De singles staan in de kerk en dat is maar goed ook. De zon schijnt uitbundig. Ik vind hier vooral veel obscure Engelse demo's en promo's, maar ook deze Nederlandse van Kenny Bernard. De plaat staat de laatste jaren een beetje verloren in de jaren zestig-bak en ik ga hem nu toevoegen aan de ere-Blauwe Bak. Nog eens leuk om te draaien als ik een pure Northern show wil doen.

935. One Night Affair-The Stylistics (NL, Mercury, 1979)
Ik haal deze single op 23 april 2014 uit Wolvega, maar na één draaibeurt geloof ik het wel en verdwijnt het in de jaren zeventig-bak. Deze plaat wordt sinds een paar jaar intensief gepromoot door Mark en blijkt dat die alleen in Nederland op single is uitgebracht. Ik heb al eens geluisterd naar de Youtube-clip en moet dan, jaren na aanschaf, erkennen dat het best een fijn nummer is. Ik ga hem nu alsnog aan de koffers toevoegen. Het is de enige single die nog nimmer in de Blauwe Bak heeft gestaan!

936. Crossroads Of Love-Tony & Tyrone (US, Columbia, 1965)
Op de foto staat eigenlijk 'I Wonder Could It Be' van Judi Lee & The Playboys, maar die zet ik weer terug in de jaren zestig. Sinds de aanschaf is er iets meer bekend geworden over de plaat, onder andere dat het uit 1963 stamt, maar met soul heeft het niet veel van doen. Nee, neem dan deze van Tony & Tyrone. Een plaatje dat ik in 2013 overneem in de partij van de Surinaamse kennis van Marktplaats. Een favoriet in de Carib-soul en een eentje die helemaal past in 2021, ook al geloof ik dat het styreen haar beste tijd heeft gehad. Ik gun het een plekje in de koffers.

937. Yes We Can Can-The Pointer Sisters (NL, Blue Thumb, 1973)
Donderdag 10 juli 2014. De dag ervoor is Nederland uitgeschakeld op het kampioenschap. Ik fiets 's middags al vroeg naar Meppel omdat ik even op de Donderdag Meppeldag wil kijken. Ik tref geen platen en, man, wat wil ik graag platen kopen.. Mijn motivatie qua werk is even op een nulpunt en ik besluit te 'spijbelen'. Als een ondeugende scholier stap ik op de trein naar Zwolle voor een berg singles. Ik geloof niet dat ik ooit heel erg op mijn lazer heb gehad voor wat betreft het verzuim. 'Yes We Can Can' is een feestje, maar tegelijk ook heel erg 'pop'. Dat is de reden waarom ik het in de jaren zeventig zet. Met de 'Vinyl Summer Spirit Of 1973' in het vooruitzicht heb ik opeens weer zin in het nummer. Ach vooruit, er is nog plaats genoeg in de koffers en daar mag deze dan staan.

938. I'm Falling In Love With You Baby-Little Joe Cook (US, Two-Jay, 1966, re: 197?)
'Warp DNAP' heeft Marcus geschreven op het hoesje en daarnaast de prijs. Drie pond. Ach, voor dat geld? Evenals Marsha Gee hoort ook Little Joe Cook thuis in de ere-Blauwe Bak. Het nummer verschijnt in 1966 eerst bij het Hot-label uit Philadelphia en twee jaar later op Two-Jay. De laatste is prooi voor de bootleggers in de jaren zeventig en deze zijn eenvoudig te herkennen. 'Doodie Pickle' op de b-kant (oorspronkelijk zelfs de a-kant!) heeft op de bootleg de title 'Dotl Pickle' gekregen.

239. Glitter In My Eyes-The Sheppards (US, Sharp, 1969)
Nadat ik deze plaat op 6 november 2015 voor weinig heb mee gekaapt van Buydiscorecords laat ik op Soul-xotica geen spaander heel van de b-kant. Integendeel: Ik loop weg met het nogal flauwe 'What's The Name Of The Game'. Het is allereerst mijn Spaanse vriend Damian die mijn aandacht vestigt op de b-kant. Dat het nogal ouderwets aan doet kan wel kloppen, want de opname is uit 1961. Om het aan de kant te gooien als doowop is wel erg kort door de bocht. Een fraaie ballade met prachtige harmoniezang. Goed genoeg voor de koffers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten