maandag 16 juni 2014

Schijf van 5: autogeluiden



Achteraf gezien had ik het beter andersom kunnen doen? Vandaag het derde deel van de Singles round-up? Ach, het is sowieso al een vreemde week, want na de Schijf van 5 stel ik meteen de nieuwe Week Spot aan jullie voor. Op de eerste zondag van 2011 publiceer ik de eerste Schijf van 5, eentje over automerken. Ik sta mezelf daarbij toe dat het automerk eveneens in de groepsnaam mag zitten. Ofwel: Ik wil 'Too Much Smoke' van The Datsuns op 1 hebben. Sindsdien beperk ik me tot de titels en eigenlijk zou deze eerste Schijf nog eens over moeten. Ik denk dat ik binnenkort eens een lijstje ga maken van de onderwerpen die ik heb gehad en dat ik dan eens een serie 'opgewarmde Schijven' ga doen. Gewoon een onderwerp dat we eens eerder hebben behandeld voorzien van verse ingrediënten en vijf minuten in de magnetron. Autogeluiden hebben we echter nog niet gehad, maar daar komt vandaag verandering in.

Peter levert een klein lijstje aan, want hij twijfelt bij sommige of het geluid afkomstig is van een motorfiets of van een auto. Hij heeft 'L.A. Woman' van The Doors nog wel in het lijstje, maar dat is zo eentje waarvan ik steeds denk dat het een motor is. Dat geeft ook meteen inspiratie voor een vervolg op deze Schijf, want misschien zitten er nog wel meer motorfietsen in plaatjes dan auto's. Over het formaat van de vierwieler hebben we het niet gehad en dus laat ik de grootste van het stel op vijf passeren. Hij zit slechts kort in het intro van de plaat, maar het is overduidelijk een voorbij sjezende vrachtwagen: 'Sweet Hitch-Hiker' van Creedence Clearwater Revival (1971).

'The Race' van Yello is ook zo'n twijfelgeval. Het geluid is van een motorfiets-motor, maar kan ook van een kart afkomstig zijn of van die kleine racewagentjes. Ik heb deze dus buiten de top 5 gehouden, maar laat hem met alle plezier toe in de vervolgschijf. Het scheurijzer van Kayak heeft wel vier wielen en een kreukelzone. Het ding heeft in het intro nog last van een koude start, maar is in enkele seconden op topsnelheid en dan hapert de rem aan het einde van de plaat en is de wagen afgeschreven. Niet verrassend dat de plaat dus 'Total Loss' heet. Ik heb hem vaker gehad op Soul-xotica en ook bij deze stem ik weer eens voor de Rally Monte Carlo-uitvoering die je in 1981 bij de Opel-garage kon ophalen.

Op nummer drie doen we het een stukje rustiger aan, maar hebben daarvoor wel de beschikking over een luxe limousine en een Duitse Autobahn om te 'cruisen'. Het is blijkbaar een diesel, maar kunnen we de auto zélf ook identificeren. Is het de zwarte Mercedes die op de hoes staat afgebeeld? Nee, het is een fictieve auto. Aanvankelijk maakt Ralf Hütter opnames van voorbij sjezende auto's op de Autobahn door een microfoon buiten het raam van zijn oude grijze Kever te hangen. Deze opnames worden te minimaal bevonden door zijn collega's en dus gaan die aan de slag met de Moog-synthesizer. Ze zijn vast en zeker wel beïnvloed door het geluid van een Mercedes-diesel, maar de auto uit 'Autobahn' van Kraftwerk komt uit een doosje. Het staat evenwel op een derde plek in deze Schijf van 5.

De nummer twee in onze Schijf is een ander zoekplaatje, waar sommigen beweren het antwoord op te weten. Ik heb zojuist toch nog even wat huiswerk gedaan met de aangedragen informatie en moet concluderen dat het complete 'kwatsch' is. Het intro van 'Love Is The Drug' zou moeten stammen uit het intro van Steven Spielberg's 'Duel' uit 1971, maar... daarin loopt de persoon niet over grint en rijdt de auto minder agressief weg. Bovendien zou ik de motor van Bryan Ferry's auto eerder als een Triumph Spitfire identificeren in plaats van de Dodge Dart (dat laatste is een gokje) uit 'Duel'. De auto komt uit een nummer van Jelly Roll Morton, meent iemand op een forum. Wablief? Het saxofoon-gekreun in het intro heeft in de verte iets weg van een compositie van Morton van honderd jaar geleden en van een auto is al helemaal geen sprake. Ook dat zullen we nooit weten? Blijft wel een steengoed nummer over met een prachtig auto-geluid: 'Love Is The Drug' van Roxy Music (1975) mag vandaag op twee.

Vorige week zou ik een Schijf van 5 over regengeluiden maken. Welnu, de nummer 1 had ook in die lijst gestaan en misschien ook wel bovenaan. Deze plaat combineert namelijk beide geluiden. Naast een fikse regenbui en een jakkerende auto, horen we de ruitenwissers overuren maken. R. Dean Taylor heeft weer eens haast. Of, nee, feitelijk is het de eerste keer dat hij de sokken erin zet. Hij zal en moet zijn Jane zien die waarschijnlijk huis houdt in Indiana. Twee jaar later drukt hij het gaspedaal in omdat die staat hem zoekt. Om twee jaar later nog maar eens een groet te sturen vanuit de staatsgevangenis van Taos in New Mexico. Het gillen van de auto is iets dat ik nog niet in andere plaatjes ben tegengekomen en juist dit vind ik zo charmant aan 'Gotta See Jane' van R. Dean Taylor (1968). Mag dus met vlag en wimpel op 1.

Ik vergeet steeds wanneer het vaderdag is. Nu heb ik begrepen dat het gisteren was, maar ik doe het volgende week nog eens dunnetjes over. Niet met vader, want die hebben we in 2011 al gehad: Komende zondag is het neven- en nichtendag. 'Cousins'. Ik heb al een lijstje gemaakt, dus daarmee ben ik snel klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten