zondag 1 juni 2014

Schijf van 5: groovy



Genieten. Zo kan ik mijn fietstocht het beste omschrijven. De enigszins straffe noorderwind gooit mijn plannen een beetje in de war. Eerst wind in de rug hebben en na dertig kilometer erachter komen dat het een noordelijke wind is, bevalt me over het algemeen niet zo goed en dus valt zuidwaarts af. Noordwaarts heb ik op ene of andere manier even geen zin in en oostelijk ben ik eveneens vaak genoeg geweest. Het westen is een klein wereldje doordat je al snel in de polder zit en toch besluit ik op de middag eens die richting op te gaan. Ik heb in verhouding niet veel kilometers gemaakt, maar kan mijn ogen nauwelijks geloven als ik door de uiterwaarden bij Vollenhove fiets. Ben ik slechts vijftien kilometer van huis? Het is er helemaal stil op de weidevogels na en vooral van dit moment geniet ik een lange tijd. Volgende keer maar weer kilometervreten! Dan ga ik nu verder met een Schijf van 5 'groovy' platen.

Ik zocht bewust naar titels met 'groovy' erin en dus niet 'groove' of 'groovin'. Titels met 'groovy' zijn er meer dan genoeg en als we de 'groove' al niet eens hebben gehad, dan kan die binnenkort wel. Ik heb het verhaaltje zojuist nog eens na gelezen, maar helaas... ik kan jullie maar niet verklaren waarom Lesley Gore 'A Groovy Kind Of Love' niet mocht opnemen. Degene die met dat besluit kwam, is niemand minder dan Shelby Singleton. Toen nog A&R-manager bij Mercury, even later mocht hij de scepter zwaaien over Red Bird en in 1967 zou hij zijn eigen SSS International-label beginnen. Een man met een feilloos oor voor een hit. Waarom uitgerekend Singleton het geen goed idee vond dat Lesley Gore 'A Groovy Kind Of Love' zou zingen, zullen we nooit weten. 'Groovy' heeft, zover ik weet, geen pikante betekenis. Het duo Diane & Annita zijn de eerste die 'Groovy Kind Of Love' op de plaat zetten, bij Wand had men blijkbaar minder moeite met het woord.

'Groovy' staat voor iets dat 'cool' is. 'Cool' is een overtreffende trap voor interessant en is een term die eigenlijk niet te overtreffen is. In Duitsland houden ze wel van een beetje overdrijven en daar hebben we het opeens over Tony Hendrik. Zijn bandje heet The Tony Hendrik en zelf zal Hendrik in de jaren zeventig en tachtig actief zijn als producer en songschrijver. In de late jaren zestig maakt Hendrik een lange stoet singles en op nummer 5 vinden we eentje daarvan. 'Groovy' in de overtreffende trap, maar tussen de 'pa-pa-paa'-lulligheid wordt maar niet duidelijk wat zijn liefje zó speciaal maakt. Toch is het de hekkensluiter van deze Schijf: 'The Grooviest Girl In The World' van The Tony Hendrik (1969).

'Groovy' is net zo jaren zestig als 'bloem-in-je-haar' en toch blijft de term nog lang in leven. In de jaren zeventig noemt People's Choice een feestje 'a groovy thing', maar omdat ik die al eerder in een Schijf heb verwerkt, blijf ik nu met beide benen in de jaren zestig. Het origineel van de nummer 4 is van de groep The Love Generation. Hoe '1967' wil je het hebben? De plaat komt ook nog eens uit dat bewuste jaar. Ik kies echter voor een exoot. In 1967 wordt in London Saga Records opgericht, een label dat een specialisme heeft in 'budget-elpees'. Maar in plaats van een 'Top Of The Pops'-aanpak van covers van actuele hits door anonieme zangers en muzikanten, presenteert Saga een band met gezichten die vervolgens wel weer een graai doen in het actuele muziekaanbod. Katch-22 is een bandje dat het al een paar jaar heeft geprobeerd en een handvol singles heeft uitgebracht voor verschillende labels. De groep brengt in 1968 voor Saga de elpee 'It's Soft Rock And All Sorts' uit. In 1999 komt een exemplaar binnen in Mossley en is sindsdien bij me gebleven. Het bevat ook nog een fraaie promotiefoto die, naar het schijnt, niet bij de elpee werd geleverd. Tussen de nummers van The Association en Buffalo Springfield staat ook dit 'Groovy Summertime', oorspronkelijk van The Love Generation, maar het staat voor mij synoniem aan Katch-22. Op vier: 'Groovy Summertime' van Katch-22 (1968).

Shelby Singleton heeft in 1968 andere dingen aan zijn hoofd. Hij heeft Jeanne C. Riley voor en scheet en drie knikkers 'Harper Valley PTA' laten opnemen en dat wordt plots een miljoenenhit. Opeens kan hij het zich veroorloven om Sun Records te kopen. Hij zal dus wel niets meer willen horen over zijn weigering om Lesley Gore 'A Groovy Kind Of Love' te laten zingen. In 1968 is zijn ongelijk wel aangetoond. In 'Swinging London' is de term ook gemeengoed geworden en de heren Steve Marriott en Ronnie Lane schrijven een liedje met die titel. Ze zijn zelf echter niet van plan het op te nemen, het nummer moest ten goede komen aan Marriott's vriendin P.P. Arnold. Met deze plaat wil The Small Faces de waardering doen blijken voor de bepalende achtergrondzang die P.P. belangeloos heeft verzorgd op 'Tin Soldier'. '(If You Think You're)Groovy' wordt echter niet zo'n grote hit voor P.P. Arnold als dat 'Tin Soldier' voor The Small Faces is geweest. 'Groovy' van de nog immer jeugdige Patricia Arnold staat vandaag op drie.

Je kan proberen een drol te poetsen, maar het wordt nooit zilver. CBS/Columbia is anno 1966 een label dat vooral successen heeft met 'music for the millions': Keurige crooners als Andy Williams, kleurloze orkesten als die van Ray Conniff en waarbij de popmuziek al snel té intellectueel en te netjes is om opzienbarend te zijn. Bob Dylan mag bij tijd en wijle een grote mond hebben, de vijftienjarige kan er niets mee. The Byrds neemt een speciale plek in in de popmuziek, maar het kan nooit wedijveren met de meer onstuimige rhythm & blues van The Rolling Stones. En dan heb je die drie pretletters uit Volendam: Nick & Simon & Garfunkel. Het is té stijf voor een 'love-in', Woodstock of gewoon op je batik-kleedje knetterstoned worden. Toch probeert het duo het een aantal malen met het woord 'groovy'. Eerst 'We've Got A Groovy Thing Goin' Baby' dat bijna deze Schijf had gehaald, maar ik kies dan toch voor '59th Street Bridge Song' dat als subtitel 'Feelin Groovy' heeft. Dat wordt dan ook vooral gezongen in het liedje en dus mag die in deze Schijf. Overigens heeft Harper's Bizarre een Amerikaanse hit met het liedje, maar ik kies dan toch voor de oerversie van Simon & Garfunkel.

De titel is al een paar keer ter sprake gekomen in dit bericht en het is vermoedelijk de eerste met 'groovy' in de titel. De dames Carole Bayer Sager en Toni Wine vangen in 1965 het woord 'groovy' op en willen het verwerken in een liedje. Ze doen een sessie 'brainstormen' waarbij ze het woord 'groovy' op alle manieren herhalen en toepassen in verschillende zinsconstructies. Wie van de twee het heeft bedacht, vertelt de geschiedenis niet, maar omdat 'groovy love' niet bekt, roept iemand ten einde raad 'a groovy kind of love'. Diane & Annita is zo gezegd de eerste die het op de plaat zet, de Engelse groep The Mindbenders heeft als eerste een hit met het nummer. In The Mindbenders, de begeleiders van Wayne Fontana, zien we een piepjonge Eric Stewart die later 10CC zal oprichten. De latere monsterhit van Phil Collins ten spijt, die van The Mindbenders is in mijn ogen de oerversie en dus mag die vandaag op 1.

Peter stuurde me een paar weken geleden een aantal suggesties toe voor toekomstige Schijven. 'Plaatjes met geluidseffecten', is daar eentje van. Op 10 juli 2011 had ik een Schijf over 'bar weer' met daarin vier regen- en onweersbuien ('Suite: Clouds' van David Gates, 'Black Sabbath' van Black Sabbath, 'Walking In The Rain With The One I Love' van Love Unlimited en 'The Storm' van Gloria), de vijfde was de ijzige wind in 'Wintertime' van Steve Miller Band. Volgende week wil een Schijf doen met regenbuien. Vaak zit onweer in het pakket om het regengevoel te versterken, maar het gaat hem echt om de regen. De bovenstaande vier buiten beschouwing gelaten, blijven er nog heel veel over en uit dat aanbod wil ik een Schijf gaan samenstellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten