zaterdag 21 juni 2014

Raddraaien: Marty Wilde



In de aflevering van Raddraaien over Suzi Quatro heb ik jullie deelgenoot gemaakt in het verhaal hoe 'Soul-X' tot stand kwam. Dat was mijn eerste keer Dicky Woodstock Popfestival en er zouden nog negen volgen. Negen met een passe-partout en dus drie of meer avonden aan de rol op het feestterrein. In 2003 heb ik daar eigenlijk schoon genoeg van, maar heb al een passe-partout gekocht. In 2004 sla ik in zijn geheel over en de daaropvolgende drie jaar ga ik steeds een avond. Het vrijkaartje voor de bewuste avond verdien ik door middel van mijn vrijwilligers-diensten op het Stonehenge-festival in Steenwijk. In 2008 stop ik met dat laatste festival en sindsdien ben ik niet meer op het Woodstock-terrein geweest. Ondanks het incident met de windvlaag van 2012, vindt het festival in het eerste weekend van augustus voor de zesentwintigste maal plaats. Ik ga er niet meer naartoe en normaal gesproken zou de line-up van het festival hier ook niet ter sprake zijn gekomen, maar toen ik laatst de poster zag, twijfelde ik toch even... Kim Wilde! Toch komt ze maar drie kwartier zingen en is de rest van het programma niet mijn kopje thee. Vandaag ga ik het in Raddraaien hebben over haar vader: Marty Wilde met de Deense single 'A Teenager In Love' (1959).

Sinds mijn broer Henk, afgelopen dinsdag vijftig geworden, in Denemarken woont, is dit als vanzelfsprekend de favoriete vakantiebestemming van het gezin Louwsma. Ik geloof dat we slechts twee zomers hebben overgeslagen, ook al is 1997 voor mij de laatste keer geweest. In 1993 woont Henk nog in het midden van Jutland, in een woestijn van bos en boerenland. Ik ken de omgeving op mijn duimpje en, bovenal, de zaakjes waar ze singles verkopen. Hoewel ik wel mee doe in uitstapjes met Henk en mijn ouders, spendeer ik eveneens een paar dagen solistich op de racefiets van mijn broer. Net als in Nederland is dat een kwestie van kilometers vreten. Even op de fiets naar Herning of Billund? Ik draai de hand er niet voor om. Brande ligt zo'n vijftien kilometer verderop en is voor mij helemaal minimaal. Toch zit daar een winkeltje waar ik sinds 1990 jaarlijks kom. In 1993 val ik met de neus in de boter, want ze hebben een enorme vracht jaren vijftig- en zestig-singles voor fraaie eenheidsprijzen. Daar komt ook deze van Marty Wilde vandaan. Ik heb hem destijds in de kaartenbak gezet onder de titel 'Donna', maar dat blijkt toch de b-kant te zijn. Of toch niet? Nee, feitelijk heeft de single een dubbele a-kant en dat is logisch, want beide nummers zijn hits geweest in Engeland. Het bovenstaande fotohoesje, dat niet bij mijn single zit, geeft uitsluitsel: 'A Teenager In Love' is dus de kant die het belangrijkste wordt geacht.

Reginald Leonard Smith heet hij eigenlijk. Hij komt op 15 april 1939 ter wereld in het Londense Blackheath. Zijn eigen naam vindt hij niet exotisch genoeg en in 1957 treedt hij op onder de naam Reg Patterson. Hij wordt ontdekt door de grote Larry Parnes, die hem van een nieuwe naam voorziet. Parnes heeft zijn artiesten de namen Billy Fury, Duffy Power en Dickie Pride meegegeven en zo komt hij met Marty Wilde. Marty is geïnspireerd door de gelijknamige film uit 1955. Evenals de andere artiesten van Parnes wordt ook Marty ingezet op de Engelse rock & roll-markt en moet Amerikaanse hits op de plaat zetten. Dit doet hij samen met The Wildcats. In deze band speelt de latere studiogitarist Big Jim Sullivan (een maatje van Jimmy Page) en de toekomstige Shadows-leden Brian Bennett en Brian Locking. In juni 1958 is het raak voor Wilde als hij op nummer vier in de Engelse hitparade komt met zijn versie van Jody Reynolds' 'death disc' 'Endless Sleep'. In februari 1959 bereikt hij een derde plaats met 'Donna', gevolgd door 'A Teenager In Love' in mei 1959. Bij die laatste uitvoering heeft hij concurrentie te dulden van Craig Douglas, die zijn versie op Top Rank uitbrengt, maar Wilde wint het gevecht met een tweede plek in de Engelse hitparade. 'Sea Of Love' is nog een cover, maar de volgende hit voor Wilde heeft hij zelf geschreven: 'Bad Boy'. Dit nummer vindt gevolg bij de Amerikaan Robin Luke. In 1964 neemt Françoise Hardy haar versie op en ook retro-rocker Robert Gordon en grungers Nirvana weten raad met het liedje.

De hits nemen af in kracht en na 1962 is het een bekeken zaak Wilde en andere Engelse rockers. De Merseybeat neemt hun rol over, maar Wilde laat zich niet gemakkelijk uit het veld slaan. Hij heeft met 'Bad Boy' reeds bewezen een goede songwriter te zijn, maar besluit dan niet zijn eigen naam of Marty Wilde daarvoor te gebruiken. Met Ronnie Scott begint hij een fictief schrijversduo: Frere Manston en Jack Gellar. Het duo heeft in die hoedanigheid een paar grote hits. The Casuals scoort in 1968 met hun 'Jesamine', Lulu met 'I'm A Tiger' en een vroege Status Quo met 'Ice In The Sun'. In datzelfde jaar scoort hij hier zijn grootste hit met 'Abergavenny', dat een jaar later in Amerika een hit wordt onder de fictieve naam Shannon. Het is echter geen hit in Engeland. Wilde probeert het even in de glamrock onder de naam Zappo, maar de plaatjes floppen genadeloos. Hij besluit zijn acteer-carriére in 1974 in de film 'Stardust'.

Op het hoogtepunt van Marty's roem wordt hij vader van een dochter en kleine meisjes worden groot. Als Kim in 1980 haar eerste schreden in de showbiz zet, weet ze zich gesteund door haar broer Ricky en vader Marty. Het duo voorziet Kim van menig hit in de jaren tachtig. Ricky Wilde's solo-carriére verloopt ietsje minder. Marty en zijn vrouw Joyce hebben vier kinderen: Kim, Ricky, Roxanne en Marty Jr. Roxanne zingt in 2007 voor het eerst met haar vader, zij is dan 28 jaar en daarmee negentien jaar jonger dan Kim. Marty Jr., geboren in 1983, doet in 2005 mee aan The Big Break, maar dat levert hem ook weinig roem op. In 2007 viert Marty zijn vijftigjarig jubileum in de showbusiness en weet hij eenmalig alle levende Shadows op het podium te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten