maandag 9 juni 2014
Raddraaien: Anne-Marie David
Nee, liefste lezers, ik heb echt meer tijd en inspiratie nodig voor de geplande Schijf van 5. Nogmaals: Ik heb een paar jaar geleden al eentje met 'noodweer' gedaan en de Schijf van vandaag zou alleen regen moeten bevatten. Ik kan op dit moment maar een beperkt aantal nummers bedenken zonder de onweersklappen en dat zijn niet de beste. Ik stel deze Schijf tot nader orde uit. Peter had echter nóg een hele aardige suggestie voor een Schijf met geluidseffecten: Autogeluiden. Die wil ik volgende week gaan doen. Of ze nu worden gestart of op volledige snelheid voorbij zoeven of met een klap ergens tot stilstand komen, dat maakt niet zoveel verschil. Zolang er hoorbaar een auto aanwezig is, mag die in de Schijf van 5. Vandaag begin ik met deze Raddraaier en vermoed dat ik morgen een Raddraaier en de Week Spot ga presenteren. Dan ben ik weer op schema. De Raddraaier van vandaag is een dame met een rijk Songfestival-verleden en dat is op zichzelf wel eens aardig, want zo vaak komt dat circus hier niet aan bod. 'Tu Te Reconnaitras' van Anne-Marie David (1973) mag vandaag dus in de schijnwerpers.
Ik ontwaak tegenwoordig met 'De Gouden Uren' op Radio 2. Ik hoef pas om half één aan het werk, dus dan kan zoiets. De weken voor het Eurovisie Songfestival is 'De Gouden Uren' al helemaal in de ban van het festijn en de week ervoor zendt het 'live' uit vanuit Kopenhagen. Het is donderdagochtend als ze de verschillende deelnemers stuk-voor-stuk draaien en ik maak hier kennis met het liedje van Conchita Wurst. Er is geen beeld bij en ook wordt er iets gezegd bij de introductie en dus kan ik me concentreren op het liedje zélf. Ik hoor een beetje een oude James Bond-deun, beetje oubollig, maar wel met de tierelantijnen die je nodig bent voor het Songfestival. Geen slecht liedje, maar ook niet bijster origineel. Onze inzending staat als een huis, maar is tamelijk saai voor het Songfestival. Dat Coldplay kleurloosheid verkoopt per strekkende meter, hoeft nog niet te betekenen dat je het Songfestival wint met zoiets. Er hoeft niet meteen een heel circus omheen, maar enig klatergoud helpt altijd. Conchita is ten opzichte van Common Linnets een terechte winnaar en dit festival mag geroemd worden omdat de muziek weer eens heeft gewonnen. En dat was alweer lang geleden!
In de begin jaren zeventig is het Eurovisie Songfestival nog écht een spektakel. Muzikaal ligt in 1973 de lat vrij hoog, ook al is het vijf-voor-twaalf. Met 'Waterloo' (1974) en 'Ding A Dong' (1975) gaan de teksten al een secundaire rol spelen. En dat is het begin van het verval. Het jaar 1973 kenmerkt een erg spannende finale. Het gaat tussen drie kandidaten. Cliff Richard gooit hoge ogen met zijn 'Power To All Our Friends' en de Spaanse inzending van Mocedades, 'Eres Tu', is een kanshebber. Toch is het Luxemburg dat in 1973 voor de tweede maal op rij het Songfestival wint. Het heeft in 1972 gebruik gemaakt van de Griekse Vicky Leandros, in 1973 wordt het land vertegenwoordigd door de Franse Anne-Marie David.
Anne-Marie komt op 23 mei 1952 ter wereld in Arles in Provence-Alpes-Côte d'Azur. Op haar achttiende trekt ze naar Parijs en raakt betrokken in het muziektheater. Ze krijgt de rol van Maria Magdalena toebedeeld in de musical 'Jesus Christ Superstar'. In 1972 probeert ze al op eigen benen te staan en zendt een liedje in voor de voorronde van het Eurovisie Songfestival. 'Un Peu Romantique' eindigt bij de tien laatste kandidaten. Een jaar later wordt ze benaderd om voor Luxemburg uit te komen. Ze herhaalt het succes van 'Aprés Toi' van Vicky Leandros. Na haar zege op het Songfestival trekt ze de wijde wereld in. Ze woont enige tijd in Turkije, maakt daar twee singles en een album in het Turks. In 1979 staat ze opnieuw op het podium van het Songfestival, dat dankzij Alpha Béta en Izhar Cohen in Jeruzalem wordt gehouden. Opnieuw raakt David betrokken in een strijd met twee andere kandidaten, alleen gaat de zege dit jaar naar het thuisland. 'Hallelujah' van Milk & Honey zorgt daarvoor. In 1980 toert ze intensief door Frankrijk.
In de begin jaren tachtig probeert ze het in Noorwegen, maar in 1987 vindt ze het welletjes en gaat met 'pensioen'. In 2003 besluit ze het toch nog maar eens te proberen en ze maakt daarbij vooral gebruik van haar triomf op het Songfestival. Als in 2005 de vijftigste editie van het festival plaatsvindt, zingt ze 'Aprés Toi'. In 2009 treedt ze samen met Johnny Logan, winnaar in 1980 en 1987, op voor de Turkse televisie en in 2011 schijnt er sprake te zijn van een drastisch bewerkte 'Tu Te Reconnaitras', maar er is geen hond die daar iets van af weet. Ik hou het maar bij de originele single.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten