dinsdag 16 april 2024

Honderd achteruit: Erasure


Hoe zit het toch met 1992? Dat is een vraag die me vanmiddag heeft bezig gehouden ter voorbereiding op dit bericht. Volgens mij is de meivakantie een creatie uit de nieuwe eeuw en waarschijnlijk sinds de kroning van Wim? In 1992 hebben we naast de Paasvakantie ook een meivakantie of is dat alleen op mijn school geweest? Later dat jaar ben ik van school gegaan en in 1993 ga ik aan het werk. Waarom moet ik nadenken over een meivakantie? Welnu, de plaat die vandaag centraal staat in de 'Honderd achteruit' herinnert me aan de voorjaarsvakantie van 1990. De datum weet ik niet helemaal zeker maar ik weet wel dat het op maandag de RTV-tip is van de Avro. Desondanks ga ik deze krokusvakantie niet opnieuw beleven want er gaat het ene en het ander mis gedurende deze week. Iets van een slechte eigenschap, iets met opgroeien en uiteindelijk nog een portie straf aan het einde van de week. Dat wil ik niet nog eens beleven en heb het sindsdien ook niet meer gedaan. Overigens vind ik in 1990 ook geen bal aan de plaat maar anno 2022 vind ik het bijzonder genoeg om de 84e plek in te nemen in de Gele Bak Top 100. Het onderwerp is 'Blue Savannah' van Erasure. Volgens het label uit 1989 maar voor mij synoniem aan februari 1990.

Het duurt tot 2003 eer ik weer voorzichtig aan de jaren tachtig durf te denken. Ik heb het een lange tijd 'verstopt' en gedaan alsof ze in 1979 zijn gestopt met het maken van goede muziek. Het is met name 'Suddenly Last Summer' van The Motels dat een hernieuwde interesse voor de jaren tachtig opwekt. Met in het kielzog een aantal 'oorwurmen' waar ik een fijne associatie mee heb. 'Sometimes' van Erasure woont ook al vrij vroeg in mijn verzameling, ook zo'n plaatje waar ik nooit genoeg van heb kunnen krijgen. In Nederland weet de band het succes nooit te evenaren maar in Engeland heeft het een imposante lijst van hitsingles. Het is dan ook dankzij mijn collega's van Wolfman Radio dat ik Erasure herontdek. Al gauw neem ik iedere single mee van de band die ik tegenkom, ook al staat de score nog altijd op drie of vier. De dag van de aanschaf van 'Blue Savannah' is pijnlijk op deze koude 16 april. Het is namelijk in de zomerse week die we in maart 2022 hebben. Op vrijdagmiddag fiets ik van Steenwijk naar Meppel en trek onderweg zelfs het jasje uit. Dat heb ik vandaag in 2024 niet aangedurfd. Sterker nog: Ik heb de winterjas aan gehad.

Hoewel Erasure pas een feit is in 1985 begint het verhaal een jaar of zes eerder. Vincent John Martin, professioneel bekend als Vince Clarke, voelt als tiener al de behoefte om elektronische muziek te maken. Hij wordt in de eerste plaats beïnvloed door Orchestral Manoeuvres In The Dark en in 1980 staat hij aan de wieg van Depeche Mode. Hij schrijft de eerste drie singles voor de band, maar verlaat de groep alweer in 1981. Hij formeert dan het duo Yazoo met Alison Moyet. Dat is ook geen lang leven beschoren maar levert wel enkele grote hits op. Na Yazoo organiseert Clarke The Assembly. De grootste hit van Assembly is 'Never Never' en heeft Feargal Sharkey van The Undertones op de leadzang. Clarke maakt nog een single met Paul Quinn van de Schotse formatie Bourgie Bourgie, maar dat is een flop. Hij plaatst dan een advertentie in een muziekblad waar hij op zoek gaat naar een zanger voor een nieuw elektronisch project. Andy Bell verschijnt op de auditie. Hij volgt de muzikale kunsten van Clarke al vanaf het begin en beschouwt hem als een held. Hij blijkt de juiste persoon te zijn voor de nieuwe band welke de naam Erasure krijgt. De start is moeizaam. De eerste drie singles doen helemaal niets in Engeland en het debuutalbum 'Wonderland' verkoopt slechts mondjesmaat. De derde single is 'Oh L'Amour' dat merkwaardig genoeg de enige Franse hit zal worden van de band. In Engeland wordt een remix pas twintig jaar later alsnog een hit. De vierde single is 'Sometimes' en daarmee is het hek van de dam. Van 1986 tot en met 2007 heeft het duo een reeks van 24 Top 40-hits in Engeland. Het derde album, 'The Innocents', is de eerste van vijf langspelers die de albumlijsten zal aanvoeren. Het duo heeft meer dan 28 miljoen albums wereldwijd verkocht.

'Blue Savannah' is een single van het album 'Wild!'. Het wordt voor het eerst als single uitgebracht in Japan op 25 januari 1990. Een maand later verschijnt de single in Engeland en de rest van de wereld. In Engeland piekt het op nummer drie en in Israël prijkt het zelfs bovenaan de hitparade. Erasure is altijd zeer populair geweest in Duitsland, het enige land waar 'Wonderland' zelfs nog een royale positie verwerft. 'Blue Savannah' is in Duitsland de eerste top 20-single na een aantal minder succesvolle singles. In Nederland piekt het op nummer 14 in de Tipparade en strandt op 48 in de Nationale Hitparade. Kevin Godley van 10cc en Godley & Creme is verantwoordelijk voor de videoclip van het nummer.

Erasure is na bijna veertig jaar onverminderd actief. Het meest recente album dateert van augustus 2022: 'Day-Glo'. Bell is vorig jaar in Engeland onderscheiden met een LGBT-award voor zijn volledige loopbaan. Bell is altijd heel open geweest over zijn relaties met mannen en is daarmee een boegbeeld geworden.

Bij nader inzien is de krokusvakantie van 1990 niet degene met de 'fout', dat zal in 1988 of 1989 zijn geweest. De krokusvakantie van 1989 komt binnenkort voorbij in deze rubriek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten