zaterdag 16 september 2023

Uffelter vergezichten: Zaterdag 16 september


Emmeloord is het westen, Friesland het noordwesten, de eerste keer Assen reken ik tot het noorden en de tweede keer het noordoosten. Emmen is het oosten en de rit naar Almelo reken ik dan maar tot het zuiden. Dan blijven alleen het zuidoosten en het zuidwesten over. Ik was tijdens de vakanties in Sleen altijd 'uitgefietst' als ik het noorden, oosten en zuiden had gehad. Het zuidoosten kan ook worden weggestreept. Ik weet niet of ik morgen trek heb om nog richting Nieuwleusen en Staphorst te gaan voor het zuidwesten. Het plan van de tocht van vandaag is gistermiddag ontstaan maar dan ben ik al te laat om nog op pad te gaan. Vandaag een nieuwe poging. Ik ga om half twee van huis en maak het meteen erg toeristisch. Over Rheebruggen en Ansen naar Ruinen. Even een bochtje om naar Echten en daar voor de variatie eens rechtdoor om aan de andere kant Zuidwolde binnen te fietsen. Dat is een stuk langer dan de andere route. In Zuidwolde twijfel ik nog even. Hier een drankje en hapje halen bij de supermarkt of tot Dedemsvaart wachten? Toch maar in Zuidwolde en de zuiveldrank maak ik in Linde burgemeester. Ik zal uiteindelijk ook aan de rand van Dedemsvaart blijven en fiets dan weer de bossen in net zoals de woensdag van Almelo en vorig jaar op de zondag. Ik hoef nu niet helemaal door tot aan Rheeze maar mag halverwege linksaf naar Hardenberg.

Zodra ik Hardenberg kom binnen fietsen, vliegt het me al aan. Waar ik ook zie in het centrum, overal zie ik drommen mensen. Daar wil ik op dit moment niet tussen lopen! Dan ontstaat het plan om even over de grens te kijken in Duitsland. Ik zou daarvoor, in principe, naar Gramsbergen moeten en de handwijzers sturen me een woonwijk in. Als ik aan de andere kant van de wijk ben aan het kanaal is duidelijk dat ik ergens had moeten afslaan. Ik trek mijn eigen plan. Ik zie in de verte al de windmolens en dat markeert de Duitse grens. Ik zal uiteindelijk helemaal niet in Gramsbergen komen. Bij de sluizen van De Haandrik wordt het me weer duidelijk. Dit ben ik verschillende keren gefietst met de Vechtdalroute. Ik heb geen idee hoe laat het is en dus besluit ik alleen even in Laar te kijken en dan richting Coevorden te fietsen. Dat wordt het stuk dat ik in 2019 met de Pioneer heb gedaan. Op Duits grondgebied zijn dat akelige wegen en je komt via een lelijk industrieterrein Nederland weer binnen. In Coevorden kan ik mijn ei ook niet kwijt en besluit dan naar Dalen te fietsen. Niet alleen heb ik zin een ijskoude versnapering maar wellicht is het ook geen slecht idee om daar te gaan eten. Ik heb een paar vakanties geleden al eens bij de grillroom in Dalen gezeten en dat heeft een goede indruk achtergelaten.

Ik bestel een kleine kapsalon met kipfilet in plaats van shoarma of kebab. Deze is om door een ringetje te halen. Het is met zorg bereid en komt zó uit de oven met aardappelschijfjes in plaats van patat. De kapsalon en het blikje cola zijn in een oogwenk verdwenen en dan moet ik maar weer op de fiets. Ik schat dat het niet meer dan vijftien kilometer naar Hoogeveen is? Daar vergis ik me weer eens in want het is ruim twintig kilometer. Ik fiets door de Dalerpeel naar Elim. Dan is het nog altijd achttien kilometer naar Hoogeveen en de motivatie begint te zakken. Ik besluit muziek uit de tas te toveren. Angel Olsen en Air helpen me op gang en bij ABC ben ik alweer aan het beuken. In Hollandscheveld zie ik dat de Plus nog open is. Het is dan bijna acht uur. Daar haal ik brood en een paar repen chocolade. Nu hoef ik niet meer Hoogeveen in! Ik kom Hoogeveen binnen aan een kant welke voor mij zeer ongebruikelijk is. De bordjes van Fluitenberg en Echten staan niet bepaald op iedere hoek. Ik meen dat ik al op de goede weg ben als ik een bekende garage zie. Even later ben ik weer bij het centrum. Hoewel het al donker is geworden, zie ik opeens de 'uitgang' en even later ben ik in Fluitenberg. De muziek gaat af want ik ga een flink eind door het bos naar Ruinen en dan wil ik mijn oren gebruiken voor eventuele herten en vossen die de weg willen oversteken. Tussen Ruinen en Ansen dreig ik even de berm in te fietsen. Conclusie: Ik zit er zwaar doorheen en had eigenlijk een kop koffie moeten drinken in Ruinen. Té laat. Ik verlaag de snelheid een beetje en ga weer over Rheebruggen terug naar huis. Daar wacht de Douwe Egberts op me en nu ik de show heb afgerond, ga ik ook eens horizontaal zes letters. De foto is genomen in Coevorden met op de achtergrond de prachtige watertoren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten