woensdag 20 september 2023

Singles round-up: september 4


De eerste werkdag is een feit. Ik ben gewoon op de Topper naar Steenwijk gegaan en heb daar gebruik gemaakt van een elektrische fiets. Dan maakt het opeens ook niet meer zoveel uit als je terug naar de zaak moet fietsen. Er ligt een briefje op de tafel of ik even contact wil opnemen met mijn voorvrouw. Zij vraagt of ik morgen ook wil komen helpen en desnoods mag ik vrijdag ook in Steenwijk zijn in plaats van Meppel. Dat is schoon na de vakantie vier dagen achtereen, maar vanaf volgende week ga ook op dinsdag werken en blijft de donderdag mijn vrije dag. Dit heeft meteen ook tot effect dat ik gisteravond een punt heb gezet achter 'Tuesday Night Music Club'. Wellicht gaat de show een vervolg krijgen met een andere naam op een ander tijdstip maar dat heeft voorlopig even geen prioriteit. De Week Spot stel ik even uit tot het weekend. Ik hoop één bepaalde plaat voor het weekend te ontvangen en deze zou de Week Spot moeten worden. De vangsten in Emmeloord en Assen heb ik keurig netjes weg gewerkt en dan blijft van de vakantie nu alleen nog de veertien over die ik vorige week donderdag in Sneek heb gekocht. Jawel, die kunnen ook wel in één bericht want zoveel soeps is het niet. De nieuwe en recente soul-aanwinsten kunnen later nog wel eens.

In de jaren tachtig ga je voor platen naar Looper of Minkema als je de lokale middenstand in Sneek wil ondersteunen. V&D heeft uiteraard ook een afdeling met platen en ik geloof dat Sneek pas in de jaren negentig een Free Record Shop heeft gekregen. Tegen die tijd heeft Minkema de platen de deur uit gedaan. Looper is hét adres voor mijn broers en ik. In 1991 doen ze het vinyl in de uitverkoop en verhuist de cd-afdeling (Looper doet ook in stereo-apparatuur en fietsen) naar het Grootzand. De zaak zal uitgroeien tot Nico's Records waar we 'Dikke Lul' van de Dikke Lulband aan te danken hebben. In de nieuwe eeuw heet het een tijdje Clay maar sinds een flink aantal jaren heet het VIP Records. Inmiddels dé plek voor nieuw vinyl en ik schat in dat het ook de enige winkel is waar je nog dvd's en cd's kan krijgen. Het heeft eveneens tweedehands platen en terwijl mijn broer zich goed doet aan de elpees bij ieder bezoek aan Friesland, duik ik de singles in. Vorig jaar heb ik nog een aantal zeer fraaie (duurdere) platen gekocht en dit jaar valt de vangst tegen. Hij heeft net het merendeel van de platen verkocht en er staan nog een stuk of veertig. Die halveer ik dan ook maar en nu staat er alleen maar rommel. De bovenste en onderste vijf zijn een euro per stuk, de vier in de midden kosten een rijksdaalder. Ja, ook op de markt is de daalder inmiddels dubbel zoveel geworden. Alles wat enigszins interessant oogt mag mee. En dit is dan het resultaat...

* Herb Alpert's Tijuana Brass- Whipped Cream (Duitsland, A&M, 1968)
Ik geloof dat de opname van 1966 of 1967 is maar de Duitse A&M brengt in 1968 een serie uit van albumtracks van Herb Alpert en daar is deze een voorbeeld van. Ik heb 'Whipped Cream' wel op elpee gehad in Engeland met het 'pikante' plaatje van de jongedame die zich heeft ingesmeerd met slagroom. Volgens de eerste eigenaar is het een foxtrot. Leuk om te weten. De plaat klinkt vinyltechnisch niet slecht voor een euro. Artistiek is het een stoplap maar wel een leuke!

* Colin Blunstone- Weak For You (NL, Epic, 1974)
De eerste van 2,50 euro. Pete Wingfield is ditmaal de schrijver en hij heeft goed begrepen welk repertoire het beste past bij Colin Blunstone. De elektrische piano doet herinneren aan The Zombies en Argent en 'Weak For You' is zonder meer één van de meest gelikte songs uit zijn repertoire. Vreemd dat juist deze helemaal niets heeft gedaan op de hitparade. Maar dan opnieuw... ook al laat Colin een boer en drie scheten, dan zal ik het nog steeds een goede plaat vinden. Het is in mijn bescheiden opinie één van de meest markante stemmen in de muziekgeschiedenis.

* Brighouse & Rastrick Brassband- The Floral Dance (UK, Transatlantic, 1976)
In Mossley tel ik op een zeker moment twaalf exemplaren van de single. Stom dat ik niet één heb meegenomen naar Nederland? De Nederlandse heb ik inmiddels wel in de collectie, deze Engelse is 'interessant' vanwege het witte label. Ik heb de Engelse alleen maar in het rood gezien. O ja, hij is een euro en dus...?

* Chubby Checker- The Fly (NL, Columbia, 1961)
Ik ben in het singles verzamelen altijd heel erg Top 40-geörienteerd gebleven. Alles van voor 1965 is prehistorie. In de begintijd van het verzamelen zijn plaatjes als deze van Chubby Checker ook niet te betalen voor mij. Het is het materiaal dat de yuppen in hun gerestaureerde jukebox willen hebben en daar is de prijs naar. Bij 'The Fly' hoeft het geen discussie te zijn, dat is een ouderwets scheerapparaat in het intro. Ik heb dit persoonlijk altijd één van de leukere Chubby-platen gevonden.

* Cunningham- Norma Jean Wants To Be A Movie Star (België, Capitol, 1974)
Deze single heeft blijkbaar heel wat liefdevolle draaibeurten beleefd want de plaat kraakt als paprikachips maar het geluid is 'schoon'. De plaat vertelt maar weer eens het trieste verhaal van een zekere M. Monroe. Leuk om hem toch eens te hebben en dat voor een euro.

* The 5th Dimension- California Soul (NL, Liberty, 1969)
Ik wil een rondedansje maken maar hou mezelf in. Ik denk even dat ik 'Wedding Bell Blues' in handen heb, maar nee.. 'California Soul' nota bene! Het Ashford & Simpson-nummer dat in Marlena Shaw's uitvoering een heuse Do The 45-'hit' is geworden. Ik luister ook even met volle interesse naar de b-kant want The 5th Dimension zit altijd op het randje en ik moet zeggen dat deze kant me bevalt. 'It'll Never Be The Same Again' is een fraaie 'Big City'-productie met genoeg magie om zich staande te houden in de Blauwe Bak. Zo heb ik op deze woensdagavond opeens een verrassing.

* Jack Van Poll- Catchup (NL, Decca, 1972)
Kijk eens naar wat voor sprong we maken in het alfabet? 'Catchup' heb ik inmiddels al tweemaal gedraaid. Zondag in de 'New additions' en gisteren in 'Tuesday Night Music Club' ter nagedachtenis aan Roger Whittaker. Er zit namelijk een hele kleine fluitsolo in. Het is verder vooral een woordeloze aubade aan Gilbert O'Sullivan..

* Cliff Richard & The Drifters- Living Doll (NL, Columbia, 1959)
* Cliff Richard- Good Times (NL, Columbia, 1969)
Tja, Cliff kan ik nooit laten liggen. 'Living Doll' heb ik trouwens ook nog niet. The Drifters zullen in hetzelfde jaar The Shadows worden als de Amerikaanse Drifters zich in Engeland melden. 'Good Times' heb ik wel en geen idee waarom ik de plaat heb meegenomen.

* Neil Sedaka- Oh! Carol (UK, RCA Victor, 1960, re: 1959)
Een maxi-single met 'Breaking Up Is Hard To Do' en 'Little Devil' op de keerzijde. Voor een euro kan ik hem niet weigeren.

* Third World- Now That We Found Love (NL, Island, 1979)
Deze heb ik gisteravond gedraaid en zal in ieder geval een poetsbeurt moeten hebben. Geen idee of dit iets gaat opleveren want misschien is de single gewoon wel 'af'.

* Vineyard- Ghost Train (UK, Decca, 1974)
Deze single heb ik vorige week donderdag meteen opgezocht op Google. Het blijkt een erg interessante achtergrond te hebben. Vineyard is in de jaren zestig actief onder de namen The Onyx en Paper Blitz Tissue. Paper Blitz Tissue is naast Pink Floyd en Soft Machine één van de toonaangevende bands in de psychedelische scene van Londen. 'Ghost Train' klinkt daarentegen een beetje glamrock en dat is ook niet zo vreemd. Met 'phasing' en andere psychedelische ongein hoef je in 1974 niet meer aan te komen.

* The Walkers- Oh Lonesome Me (NL, Killroy, 1973)
Een plaatje dat me terug neemt naar de 'good old days' van Radio Markant, de lokale zender van Sneek. Daar wordt deze regelmatig gedraaid en ik heb zelfs een tijdje gedacht dat het van Creedence Clearwater Revival is. Nooit verwacht dat ik nog eens enthousiast zou worden bij een plaat van The Walkers. Kan ik nog verder zinken vanavond? Euh... ja... ik denk het wel...

* Lena Zavaroni- Ma! He's Making Eyes At Me (NL, Philips, 1974)
Dat bedoel ik dus. Ach vooruit, een euro met de fotohoes. Leuk voor in het archief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten