vrijdag 25 november 2011

20 Years Ago Today: 568

Geen enkele reactie ontvangen op de laatste kwispel. Zal ik hem dan toch maar verklappen? Frits Spits waarschuwde zijn luisteraars vlak voor de eerste keer dat hij 'Kon Ik Even Bij Je Zijn' van Gordon ging draaien, dat de tekst nog wel eens hard aan kon komen. Hij adviseerde automobilisten hun wagen even aan de kant te zetten, iets dat in grote getale werd gedaan. Ik heb nu ('91) bijna een jaar de Philips RB 5400 die ik van mijn ouders heb overgenomen en die wordt zo vaak gebruikt dat om de drie maanden een nieuwe naald wenselijk is. Op dezelfde dag dat ik een naald heb gekocht, wilde ik dit gaan vieren met 'Student Demonstration Time' van The Beach Boys uit de vijf gulden-bak van Sunrise, maar bij thuiskomst vond ik hem helemaal niet leuk en ruilde hem om voor Peter Sarstedt. Iets meer dan een jaar later accepteer ik een exemplaar van The Beach Boys voor een gulden of daaromtrent, maar het is nooit een dikke liefde geworden.Tja, Peter Sarstedt? Het is gewoon een 'must-have'!

Gelukkig! Ik ben op het gebied van parate muziekkennis ook maar een mens en niet de 'wandelende popencyclopedie' zoals wel eens wordt gezegd, ik kan ook foutjes maken. Ik meende maar dat 'Where Do You Go To My Lovely' van Peter Sarstedt HELEMAAL geen hit was geweest in Engeland. Dat kun je niet zeggen van een plaat die zes weken de nummer 1-positie heeft aangevoerd. Ik meende dus dat Sarstedt een Europese hit had gehad met voorgenoemde titel, terwijl 'Frozen Orange Juice' alléén in Engeland een hit was geworden. Die stond op zondag 3 april jongstleden nog op 5 in de alcoholvrije Schijf, omdat ik het liedje alleen van titel kende. Totdat ik in september de Britse 5-CD-box 101 Summer Hits kocht, waarop ook dit 'vergeten' nummer van Sarstedt. Achteraf gezien is die vijfde plek wel het maximale geweest!

'Where Do You Go To My Lovely' is echter een behoorlijk Europese aangelegenheid voor Engelse begrippen. Een walsje met accordeon, meisje en ik zijn opgegroeid in de achterbuurten van Napels, maar ze draagt tegenwoordig een chique Franse naam (Marie-Claire) om bij de jetset te horen. Een mooie observatie van Sarstedt, een volledige biografie verteld in drie minuten, een nummer voor de eeuwigheid. Als Peter nog ruim twee weken gewoon in- en uitademt, mag hij 68 kaarsjes op de taart uitblazen. Van pensioen wil hij niks weten, hij treedt nog altijd op, maar roemt niet op oude teer.

Natuurlijk zal 'Where Do You Go To My Lovely' ergens achterin zijn show zitten en wordt Sarstedt nog altijd geroemd vanwege zijn bijna-hitje 'Beirut' uit 1978. Maar gerenommeerde muziektijdschriften, zelfs het cynische New Musical Express, hebben in de nieuwe eeuw ook altijd nog de mond vol over de uitzonderlijke kwaliteiten van Sarstedt's songshrijversschap. Volgens eentje is er maar één woord dat Sarstedt het beste omschrijft: Klasse. Als we al deze lof afzetten tegenover het hitsucces van Sarstedt, een eendagsvlieg in Europa en twee top tien-hits in Engeland, kunnen we stellen dat we hier óf met een 'musicians's musician' hebben te maken of met een cultidool. Ik denk dan aan het eerste. Iemand die zeer gewaardeerd wordt door medemuzikanten en muziekcritici, maar die slechts voor een handjevlol optredens doet.

Zelf wil ik deze 20YAT niet besluiten zonder dat ik die uitstekende coverversie van Armand heb genoemd. 'Waar Wil Je Heen Gaan M'n Liefste' wijkt qua verhaal niet af van het origineel, maar de zinnen zijn niet krampachtig vertaald en laat ruimte voor Armand om aanpassingen te doen.

2 opmerkingen: