maandag 16 januari 2017

Raddraaien: Friend And Lover



Waarom zou iemand er plezier in hebben om zulke nieuwsberichten de wereld in te sturen? Met woorden in die trant heb ik gisteren het bericht afgesloten. Welnu, ik heb het antwoord! Ik blijk heel dicht bij de oorsprong van de paniek te zijn en kan het dus reconstrueren. Gisterochtend is een 'onbekende' Charles Bradley overleden. Een vriendin van hem herinnerde hem in de sociale media en droeg een liedje aan hem op. Dat liedje is van zijn bekende naamgenoot. En hoewel de vriendin de naam van de overleden Bradley in het bericht heeft 'getagd' en een simpele muisbeweging leert dat dit beslist niet de beroemde Charles Bradley is, is dit de bron van het nieuws. Iemand leest in een oogopslag een 'in memoriam' van Charles Bradley, ziet de video van het liedje en daar gaat het nieuws... Een misverstand? Ja, hier is beslist geen opzet in het spel geweest, dat is me wel duidelijk. Het leert ons andermaal om feiten te checken! Vanavond hou ik me bezig met iets waar geen misverstanden over kunnen bestaan: 'Raddraaien' uit de zevende jaren zestig-bak. Dit zou de eerste uit de betreffende bak moeten worden, maar dat is Freddie & The Dreamers. Ik heb niet zoveel zin in Freddy en de Nederlandse The Free is al eens Week Spot geweest en dan kom ik uit bij Friend And Lover. Ik heb in bijna zeven jaar nog geen letter geschreven over deze eendagsvlieg en daar gaat vanavond verandering in komen. 'Reach Out Of The Darkness' van Friend And Lover (1968) mag vanavond in de volgspots.

Waar en wanneer? De zaterdag voor Pinksteren in 2006. De Buze heeft die dag een punkfestival, deels in de open lucht. Daar treffen we overigens prachtig weer bij! Het betekent dat ik al vroeg op zaterdagmorgen bij De Buze ben te vinden. Later op de morgen ben ik even 'vrij' en loop de stad in. De 'Pikkepoelie' is open. Het is een leegstaand pand waar vlooienmarkt-handelaren hun stalletjes hebben ingericht. Ze hoeven aan het einde van de dag niet het spul in te pakken, alles kan gewoon blijven staan. Het pand is twee keer in de maand open op zaterdag. Ik koop daar deze dag onder andere de poster van het Veronica-schip dat jaren lang opgerold in een slaapkamer heeft gestaan. In Uffelte heeft het een prominente plek gekregen in de woonkamer. Ook scharrel ik een paar singles bijeen waaronder deze van Friend And Lover. Een titel die ik ken uit het 'Hitdossier' en waarvan ik weet dat het héél groot is geweest in Amerika. Laat me meteen maar een harde noot kraken. Het intro heeft een hele leuke 'breakbeat' en als mevrouw Post gaat zingen, belooft het even een klapper te worden. Helaas... het is het intro. Zodra Jim Post invalt, wordt de muziek mierzoet en zakt het groovy begin helemaal weg in een doodsaai folkpop-liedje. Hij heeft een tijdje in de buurt van de Blauwe Bak vertoefd, maar na verloop van tijd zie ik in dat ik er 'niks mee kan' en mag het sindsdien in de jaren zestig. Als de bak voorbij komt in 'The Vinyl Countdown' op zondagavond kan ik het vaak echter niet laten om hem tóch even te draaien. Zo leuk is-ie dan ook wel weer!

Jim Post wordt op 28 oktober 1939 geboren in het Texaanse Houston. Jim is een resident in de lokale folk-clubs en treedt op met de band The Rum Runners. Intussen ontmoet hij Cathy Conn. Zij is op 30 mei 1945 geboren in Chicago en heeft een achtergrond van zang en dans. Cathy en Jim ontmoeten elkaar op een beurs in Canada in 1964. Het duo stapt in het huwelijksbootje dat zes jaar voort dobbert. In 1965 neemt het duo als Jim & Cathy de single 'Santa's Got A Brand New Bag' op voor het Cadet-label uit Chicago. Twee jaar later keert het terug als het duo Friend & Lover. 'A Town Called Love' verschijnt in 1967 als eerste single op ABC maar doet helemaal niets. Later dat jaar tekent Friend & Lover bij Verve Forecast, de folky afdeling van het roemruchte jazz-label. Volgens Verve zouden beide kanten van de volgende single zijn opgenomen in New York, maar van de a-kant weten we zeker dat de opname heeft plaatsgevonden in Tennessee. Zowel Ray Stevens als Joe South zijn aanwezig bij de opname. 'Reach Out Of The Darkness' komt op het juiste moment. De 'Love, Peace & Happiness'-beweging viert hoogtij en 'Reach Out Of The Darkness' is niet alleen beïnvloedt door een 'Love-In', het wordt eveneens het strijdlied in die contreien. De single schopt het tot een tiende plek op de Billboard Hot 100. Eendagsvlieg? 'If Love Is In Your Heart' brengt het tot nummer 86 in de Hot 100 en, ja, de groep zal voor altijd worden herinnerd dankzij 'Reach Out Of The Darkness'. Je kan dus gerust van een eendagsvlieg spreken!

Van Friend & Lover verschijnen nog drie singles waarvan de laatste in 1970 op het Cadet Concept-label is. Ze gaan geruisloos de uitverkoopbak in. In 1969 verschijnt eveneens de elpee van Friend & Lover welke vanzelfsprekend de titel draagt van de grote hit. Toch is dat niet de garantie voor een kaskraker. In 1970 is ook het huwelijk van Jim en Cathy gestrand en dus het einde van het duo. Cathy zal nog een aantal keren hertrouwen, maar op muzikaal vlak zullen we niets meer van haar merken. Jim Post heeft echter wel de smaak te pakken en maakt een serie albums in de jaren zeventig en tachtig. Hij is vooral actief in Chicago en het midwesten van de Verenigde Staten. Zijn albums verschijnen aanvankelijk bij het Fantasy-label van Saul Zaentz, het label dat eerder successen heeft gevierd met Creedence Clearwater Revival. Post werkt nauw samen met onder andere John Prine en Steve Goodman. Eén van de vroegste projecten van Post is een album met diverse folkmuzikanten uit Chicago dat in 1971 voor het eerst 'City Of New Orleans' van Goodman op de plaat zet. Deze riedel kennen wij dan weer beter als 'T'Is Weer Voorbij Die Mooie Zomer' van Gerard Cox. In de midden jaren tachtig start Post een radio-show met live-opnames uit een folk-club en in de jaren negentig toert hij met een 'one-man-show' rondom het personage van de legendarische Mark Twain. Zijn meest recente werk is de cd 'Frogs In The Kitchen Sink', een album met kinderliedjes. Post woont tegenwoordig in Illinois met vrouwlief Janet. In de nieuwe eeuw zien we hem alleen nog eens opduiken in 'The Ellen DeGeneres Show' waar de hoes voor zijn album 'I Love My Life' uit 1978 op de hak wordt genomen. De hoes toont een besnorde Post met ontbloot bovenlijf en verdient wel enige satire.

Nog iets geleerd vandaag? Ja! Ik moet bekennen dat ik de 'Post' in de schrijvers-credit altijd heb uitgescholden voor Mike Post van The Mike Post Coalition. Het klinkt eigenlijk 'gelikt' genoeg voor een Post-compositie. Mike Post is vooral componist van instrumentaal werk en is in ons land het meest bekend vanwege het thema voor 'The A-Team'. Mike heeft dus niets van doen met deze plaat. Overigens is 'Reach Out Of The Darkness' in de jaren zeventig uitgegroeid tot een volkslied onder gospelbands. In tegenstelling tot andere 'Love, Peace & Happiness'-relikwieën heeft 'Reach Out Of The Darkness' nogal een gristelijke ondertoon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten