maandag 16 januari 2017

Classic Week Spot: Carla Thomas



Vandaag alvast de Week Spot en morgen nummer 2500. Ik heb nog geen idee hoe ik dat luister bij wil zetten, maar in ieder geval niet als onderdeel van de Week Spot. Dat is immers een feest op zichzelf. Over een paar weken bestaat de Week Spot vijf jaar en in de komende weken werk ik naar deze verjaardag toe. Vorige week was het een plaat die ik in 2012 heb gekocht, deze week moet die in 2013 zijn gekocht. Dat is een zware bevalling! Ergens heb ik zin om 'How's Your New Love Treating You' van The Debonaires nog eens te doen, maar ja... die zijn al Week Spot geweest en toen heb ik alles geschreven dat over het groepje is te vinden. The Autographs heb ik in 2012 eens in 'Uit de jeukdoos' gehad, maar ook niet met informatie uit de diepte omdat dit domweg ontbreekt. Hun 'Sad Sad Feeling' heb ik in 2013 gekocht en 'werkt' sinds een paar maanden weer voor mij. Ik ga de complete lijst door van 2013 en twijfel even bij Larry Santos. 'Can't Get You Off Of My Mind' is uitgegroeid tot een Blauwe Bak-favoriet van de bovenste plank, maar nee... ook hij wordt het niet. Dan zie ik het onderwerp van de 'Classic Week Spot' van vanavond. Een 'vergeten' plaatje uit de Blauwe Bak welke ik beslist weer eens moet draaien. Bovendien een artieste die best eens in de schijnwerpers mag staan op Soul-xotica en ik doe het middels de 'Classic Week Spot'. Dat is deze week 'B-A-B-Y' van Carla Thomas (1966).

Het zou zomaar eens vijf jaar geleden kunnen zijn! Ik heb nog niet heel lang de sleutel van Nijeveen, maar heb desondanks al wel een paar adreswijzigingen doorgegeven. Omdat ik een tijdje niet in Nijeveen ben geweest, fiets ik deze middag naar het huis om de post te halen. Natuurlijk met de 'Northern Soul Jukebox' op de hoofdtelefoon. Het is al wat later op een zondagmiddag en de duister zet snel in, maar desondanks heb ik wel zin een stukje fietsen. Dat gaat over Kolderveen en vervolgens 'dwaal' ik in het duister over onverlichte landbouwwegen. Ik kom na veel bochten en rondjes uit op de Gasthuisdijk en het is op dat moment dat mijn oren worden getrakteerd op 'B-A-B-Y' van Carla Thomas. Eigenlijk is het best verfrissend! Ik ben op dat moment nog niet zo thuis in de Northern Soul en het meeste werk is onbekend voor mij. 'B-A-B-Y' is zo'n plaatje dat ik meteen kan meezingen en het geeft me een heerlijk gevoel op deze kille en donkere zondagavond in de groene woestijn van Kolderveense Bovenboer. 'B-A-B-Y' blijft een resident op de 'Northern Soul Jukebox' voor de volgende maanden en toch 'vergeet' ik iedere tijd even rond te kijken voor de plaat. Dan zie ik hem in juni 2013 staan bij een Franse dealer maar voordat ik toehap, wil ik eerst even op andere plekken kijken. Marktplaats levert niks op. Ebay biedt een fraaie Engelse persing voor een vriendelijke prijs. Dat is uiteindelijk de single die ik nu in de Blauwe Bak heb staan. De rode Engelse Atlantic met het bovenstaande label. Ik heb een tijd getwijfeld of dit een heruitgave is, maar nee... dit ís het origineel!

Carla Thomas vergelijken met Willeke Alberti? Nee, waarom zou ik? Okay... goed dan, Carla heeft het ene en het ander te danken aan haar beroemde vader. Carla is de dochter van zanger Rufus Thomas. Carla Venita Thomas wordt geboren op 21 december 1942 in Memphis. De familie Thomas woont op dat moment in een woningproject, maar tevens dicht in de buurt van Palace Theatre. Rufus is de 'master of ceremonies' aldaar en de kleine Carla staat eveneens vroeg op het podium. Dat geldt overigens ook voor Marvell en Vaneese, maar het is Carla die er uitspringt van de drie kinderen. In 1952 werkt Rufus als presentator voor het radiostation WDIA en dat werkt mee aan een roterende gospelgroep van talentvolle tieners. Isaac Hayes is bijvoorbeeld ook begonnen in de Teen Town Singers. Voorwaarde is dat de kinderen van de 'high school'-leeftijd zijn en toch is Carla slechts tien lentes jong als ze zich aansluit bij de groep. Dat is andermaal de invloed van Rufus. Hoewel haar schoolwerk ernstig lijdt onder de muziek blijft ze de Teen Town Singers trouw totdat ze buiten de leeftijdscategorie valt. In 1960 neemt ze haar eerste single op voor Satellite (distributie door Atco) en dat is een familie-aangelegenheid. Het is een duet met haar vader en Marvill speelt toetsen tijdens de opname. 'Cause I Love You' levert echter geen succes op voor vader en dochter. Hoewel het tot 1963 zal duren eer Thomas senior zijn eerste grote hit heeft, hij heeft al platen gemaakt sinds 1950, heeft Carla tegen het einde van 1960 haar doorbraak. Ze is nog maar zeventien en 'Gee Whiz' verschijnt aanvankelijk in oktober op het Satellite-label uit Memphis. Dit laatste moet even duidelijk worden aangestipt omdat er andere labels zijn met dezelfde naam. Zelf heb ik bijvoorbeeld platen van het Satellite-label uit Chicago. Toch neemt Atlantic al snel de distributie op zich en is de plaat opeens overal te koop. De plaat piekt op vijf in de R&B en blijft steken aan de rand van de top tien in de Billboard. Een fenomenaal succes dat leidt tot een album en het vertrouwen van Atlantic om haar platen rechtstreeks op de markt te brengen.

'A Love Of My Own' is een kleine teleurstelling in commercieel opzicht en de daaropvolgende jaren zijn niet de gemakkelijkste als het komt tot platenverkoop. In 1963 heeft Rufus een grote hit met 'Do The Dog' voor het Stax-label dat dan eindelijk zelfstandig opereert. Carla zal pas vanaf 1965 rechtstreeks uitkomen voor Stax. Carla heeft in 1962 nog een top tien op de R&B met 'I'll Bring It Home To You', natuurlijk een antwoord op Sam Cooke's 'Bring It On Home To Me'. Toch kan ik niet anders dan een flinke sprong maken van 1962 naar 1966. Intussen levert het album 'Comfort Me' in 1965 een gestage verkoop op en de singles doen de onderste regionen van de Hot 100. Boze tongen zouden kunnen beweren dat ze een eendagsvlieg is met de miljoenenhit 'Gee Whiz', maar daar komt in 1966 verandering in met de plaat die ik deze week de 'Classic Week Spot' noem.

Isaac Hayes en David Porter zijn verantwoordelijk voor deze pop- en soul-klassieker. Het is de openingstrack van de elpee 'Carla' en gooit als single hoge ogen. Het bereikt een derde plek op de R&B en veertien is het hoogst haalbare in de Billboard. Toch blijft 'B-A-B-Y' door de jaren heen onder de aandacht. In 1967 neemt de Engelse groep The Ferris Wheel een versie op van het nummer, in de jaren zeventig scoort Rachel Sweet ook in ons land met de cover op het Stiff-label. Ik kan helemaal geen informatie vinden over een hitnotering in Engeland en volgens mij is dat wel correct. 'M. Keyes' had gewoon een uitmuntende muzieksmaak? Zo te zien had die in ieder geval een platenwisselaar. De plakbandjes op de labels suggereren dat, hoewel het geen enkel nut heeft. Het plakband en de naam maakt de plaat 'waardeloos' voor menig verzamelaar, maar ik ben nog altijd erg in mijn nopjes met de single. Nu staat die op Discogs in een matige staat voor vijf pond, in mijn herinnering doet een 'Minter' van deze Engelse persing omstreeks twintig pond.

Carla zal het daaropvolgende jaar triomfen vieren met haar duetten met Otis Redding. Ze blijft actief in de muziek ook al wordt het in de jaren zeventig een stuk rustiger. De enige andere Carla Thomas-plaat die ik heb in de Blauwe Bak is haar 'demo' van 'I May Not Be All You Want' (1973). Eentje die ik ook al in tijden niet meer heb gedraaid! Vanaf de midden jaren negentig is ze weer iets actiever en ontvangt in de daaropvolgende jaren ook een aantal prestigieuze prijzen, maar toch moet gesteld worden dat ze altijd een 'underdog' is gebleven voor wat betreft het nalatenschap van Stax.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten