dinsdag 25 oktober 2016

Week Spot: Bloodstone



In 2014 begint het vrij onschuldig. Ik wil een paar 'lassen' proberen en begin met het opnemen van een aantal singles. Al gauw breiden de platen uit en ik besluit gewoon door te gaan met opnemen. Op een gegeven moment tel ik ruim dertig singles en besluit dan een mix van vijftig liedjes te maken. Toch kan deze eerste mix beter en dus neem ik een paar weken later een tweede mix op. In 2015 doe ik andermaal een mix van vijftig liedjes, maar het zijn de, goed bedoelde, gospel-singles die de vaart eruit halen. Ik hik alweer een paar maanden er tegenop om een 2016-mix te maken als ik op de eerste vakantiedag begin met het opnemen van alle nieuwe soul-aanwinsten van 2016. Tijdens de vakantie gaan deze mixen voor het vermaak zorgen, maar ook daaromheen. Er zijn meer dan een handvol liedjes welke ik écht leer waarderen door deze mixen en de Week Spot van deze week is daar een voorbeeld van. Moeizaam is de single uit de reserve-Blauwe Bak de koffer ingekropen. Het laat 'Natural High' wel achter in de reserve-Blauwe Bak. 'Girl (You Look So Fine)' van Bloodstone (1972) is de kersverse Week Spot.

Het is de tweede vrije dinsdag in Uffelte. De verhuispremie is een paar weken geleden overgemaakt en in het huis hoef ik voorlopig even niet meer te investeren. Evenmin hoef ik rekening te houden met de verhuizing. Het is tijd om aan een paar andere zaken te denken waardoor mijn leven gelukkiger kan worden. Ik heb de jaren in Nijeveen de sandalen overgeslagen en nu krijg ik er weer zin in. Ik kijk op de website van SchoenXL in Ruinerwold, dé specialist in grote maten. Hij heeft een paar staan in mijn maat welke flink zijn afgeprijsd en ze zijn van een topmerk. Ik wil ze bijna bestellen als ik zie wat de verzendkosten zijn. Wablief? Dan fiets ik morgen wel over Ruinerwold! Zo is het woensdagmiddag als ik in Ruinerwold mijn sandalen koop. Ik ben véél te vroeg in Meppel voor mijn werk en fiets dus eerst even de stad in. Bij De Tafel koop ik een aantal singles waaronder deze van Bloodstone. Ik verwacht een ballade als 'Natural High', maar krijg iets anders. Toch is het pas na de opname van de mix dat ik schik begin te krijgen in 'Girl'. Met als resultaat dat de single bijna een half jaar later alsnog de Week Spot mag zijn.

Bloodstone draagt nog niet deze naam als het in 1962 voor het eerst bijeenkomt in Kansas City in de staat Missouri. Het is de doowop-groep The Sinceres waar de heren voor het eerst van zich doen spreken. Toch blijft het succes beperkt tot de regio. Zo zingt het rond 1968 regelmatig met een begeleidingsband met blazers: The Smokin' Emeralds. In de loop der tijd leren de zangers elk een instrument spelen zodat het geen begeleidingsbands meer nodig heeft. The Sinceres bestaat in 1971 uit de heren Melvin Webb (drums), Roger Durham (percussie), Charles Love (gitaar en leadzang), Charles McCormick (bas), Willis Draffen (gitaar) en Harry Williams (percussie). In deze hoedanigheid trekt de groep naar Los Angeles in de hoop het daar te gaan maken. George Braunstein en Roger Hamady ontfermen zich over de groep en bedenken de naam Bloodstone. Melvin Webb wordt ontslagen en vervangen door Eddie Summers, het enige lid van Bloodstone dat zijn wortels heeft in Los Angeles. Een jaar later worden de heren Bloodstone naar Londen gestuurd. Een vreemde beslissing. Londen is in 1972 al jaren niet 'swinging' zoals in de late jaren zestig. De markt voor soul-muziek is in 1972 klein aan de overkant van de Noordzee. Het is vooral de glamrock dat hoogtij viert in Engeland. Nogmaals: Ik kan geen reden bedenken waarom Bloodstone in 1972 in Londen moet zijn maar feit is dat de groep zich er flink doorheen slaat. Het krijgt een contract bij Decca en komt zo in contact met de heren Pip Williams en Mike Vernon. De debuutelpee verschijnt in 1972 maar levert weinig op. De opvolger, 'Natural High', doet het beter. In Engeland blijft de single op nummer veertig steken, maar in Amerika is het titelnummer een grote hit. De jonge generatie heeft dankzij Quentin Tarantino's kaskraker 'Jackie Brown' kennis gemaakt met het nummer. 'Girl' verschijnt in 1972 op single maar staat officieel op geen van beide genoemde elpees. Pas in het cd-tijdperk wordt het als bonusmateriaal toegevoegd aan 'Natural High'.

Bloodstone deelt in haar carrière het podium met The Impressions, Marvin Gaye en Elton John. Het unieke aan Bloodstone is dat alle leden hun steentje bijdragen in het schrijven van liedjes. De groep maakt na 1973 nog een aantal platen. Buiten een kleine opleving in 1982 met het album 'We Go A Long Way Back' en hitsingles 'We Go A Long Way Back' en 'Go On And Cry' om, zal het nimmer het succes van 'Natural High' evenaren of zelfs in de buurt komen. In 1975 speelt de groep een rol in de film 'Train Ride To Hollywood' en schrijft de volledige soundtrack. Vanaf 1984 zijn de albums sporadisch. De groep blijft echter optreden tot op de dag van heden. Willis Draffen is ons op 8 februari 2002 ontvallen op de leeftijd van 56 jaar, Charles Love overlijdt op 6 maart 2014 op 68-jarige leeftijd. Tegenwoordig bestaat Bloodstone uit oorspronkelijke leden Harry Williams en Charles McCormick en worden sinds 2002 bijgestaan door gitarist Donald Brown.

Ik verwacht iets anders bij 'Girl'... Ik ken Bloodstone van 'Natural High' en verwacht dus fraaie 'sweet soul', maar de groep hanteert hier het geluid van The Temptations en The Chi-Lites. Een nummer dat zich kan meten met bijvoorbeeld 'Are You My Woman' van The Chi-Lites, maar dan nog niet gesampled door een grote artiest. Dat is jammer want daardoor blijft 'Girl' onbekend terwijl het een heerlijke groovende plaat is. Wellicht dat ik de plaat als Week Spot een beetje meer erkenning kan geven? Ik heb in ieder geval geen spijt gehad van mijn geinvesteerde 1-euro-50.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten