woensdag 19 oktober 2016

Week Spot: Sylvia



Eerder ben ik nog van plan om deze week een 'Nederlandse week' te houden. Wel aardig om te vermelden dat ik pas weer een reactie heb ontvangen op het verhaal van Kayak in de 'Nederlandse week' van 2014. Dan zie ik ook dat ik al eerder een reactie heb gekregen. Het gaat om 'het gerucht' dat Kayak in de beginperiode in een boerderij in Paasloo woont. In de buurt? Het huis staat in Blankenham aan de dijk naar Kuinre en het is inderdaad de plek waar Kayak vorm krijgt. Dank allemaal voor de reacties, weer iets geleerd! Vorig jaar heb ik de 'Nederlandse week' al niet meer gedaan en dit jaar twijfel ik nog even of ik een Nederlandse Week Spot zal doen. Nee dus. De Week Spot is het laatste liedje op de voorlopig laatste mix die ik in augustus heb opgenomen voor de vakantie. Een plaatje waar ik niet helemaal zeker van ben als ik het koop maar het is zeker uitgegroeid tot een favoriet. Een plaat met eenzelfde gevoel als 'Sunshine Holiday' van Carolyn Franklin. Ik mag vandaag Sylvia in de schijnwerpers zetten met haar single 'L.A. Sunshine' uit 1976.

De prent laat nogal even op zich wachten, maar de plannen zijn er: Sylvia Robinson krijgt haar eigen bio-pic. Ze verdient zeker zoiets! Ze is veertig jaar actief in de muziek waaronder twintig jaar met onafhankelijke platenmaatschappijen waarmee ze een volledig nieuw geluid weet te ontwikkelen welke nog steeds voelbaar is. Zonder Sylvia Robinson had de hiphop nog een lange weg te gaan. Ze wordt dan ook vaak liefkozend 'de moeder van de hiphop' genoemd. Deze week krijgt een single van Sylvia het predikaat van de Week Spot opgespeld en kan ik eindelijk eens gebruik maken van de gelegenheid om deze bijzondere vrouw in het voetlicht te zetten.

Sylvia Vanderpool wordt op 6 april 1936 geboren in New York. Ze verlaat de High School als veertienjarige om haar debuut te maken in de platenwereld. Haar eerste plaatje verschijnt bij Columbia onder de naam Little Sylvia. In 1954 ontmoet ze door het studiowerk gitarist Mickey Baker, welke oorspronkelijk uit Kentucky afkomstig is. Hij leert haar eveneens gitaar spelen en in 1956 is het duo Mickey & Sylvia een feit. Het duo neemt 'Love Is Strange', geschreven door Bo Diddley en Jody Williams, en het wordt een wereldhit. Mickey & Sylvia hebben nog een paar hits, maar in 1959 is de chemie even weg. Sylvia stapt in het huwelijksbootje met Joe Robinson en in 1961 is het duo Mickey & Sylvia weer terug. Toch heeft Baker in 1964 helemaal genoeg van de muziek en vertrekt naar Parijs. Joe en Sylvia trekken naar New Jersey waar ze hun eerste platenmaatschappij op zetten: All Platinum Records. Sylvia legt zich dan helemaal toe op het liedjes schrijven en platen produceren. The Moments is één van de eerste succes-groepen op All Platinum. Vanuit All Platinum ontstaan ook de labels Stang en Vibration. Door een slimme manier van distributie weten de Robinsons alle hoeken van de aarde te bereiken met hun platen zonder dat ze zichzelf 'weggeven' aan een miljoenen-platenmaatschappij. In 1973 heeft Sylvia een demo opgenomen van een liedje dat ze heeft geschreven: 'Pillow Talk'. Ze schrijft het met Al Green in gedachten, maar die kan zich niet vereenzelvigen met het onderwerp van overspel. Al Green zal later immers dominee worden. Sylvia besluit dan haar eigen versie op te nemen gelardeerd met ademhalingsoefeningen. 'Pillow Talk' wordt een zeer grote hit en zal in zekere zin de blauwdruk vormen voor de latere disco en met name Donna Summer's sensuele 'Love To Love You Baby'. Als de disco in 1975 los barst, komt All Platinum/Stang goed beslagen te ijs met klappers als 'Shame, Shame, Shame' van Shirley & Company en 'Girls' van All Platinum-veteranen The Moments met The Whatnauts. Sylvia's eigen singles doen echter weinig meer dan de Amerikaanse R&B hoewel 'L.A. Sunshine' blijkbaar tóch een Europese release heeft gehad.

'L.A. Sunshine' is in zekere zin een vervolg op 'Pillow Talk'. Opnieuw haalt ze diep adem en zucht sensueel door het nummer heen. Dat sensuele in combinatie met het zonnige karakter van de muziek maakt dat het onweerstaanbaar is geworden voor mij. Het móet zo aan het begin van de herfst de Week Spot zijn! Sylvia gokt niet op één paard tegelijk en in 1978 zet ze met Joe een nieuw label in de markt: Sugar Hill Records. Genoemd naar de 'kleurrijke' wijk in Harlem, presenteert dit in 1979 de eerste wereldwijde rap-single: 'Rapper's Delight' van Sugar Hill Gang. Later verschijnt ook 'The Message' van Grandmaster Flash & Melle Mel via Sugar Hill. Angie Stone begint in 1980 haar carrière op het label met de groep The Sequence. Hoewel de grote platenmaatschappijen niets liever zien dan een voortijdig einde van de hiphop, gaat Sugar Hill onverdroten verder met de strijd. Als hiphop in 1986 tot een kookpunt komt, moeten de Robinson's echter afhaken. Tegenover Def Jam haalt Sugar Hill in 1986 niets meer uit en hoewel de Robinson's actief blijven in de muziekwereld, speelt de hiphop voor hun geen rol meer. Andersom zit dat anders. De hiphop voelt zich juist erg schatplichtig aan Sylvia Robinson en terecht! Haar credo is 'Kopieer niet, maar bedenk iets nieuws dat nog nooit eerder is gedaan' en weet daarmee dertig jaar overeind te blijven in een door gierige mannen gedomineerde wereld. Toch is er niks mis met het 'hergebruiken' van een bestaand nummer, Robinson staat tevens aan de wieg van het 'samplen'. Op 29 september 2011 overlijdt ze op 75-jarige leeftijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten