woensdag 19 oktober 2016

Het zilveren goud: oktober 1991



Ik heb nog één keer stevig getwijfeld, maar ben het nu kwijt. Op ene of andere manier lijk ik de herfstvakantie te verwarren met die van 1990 na de week naar Terschelling met school. De nummers uit de kaartenbak liegen niet en het uitstapje naar Terschelling is zeker in 1990 geweest, daar is geen twijfel over mogelijk. De maand oktober 1991 is eentje die ik me nog redelijk goed voor de geest kan halen. Er zijn 'veranderingen' op komst, maar voorlopig leef ik nog mijn 'oude' leventje. Dat is zaterdagmorgen naar de molen, fietsen en zaterdagavond na een pijpje Amstel en wat chips gaan slapen. En een wereld welke uitsluitend lijkt te bestaan uit muziek uit de jaren zestig en zeventig. Oktober 1991 mag een 'zuinige' maand zijn ten opzichte van een paar andere maanden: Het zijn wel allemaal lekkernijen! Vandaag presenteer ik jullie de singles die in 1991 in de kaartenbak zijn komen wonen.

Dat laatste zeg ik expliciet omdat er twee zijn die ik reeds heb, maar die nog geen 'nummer' hebben gekregen. De nummer 526 heb ik als sinds juni 1990. Het is de matige staat van het vinyl en de weerzin tegen Abba welke maakt dat de single nog geen deel uitmaakt van mijn verzameling. In oktober 1991 geef ik uiteindelijk tóch toe en tot op de dag van heden is de single één van mijn meest favoriete Abba-nummers (samen met 'Eagle' welke eveneens niet kapot is te krijgen bij mij). Nummer 355 gebruik ik in juni 1991 per ongeluk tweemaal en ontdek even later de fout. Dat wordt dus de nieuwe 541. Er staat me eveneens iets van bij dat ik Lulu al eerder heb gekocht en toch sluit deze aan bij de singles die ik in Leeuwarden heb gekocht. Eerst de twee voorgenoemde singles.

526 Knowing Me Knowing You-Abba (Duitsland, Polydor, 1977
541 Feel The Love-10CC (NL, Mercury, 1983)

Voordat ik verder ga met de overige singles uit oktober 1991, laten we beginnen met de platen die ik deze maand bij Sunrise heb gekocht. Ik begin met de singles uit de vijf gulden-bak.

534 Amapola-The Spotnicks (NL, CNR, 1963)
545 Callow La Vita-Raymond Froggatt (Duitsland, Polydor, 1968)

Beide met fotohoes in een erg keurige staat. Van The Spotnicks ben ik zeker dat die de vijf gulden waard is geweest, Raymond Froggatt heb ik daarentegen goedkoper gezien. Ach, het is in 1991 zeker geen slechte score! De volgende singles komen van hetzelfde adres uit de bakken van een gulden per stuk.

535 This Is England-The Clash (UK, CBS, 1985)
544 She's In Love With You-Suzi Quatro (Duitsland, Rak, 1979)
546 Jack In The Box-Clodagh Rodgers (Duitsland, RCA Victor, 1971)

Hoewel het één van de minst leuke singles is van The Clash is dit, zo gezegd, de Engelse persing in de uitvouwbare poster-hoes. Ik zou me kunnen voorstellen dat die aardig in prijs is gestegen?

Op een woensdagmiddag fiets ik naar Leeuwarden om een rondje te maken langs de platenzaken aldaar. Dat levert de nummers 527 tot en met 532 op waarvan ik 533 een dag later bij V&D in Sneek koop. De laatste is vooral de herinnering aan 18 juli 1991, de eerste dag van het vakantiewerk in de polder. De Tros heeft die dag 'All My Loving' als Paradeplaat.

527 Take Your Mama For A Ride-Lulu (UK, Chelsea, 1975)
528 In Your Life-Tower (NL, Decca, 1968)
529 Put Your Hand In The Hand-Ocean (Duitsland, Kama Sutra, 1971)
530 I'm A Man-Chicago (Duitsland, CBS, 1969, re: 1973)
531 Penny Lane-The Beatles (NL, Parlophone, 1967)
532 Lazy Sunday-The Small Faces (NL, Immediate, 1968)
533 All My Loving-Los Manolos (Duitsland, RCA, 1991)

Ocean ken ik uit de bak bij Sunrise en nu kan ik voor drie gulden vijftig minder ontdekken dat het niet veel soeps is. Het is overigens wel een verrassing als ik begin 1998 in de Clifton Methodist Church zit en 'Put Your Hand In The Hand' op de liturgie staat. De Chicago-single is een vreemd ding uit de 'Das Wär Hits'-serie van CBS. Op de ene kant staat 'I'm A Man' en '25 Or 6 To 4' op de andere, maar beide keren zo rigoreus en fout geknipt dat het verboden zou moeten worden. Het hoesje van 'Penny Lane' vind ik pas in 1999, de single uit 1991 zit jaren verpakt in een Rak-hoesje.

Tenslotte de nummers 536 tot en met 543. Op de zaterdagmorgen van de herfstvakantie 'snipper' ik van de molen en ga weer eens naar de vlooienmarkt in de Veemarkthal. Daar koop ik de nummers 536 tot en met 540. Op maandag fiets ik naar Heerenveen en koop 542 bij Sunshine, de hoofdvestiging van Sunrise. Helaas heb ik deze single in april moeten weggooien. Gewoonlijk heeft vader de woensdag van de herfstvakantie vrij en maken we een uitstapje naar Noord-Holland. In 1991 heeft hij echter vrijdag vrij en we gaan een middag winkelen in Hoorn. Daar vind ik de nummer 543 bij een stripboekenwinkeltje. De eigenaar vindt het zeer apart dat een puisterige puber belangstelling heeft voor deze single en ik mag hem voor het restant van mijn zakgeld hebben.

536 Jailhouse Rock-Elvis Presley (Duitsland, RCA, 1957)
537 Carry Me Carrie-Dr. Hook & The Medicine Show (NL, CBS, 1972)
538 Let's Spend The Night Together-David Bowie (NL, RCA Victor, 1973)
539 Chicky Jamboree-Kraayeveld (NL, Decca, 1971)
540 Ma Belle Amie-Tee Set (NL, Tee Set, 1969)
542 Mamacita-Mark Lindsay (Duitsland, CBS, 1975)
543 Raindrops Keep Falling On My Head-B.J. Thomas (NL, Scepter, 1969)

Volgende maand koop ik geen elpees, maar wel 22 singles.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten