dinsdag 9 december 2014
Week Spot: The Brothers Johnson
Allereerst het grote nieuws! Ik had er totaal niet meer op gerekend en de handelaar had ook al het geld teruggestort, maar 'Just As Long As We Have Love' van Carolyn Leacock & The Outfit is vanmorgen te Nijeveen gearriveerd! Het vreemde aan het pakket is dat buiten twee Engelse luchtpost-stempels er helemaal geen frankeer-etiketten zijn te vinden. Wel de oorspronkelijke sticker van de handelaar met de datum van 27 oktober 2014. Ik ben zó dolgelukkig dat ik meteen de plaat wéér heb betaald. Helaas wel net te laat voor de Blauwe Bak Top 100, ik heb immers afgelopen weekend Dionne Warwicke & The Spinners ervoor in de plaats gezet. Ik reken de plaat tot een aankoop van december 2014 en dus kan die volgend jaar mee in de Top 100. Zaterdag ga ik hem draaien in Do The 45 als onderdeel van de 'bubbling under', de 35 singles die het niet hebben gehaald. Dan presenteer ik jullie vandaag alvast de nummer 76 uit de Blauwe Bak Top 100. Ditmaal eens geen plaatje dat van de andere kant van de wereld komt, maar 'gewoon' uit de kringloopwinkel van Steenwijk. Bovendien is het een hit geweest en een prettige radio-klassieker, dus niet bepaald obscuur: 'Strawberry Letter #23' van The Brothers Johnson (1977).
George en Louis E. Of... 'Lightnin' Licks' en 'Thunder Thumbs', zoals ze zichzelf graag noemen. Zij zijn deze week de boosdoeners van de Week Spot. De gebroeders beginnen in de jaren zestig met hun oudere broer Tommy en neef Alex Weir de groep Johnson Three Plus One terwijl de mannen studeren in Los Angeles. Wanneer ze afstuderen, besluiten ze professioneel muzikant te worden en begeleidt de groep onder andere The Supremes en Bobby Womack bij lokale optredens. In de begin jaren zeventig weken George en Louis zich los van hun broer en gaan samen aan de slag in de band van Billy Preston. Ze verlaten hem in 1973, maar Preston zal nog wel een paar liedjes van hen opnemen. Drie jaar later vertolkt het duo 'Hey Jude' in één van de meest verguisde speelfilms aller tijden: 'All This And World War II'. Het is een film waarin flitsen uit jaren dertig- en veertig-speelfilms worden ondersteund door nieuwsberichten uit de Tweede Wereldoorlog, onderbroken door covers van Beatles-liedjes. Na twee weken in de bioscoop verdwijnt de film voorgoed achter slot en grendel en het levert nog wel een aardige dubbelelpee op. Dan verschijnt Quincy Jones als de toverfee in het leven van de Johnson's . Hij huurt de broers in om mee te spelen op zijn 'Mellow Madness'-elpee en neemt vier liedjes op die door hen zijn geschreven.
Quincy neemt hen mee op tournee door Japan en produceert de eerste elpee van The Brothers Johnson: 'Look Out For #1'. In 1976 verschijnen twee liedjes van George en Louis op de soundtrack van de film 'Mother, Jugs & Speed', waarvan 'Get The Funk Out Ma Face' is geschreven met Jones. Dat laatste nummer doet het goed op de Amerikaanse R&B, maar staat verder in de schaduw van de eerste single: 'I'll Be Good To You'. De tweede elpee heet 'Right On Time' en deze brengt de groep een andere grote hit, alleen komt het ditmaal niet uit hun eigen pen. 'Strawberry Letter #23' is geschreven door Shuggie Otis.
Shuggie is de zoon van niemand minder dan rock-legende Johnny Otis en dat kan maar één ding betekenen: Zoonlief zit dus vanaf dag 1 in de showbiz. Als tweejarige begint hij met gitaar spelen en als kind treedt hij geregeld op met zijn vader uitgedost met een plaksnor en een donkere zonnebril. Shuggie neemt als vijftienjarige de elpee 'Supersession' op met Al Kooper, een vervolg op Kooper's eerdere elpees met Stephen Stills en Mike Bloomfield. In 1971 komt Otis' tweede elpee uit: 'Freedom Flight'. Deze bevat 'Strawberry Letter #23' dat zes jaar later hoog op de hitparade komt dankzij The Brothers Johnson.
De grootste hit in Nederland is 'Stomp' uit 1980. Kort daarna valt het duo even uit elkaar. Louis neemt in 1981 een elpee op met zijn eigen gospel-groep Passage, speelt bas op 'Thriller' van Michael Jackson en in 1985 wordt hij de Stef Meeder van de basgitaar als hij drie video's uitbrengt waarin hij aankomende basgitaristen klaarstoomt voor het echte werk. Dan wil Louis met pensioen, maar wordt door zijn manager bij de geraniums weggeplukt. Hij is inmiddels zijn eigen bas-academie gestart en geeft workshops via zijn website. George maakt een solo-single in 1985, maar is verder vooral te horen als studio-gitarist. In 1984 komen de broers bijeen in de studio om de elpee 'Out Of Control' af te leveren. De langspeler is geen succes, maar levert wel een piepklein Amerikaans hitje op. Vanaf dat moment zullen de broers elkaar zo nu en dan ontmoeten in de studio. In 1988 nemen ze een liedje op met de buurvrouw van een van de twee: Irene Cara (bekend van 'Fame'). In de nieuwe eeuw hebben de broers elk hun eigen band.
'Soulful and groovy'. Voor mij past een beetje funk ook wel in dat rijtje. 'Strawberry Letter 23' klinkt mij dermate fijn in de oren dat het van mij gerust Week Spot mocht zijn. Maar toch... in de tijd dat ik het koop, april of mei, heb ik meerdere kandidaten voor de Week Spot en dan blijft het erbij. Dankzij de 76e plek in de Blauwe Bak Top 100 mag die alsnog!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten