zaterdag 20 december 2014

Blauwe Bak Top 100: 60-51



Ik voel me al dagen niet echt fit, maar vanavond lijkt het zijn hoogtepunt te krijgen. Ik ben goed aangekleed en heb de kachel buitensporig hoog staan voor de buitentemperatuur. Nog steeds zit ik te rillen. Straks maar eens lekker slapen en hopelijk morgen weer iets beter. Het is een lange radio-dag geweest. Vandaag heb ik de nummers 100 tot en met 51 gedraaid op Wolfman Radio. Plus de nummer 50 omdat het de Week Spot is. Daar ging alleen al drie uur en een kwartier in zitten. Vanavond hoef ik alleen The Vinyl Countdown en ga, bij wijze van service, zelfs nog twintig minuten door. Kan ik verder nog melden dat één van de twee ontbrekende singles is binnengekomen en dat dit een teleurstelling is. 'VG met wat lichte krasjes, speelt goed'. De handelaar blijkt visueel de platen te beoordelen en, ja, dat kan niet bij styreen. De verzendkosten waren het meeste, de plaat zélf was redelijk goedkoop. Terug sturen is geen optie, uithuilen en overnieuw beginnen wel. Wie vanmiddag naar Wolfman Radio heeft geluisterd, weet wat er nu gaat komen. Hierbij de nummers 60 tot en met 51.

60 Beggin'-Timebox (UK, Deram 45-85031, 1968, re: 2013)
Bij gebrek aan beter? Ja, natuurlijk zoek ik nog even door naar de Engelse of Nederlandse persing, maar deze bootleg is echt spotgoedkoop. Ik koop hem in eerste instantie ook nog voor de andere kant, maar 'Bert's Apple Crumble' van The Quik is op papier leuker dan in werkelijkheid. 'Beggin' is gewoon gereedschap en naar mijn bescheiden mening simpelweg de beste uitvoering van het nummer.

59 I Think Of You-Detroit Emeralds (UK, Westbound 6146 104, 1973)
Ik ben nog redelijk georiënteerd op jaren zestig-Northern Soul als ik deze van Detroit Emeralds bij Marcus op het lijstje tegenkom. Omdat ik goede ervaringen heb met Detroit Emeralds en dan met name de keerzijde van de hit 'Feel The Need In Me', draai ik een klein stukje van een video op Youtube. Mmm... dit smaakt naar meer! Ik heb in het begin nog wel even getwijfeld, maar ben blij dat ik de knoop heb doorgehakt. Ik ben het afgelopen jaar ontzettend van deze plaat gaan houden. De concurrentie is zwaar, maar anders had deze zeker meer in de buurt van de top 20 gekomen.

58 Sliced Tomatoes-Just Brothers (UK, Music Merchant OSV104, 1972, re: 2013)
Eind vorig jaar brengt Outta Sight ons een single met de twee populairste kanten uit de geschiedenis van Music Merchant, één van de kleine labels van Holland-Dozier-Holland uit de vroege jaren zeventig. Het is evenwel 'Love Factory' van Eloise Laws dat al jaren op mijn verlanglijstje staat. Vreemd als het is voor een legale opname als deze, maar 'Love Factory' klinkt dof en komt daardoor niet uit de verf. Met 'Sliced Tomatoes' heb ik de eerste twee jaar dat ik het ken weinig op gehad, maar ben hem sinds de zomer meer en meer gaan waarderen. Met als resultaat dat Eloise Laws, jammer maar helaas, buiten de lijst is gevallen en dat Just Brothers maar liefst op 58 staat.

57 Star Love-3 Ounces Of Love (België, Motown 4C 006-60679, 1978)
'Unknown 70s', omschrijft Rarenorthernsoul deze single een paar weken geleden. Wellicht nog onontdekt in de soul-wereld, maar om nu van een onbekende plaat te spreken? Ik ken de naam 3 Ounces Of Love al voordat ik de single tegenkom en de plaat zélf...? Dat klinkt als dat hitje dat je nooit kon identificeren. Vreemd genoeg heeft de plaat dus nooit impact gemaakt in Engeland en dat is het interessante aan de jaren zeventig-soul: Je kan héle leuke dingen vinden voor betrekkelijk weinig geld en vervolgens een parel in de bakken hebben staan die ze aan de overkant van de Noordzee nog niet hebben ontdekt. 3 Ounces Of Love is één van de 'nieuwere' platen in deze Top 100, maar we krijgen nog eentje van een jaar jonger.

56 New Guy-The Dynettes (US, Constellation C-150, 1965)
Na enkele jaren zeventig-dingen spreid ik nu talkpoeder over de vloer, want dat is wel nodig bij het volgende trio. The Dynettes is nog een klein beetje ondergewaardeerd in de soul-scene, het is vooral het Constellation-label dat mijn hart sneller doet kloppen. Het nummer zélf heb ik even aan moeten wennen. Northern Soul is geen muziekstijl, maar een verzamelnaam die later is bedacht. Goed beschouwd is The Dynettes dan upbeat 'girlgroup'. De dansers zullen misschien klagen over het ontbreken van ritmewisselingen, maar wie gewoon ongegeneerd wil knallen op de dansvloer, moet met 'New Guy' wel uit de voeten kunnen.

55 Blowing Up My Mind-The Exciters (UK, Outta Sight OSV111, 1968, re: 2014)
En zo jaag ik het tempo even verder omhoog met deze absolute knaller van The Exciters. Het duurt drie jaar na de officiële release dat het in Engeland wordt opgepikt en in 1972 brengt RCA de single opnieuw uit met Beverly Ann's 'You've Got Your Mind On Other Things' op de keerzijde. Die is inmiddels ook dermate schaars dat een heruitgave van Outta Sight zeer welkom is! Helaas niet met cult-klassieker 'Movin' Too Slow' als b-kant, want dan was het een 'droomplaat' geweest. 'Blowing Up My Mind' is zo'n plaat die ik nu bijna drie jaar ken en die me nóóit gaat vervelen.

54 Who's That Guy-The Kolettes (US, Checker 1094, 1964)
Een klein stapje terug in tempo ten opzichte van The Exciters, maar verder een knaller van de bovenste plank. In de late jaren zeventig zijn ze dol op deze van The Kolettes, helaas is de interesse afgenomen en dat is weer goed nieuws voor mij. Ik heb deze single, de witte Checker-demo, voor relatief weinig kunnen bemachtigen. De dag dat die weer even heel groot wordt, ligt om de hoek en dan gaat de prijs van een exemplaar weer omhoog. In de Blauwe Bak Top 40 heb ik de b-kant hoger staan, maar voor de Top 100 kies ik toch voor 'Who's That Guy'.

53 Heartaches-Guys & Dolls (US, Toddlin' Town TT-135, 1969)
Een Top 100 samenstellen is puur sm. Geldt niet alleen voor mij, maar voor iedere muziekliefhebber. Een lijstje verandert immers per kwartier. Ik hanteer de vuistregel bij de Top 100 dat 'eenmaal klaar ook echt helemaal klaar' is. Ik weet niet meer welke plaat ten prooi is gevallen (wellicht Eloise Laws?), maar ik heb op het allerlaatste moment Bernadette Martin op 95 gezet, dat is de enige concessie die ik heb gedaan. In geval van deze single van Guys & Dolls is 'You're Misusing Me' toch wel de favoriete kant gebleken, dus van mij hadden de twee omgedraaid mogen worden. Maar dan opnieuw... dan zou 'You're Misusing Me' zijn doorgestoomd de top vijftig in en dus laat ik het zoals het nu is.

52 Let Me Know-Mary Love (US, Modern 45xM 1020, 1966)
Mary Love heeft iets los gemaakt bij mij. In de vorige Blauwe Bak Top 100 liet ik jullie kennis maken met 'If You Change Your Mind', waarvan de b-kant wonderschoon is. In deze Top 100 laat ik beide kanten uitkomen in de lijst, waarbij de b-kant de winnaar is. Die is minder opgefokt en heeft een wonderschone zangmelodie. Heerlijk nummer om bij te relaxen. Dat kun je niet zeggen van 'Let Me Know'. Het is duidelijk een poging van Modern Records om Mary Love in de markt te zetten, maar dat zal nooit lukken. Voor Mary Love komt de eerste waardering pas in de jaren tachtig, jaren na The Wigan Casino. 'Let Me Know' is desondanks een lekkere productie die kan wedijveren met spul van Martha Reeves & The Vandellas.

51 You Don't Love Me-The Epitome Of Sound (UK, Go Ahead TICK 001, 1968, re: 2010)
Vorig jaar had ik de b-kant, 'Where Were You', te gast. Nu moest ik ophouden met zeuren over die plaat van vanmiddag, want die bootleg uit de jaren zeventig is duurder geweest dan die van nu. Van de bootleg, die ik in 2013 heb gekocht, is 'You Don't Love Me' hemeltergend slecht. De b-kant is redelijk. Toch heb ik meteen spijt als ik ontdek dat Go Ahead een nieuwe vinylpersing uitheeft van de single. Deze single koop ik uiteindelijk in maart en de plaat voelt aan als eentje van 2014. Dus is het de enige single die ik feitelijk heb voor 1 december 2013 en die in de Top 100 is gekomen. Als dit de nummer 51 is, dan moet die top 50 helemaal uitmuntend zijn? Ja, dat kan ik jullie wel garanderen. De top 40 is eigenlijk een uitgebreide top tien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten