vrijdag 5 december 2014

Van hit naar her: Kiesza



December is de maand bij uitstek voor terugkijken. Nederland doet het in de laatste week van het jaar met dat laffe liedjesfestijn. Ja, ik bedoel, als Nick Drake, Muse en Spooky Tooth (om enkele te noemen) geen kans maken op een plek in de Top 2000 (ik had ze als vrije keuzes...), dan geloof ik de rest wel. Waarschijnlijk wordt Nieuwjaarsdag weer mijn favoriete Top 2000-dag, de plaatjes uit de 'bubbling under'. Zelf kijk ik vanaf morgen terug op een jaar van soul-plaatjes verzamelen middels de Blauwe Bak Top 100 van 2014. In de laatste Schijf van 5 van dit jaar nog eenmaal terugblikken naar de vijf mooiste momenten van 2014. Ik heb een maand geleden, of daaromtrent, al eens de balans opgemaakt voor Floorfillers en mijn favorieten uit de hedendaagse muziek. Ik hoorde toen weer eens 'Rather Be' van Clean Bandit en moest concluderen dat dat plaatje toch wel mijn 2014 is geweest. Het staat synoniem aan het vroege voorjaarsweer in maart en loodst me rechtstreeks de zomer in. Als ik een top tien zou moeten maken, waar ik nog niet over heb nagedacht en waarvan ik betwijfel of ik het wil doen, dan zou 'Hideaway' van Kiesza daar ook vast tussen staan. Ik wilde haar al in juni in deze serie hebben, maar de info was toen té beknopt. Nu 'No Enemiesz' op dertig in de Engelse Top 40 is binnengekomen, ga ik het alsnog doen!

Kiesa Rae Ellestadt, hierna Kiesza genoemd, wordt geboren op 16 januari 1989 in het Canadese Calgary. Haar achternaam heeft ze te danken aan haar grootvader die oorspronkelijk uit Noorwegen komt. Als zestienjarige neemt Kiesza deel aan 'SALTS' (Sail And Life Training Society). SALTS is geregistreerd als een 'goed doel' en biedt jongeren in de leeftijd van 13 tot en met 25 training aan om samen een groot zeiljacht te besturen. Dit komt aan op teamwork en communicatie en dat is volgens SALTS een positieve leerschool voor jongeren. Een jaar later treedt ze met haar broer toe tot de marine, Kiesza wordt een zogenaamde 'NavCom'. Tijdens ontspannende avonden met crew-leden leert ze zichzelf gitaar spelen. Intussen meldt ze zich ook nog eens aan als kandidaat Miss Universe voor Canada. Bijna tien jaar later zullen al deze dingen samenkomen in de artieste die we kennen als Kiesza.

Voor haar training bij SALTS en de marine heeft Kiesza aan balletdansen gedaan, maar een knieblessure zet dat buiten spel. Als haar ouders even later scheiden, pakt ze de gitaar op en begint liedjes te schrijven. Ze geeft wel eens bandjes weg zonder al teveel op te letten. Totdat ze op een bepaald ogenblik haar eigen liedje hoort op een radiozender. Via een live-optreden in een radioshow op het station CKUA wordt ze aangenomen voor Selkirk College in Nelson. Daar studeert ze zang, gitaar en toetsen. Haar volgende stap is naar de Berklee College Of Music in Boston en in 2010 trekt ze naar New York om haar professionele muzikale carriére op te zetten. Kiesza heeft in 2008 al een titelloos album uitgebracht, waarvan ze 4500 laat uitdelen onder Canadese militairen in Afghanistan.

Hoewel Kiesza van huis uit meer een 'folkie' is, een meisje met een akoestische gitaar, flirt ze omstreeks 2010 al iets met elektronische muziek. Rami Samir Afuni is haar producer en uit balorigheid nemen ze samen 'Oops' op, het eerste liedje in de nieuwe stijl. 'Oops' is het verhaal over een koppeltje dat niet voor de veilige weg heeft gekozen bij het bedrijven van de liefde. Een ondeugend liedje waarmee Kiesza wel opvalt. Ze doet in 2013 mee op een single van de Noorse band Donkeyboy en schrijft liedjes voor Kylie Minogue en Rihanna.

In februari 2014 wordt 'Hideaway' middels een video op de wereld los gelaten. De video toont Kiesza in het straatbeeld van Brooklyn en is in één 'take' opgenomen. Zelf heeft ze geen goede herinneringen hieraan, want ze heeft vlak voor de opname een rib gekneusd en heeft een maand na de video nog last hiervan. De single komt op 26 april 2014 op 1 de Engelse hitparade binnen. Twee weken later komt het in Nederland de Top 40 binnen. Hier schopt 'Hideaway' het tot een vierde plek en staat negentien weken in de lijst. De single 'Giant In My Heart' is in Engeland in juli al een hit geweest, maar wacht in Nederland geduldig totdat 'Hideaway' is uitgewerkt. Op 20 september komt het de Tipparade binnen en klimt in zes weken naar een achtste plek in de Tipparade. En ik moet eerlijk zeggen dat ik 'Giant In My Heart' in vergelijking tot 'Hideaway' een stuk minder vond. In Engeland is 'Giant' desondanks een fikse hit en brengt het tot nummer vier.

Intussen toont Kiesza dat we niet zomaar met een lichtgewicht-popzangeresje hebben te maken. Haar soulvolle uitvoering van 'What Is Love' van Haddaway wordt alleen in Duitsland een hit, maar brengt wereldwijd de handen op elkaar. De dance-producers Skrillex en Diplo nemen samen een mixtape op onder de naam Jack Ü. Kiesza verleent haar medewerking op de eerste single van het album dat nog moet verschijnen en 'Take Ü There' is op het moment een grote club-hit.

Op 17 oktober is 'Sound Of A Woman', haar tweede album, uitgebracht. In Nederland heeft het album vooralsnog gepiekt op 66, maar wie weet komt daar verandering in als 'No Enemiesz' ook hier is opgepikt. Ze werkt als model voor make up-fabrikant Fendi waar ze de 'Color Block'-oogschaduw promoot. Ze heeft ten tijde van 'Oops' haar muziek zelfs omschreven als 'SteamPop' en onder die naam hoopt ze dit jaar, maar nog meer waarschijnlijk volgend jaar, haar eigen kledinglijn te starten. Zolang ze maar niet vergeet om intussen uitstekende singles als 'Hideaway' en 'No Enemiesz' af te leveren, zal ik haar niet tegenhouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten