zondag 26 februari 2023

Singles round-up: februari 9


Straks nog maar even een frisse neus halen. Ik zit eraan te denken om even naar Brandeveen te lopen. Als ik me niet vergis, is het precies een jaar geleden dat ik het eindelijk eens heb gevonden. Ik weet nog van deze middag dat ik net heb vernomen van de Russische inval in de Oekraïne en dat ik hoop dat Nederland onafhankelijk zal blijven in dit conflict. Alsof ik er bang voor was? Komende dinsdag ga ik mijn handtekening zetten bij de notaris voor wat betreft de nalatenschap van moeder. Ook daar speelt Brandeveen een rol want ik probeer het zojuist ontvangen bericht over moeder een plek te geven tijdens een wandeling over Brandeveen. Nee, dat is op dat moment niet gelukt. Het is té ongeloofwaardig. Ik zal haar eerst met eigen ogen moeten zien voordat ik me kan gaan realiseren dat ze er niet meer is. Toch moet ik bekennen dat het een tikkeltje ambitieus is want het is een stevige wandeling naar Brandeveen. Nu eerst het laatste deel van de 'Singles round-up' van deze maand. De singles van Mark zijn nog altijd niet gearriveerd en gaan mee voor maart en hopelijk ook een paar andere bestellingen in de volgende maand.

* Procol Harum- Homburg (UK, Cube, 1967, re: 1975)
In de jaren 1971 en 1972 regent het 'maxi-singles'. EP's zijn sinds 1968 uitgesloten van de Engelse Top 50-hitparade en dankzij vernieuwde technieken op het gebied van platen persen, is opeens op 45 toeren ruimte voor twee nummers per kant. Het wordt meest ingezet om oudere opnames opnieuw beschikbaar te maken. Island brengt ons werk van Spencer Davis en Spooky Tooth en Cube doet hetzelfde met Joe Cocker en Procol Harum. De maxi-single van 'A Whiter Shade Of Pale' bereikt in 1972 voor de tweede maal de toppositie in ons land. 'Homburg' staat op de keerzijde met de studio-versie van 'Conquistador'. In 1975 is het blijkbaar nodig geweest om 'Homburg' opnieuw uit te brengen in Engeland. Op de b-kant staat de oorspronkelijke b-kant, 'Good Captain Clack' en de album-track 'Mabel'. Het zijn wederom de opstandige punkers die lak hebben aan de regels rond EP's en maxi-singles waardoor de EP weer gewoon in de handel en de hitparade zal komen. De term maxi-single wordt daarna uitsluitend gebruikt voor 12"-singles.

* B.A.. Robertson- To Be Or Not To Be (UK, Asylum, 1980)
Ik zal het meteen even nakijken want er staat me iets van bij dat ik deze al heb? Nee, blijkbaar niet! Goed gegokt in dat geval.

* Roxy Music- Both Ends Burning (Duitsland, Island, 1975)
En ik kan meteen weer terug naar de jaren zeventig-database. Tja, er staat me iets van bij dat ik hem ooit heb gehad maar in een hele slechte staat. Feit is dat hij nu niet in de verzameling staat. Deze single is in een puike conditie. Een van mijn favoriete nummers van 'Siren'. Ik heb niet zoveel met elpees maar als het ooit tot een top 100 van albums gaat komen, dan is de kans groot dat deze erin staat!

* The Shoes- Bless The Day (NL, Polydor, 1971)
Ik heb op dit moment helemaal geen zin om de apparatuur aan te zetten. Ik twijfel sterk bij deze single vanwege het prijskaartje, maar ach... ik heb platen die vele malen meer waard zijn dan een euro in mijn tas en dus moet ik niet zeuren. Door een zeer directe onderhandelingstechniek heb ik de singles uiteindelijk voor een euro per stuk mee kunnen krijgen.

* Edwin Starr- Twenty-Five Miles (NL, Tamla Motown, 1969)
Het fotohoesje mag er een beetje verfomfaaid uitzien, het vinyl is in een zéér goede staat. Omdat ik de Engelse heruitgave in de Blauwe Bak heb staan, gaat deze in de jaren zestig.

* Stephen Stills (Manassas)- It Doesn't Matter (NL, Atlantic, 1971)
Over maxi-singles gesproken. Hoewel? 'The Fallen Eagle' zit letterlijk aan 'It Doesn't Matter' vastgeplakt en je moet erg rap zijn met af zetten. Dat laatste hoeft ook niet want 'The Fallen Eagle' is een fraai poepje bluegrass. Mijn oude exemplaar is tot op de draad versleten en heeft bovendien niet dit aantrekkelijke fotohoesje.

* Sybil- Walk On By (NL, Bite, 1990)
Net zoals 'Don't Make Me Over' had Sybil ook deze versie van een Burt Bacharach-nummer mogen overslaan.

* Three Dog Night- Pieces Of April (NL, Probe, 1972)
Hetzelfde verhaal als bij The Shoes. Ook deze heb ik nog niet gedraaid maar verwacht dat het 'pants' is zoals met andere Three Dog Night-singles uit die tijd. Leuk voor op een zondagavond maar vaak ook meer niet.

* Tiny Tim- Tip-Toe Thru' The Tulips (NL, Reprise, 1968)
En dan wordt het toch nog gezellig! Ik maak een rondedansje als ik deze in mijn handen hou. Naar ik kan oordelen in een zeer fraaie staat en met een prachtig fotohoesje waarop de gigantische Garmisch-Partenkirchen-schans van een neus prominent in beeld is gekomen.

* Jr. Walker & The Allstars- I'm A Road Runner (België, Motown, 1965, re: 1976)
De b-kant is 'Shake & Fingerpop' maar zowel label als hoes vermelden 'Fingertop'. Ik heb alleen 'Road Runner' gehoord en ben geen fan van de stereo-mix maar het mag desondanks in de Blauwe Bak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten