vrijdag 3 februari 2023

Honderd achteruit: Patience & Prudence


Spannende dagen achter de rug. Opeens blijkt donderdag overdag dat het 'stil' is op onze stream. We zijn een beetje laat met geld inzamelen voor de licenties en de serverhost is de eerste die ons eraan herinnerd door onze stream op slot te gooien. Vanmiddag hebben we allemaal gelapt en het met postduif laten overbrengen naar Canada. Twee uren geleden is de 'ban' opgeheven en omdat ik al van plan was een show te doen, heb ik de stream bezet gehouden voor twee uren. Voor de rest is het allemaal niet heel erg spannend. Ik ben woensdag vrij geweest maar ben niet toe gekomen aan publiceren. In plaats daarvan heb ik de jaren tachtig nu weer compleet in lijsten op de computer staan nadat ik afgelopen zomer deze per ongeluk had weggegooid. Woensdagavond wil ik een hazenslaapje doen maar dat wordt meteen een volledige nacht. Donderdag heb ik in Steenwijk gewerkt en vandaag in Meppel. Over 'Het zilveren geheugen' moet ik nog even nadenken en hou ik voor het weekend. Eerst maar verder met de 'Honderd achteruit' met vanavond de oudste plaat uit de Gele Bak Top 100 van afgelopen jaar. Op plek twintig vinden we een plaatje uit 1956: 'Gonna Get Along Without Ya Now' van Patience & Prudence.

Vinyl mag dan helemaal terug zijn van weggeweest, maar het zal nooit meer zo worden als in de jaren vijftig en zestig. De tijd dat een albumhoes méér is dan alleen een kartonnen omhulsel voor een elpee. Het is de tijd van de lange teksten achterop de hoezen. Soms een filosofisch zwetsverhaal dat niets met de plaat heeft te maken, soms ook puur informatief over de artiest en de nummers op het album. Er zijn tegenwoordig een handjevol die het hebben begrepen... Soul4Real heeft steevast tekst achterop de hoesjes van de singles. Dat scheelt grasduinen op het internet of het bezoek aan de homepage van de platenmaatschappij. In 1971 brengt Bovema een serie elpees uit: 'Rock 'N Roll From The Vaults'. Ik schaf in 2007 een elpee aan en heb hem zojuist opgezocht op Discogs. Helaas zijn de plaatjes té klein om de naam van de schrijver te ontwaren en ook de tekst is onleesbaar. Het is een schrijver uit de VPRO-hoek, als ik me niet vergis, en hij roept een totaal vergeten plaatje uit de jaren vijftig ter herinnering. Een plaatje dat je hoorde op ieder feestje en daarna opeens niet meer. Dan kom je erachter dat je de plaat bent kwijtgeraakt en er met geen mogelijkheid aan het nummer is te komen. Slecht nieuws voor de schrijver want het bedoelde plaatje staat ook niet op 'From The Vaults'. Maar wel 'de knotsgekke zusjes Patience & Prudence' zoals hij ze typeert. Hier ontdek ik Viola Wills het nummer niet alleen heeft gecoverd, maar ook dat het origineel dan al een paar decennia oud is. En dat het origineel eigenlijk beter is dan de latere disco-versie, ook al is dat geheel persoonlijk natuurlijk.

Mark McIntyre is een beroemde pianist, orkestleider en songschrijver die in de jaren veertig heeft gewerkt met Frank Sinatra. In deze jaren wordt hij eveneens vader van twee dochters. De oudste wordt geboren op 15 augustus 1942 en wordt vernoemd naar een vrouw die gedichten schrijft voor een tijdschrift in de jaren twintig: Patience. Patience Ann McIntyre heet ze voluit en drie jaar later volgt haar zusje. Deze krijgt de naam Prudence om niet helemaal uit de toon te vallen bij Patience' exotische naam. Met een muzikale vader is het niet vreemd dat de meisjes al vroeg leren om notenschrift te lezen en samen muziek te maken. Patience is veertien en Prudence elf jaar oud als vader McIntyre zijn kroost voorstelt aan de mensen van Liberty Records. Die zijn meteen onder de indruk en de eerste plaatopname is een feit. 'Tonight You Belong To Me' is meteen een grote hit voor het duo. Het bereikt een vierde plek in de Billboard en is enige tijd de best verkochte plaat op het Liberty-label. 'Gonna Get Along Without Ya Now' volgt in het kielzog van de grote hit en piekt op een elfde plek in de Billboard. De meisjes blijven aanvankelijk actief tot en met 1959 en maken in 1964 een comeback. Buiten incidentele optredens op televisie in latere jaren om, zal het nimmer tot een glansrijke carrière komen buiten de eerste grote hits.

Toch is ook 'Gonna Get Along Without Ya Now' oorspronkelijk niet van Patience & Prudence. Roy Hogsed neemt het in 1951 als eerste op en in januari 1952 verschijnt de versie van Teresa Brewer. Toch is het arrangement van Patience & Prudence degene die voor latere coverversies is gebruikt. Zelfs Brewer neemt het nummer op in Patience & Prudence-stijl in 1964. Het is uiteindelijke Viola Wills die het nummer in 1979 uit de vergetelheid zal trekken, hoewel dat weer de eerste cover is die afwijkt van de eerdere structuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten