maandag 25 februari 2019

Singles round-up: februari 3



Hebben we een 'Horizontaal zeven letters' gemist? Is uw schrijver bij veertien graden en zonneschijn binnen gebleven? Ja, helaas wel! Ik heb zaterdag niet alleen een drukke dag gehad maar bovendien schiet het 's avonds een beetje in mijn rug. Niets ernstigs. Ik heb vrijdagmiddag tijdens het werk niet zo'n handige actie uitgevoerd en tijdens de radioshow komt mijn lichaam helemaal tot rust en voel ik het kraken. Een spierverslapper en een paar paracetamol voelt het ietsje beter maar ik durf desondanks de boel zondagmiddag nog niet te forceren. Ik rust dus lekker uit en ga tweemaal naar buiten voor een nicotinebehoefte. 's Avonds fiets ik nog even naar Havelte en terug voor een doosje sigaren en dat is mijn activiteit op deze zondag. Vanmiddag ben ik echter wel een bochtje om gefietst naar de zaak toe en dat maakt veel goed! Ik denk dat ik straks ga vervolgen met 'Een leven met...' maar heb het nieuws nog slechts een half uur geleden voor het eerst gehoord en moet het dus even voorbereiden. Dan ga ik nu verder met de laatste 'Singles round-up' voor deze maand: De laatste zeven uit Dwingeloo. Het klopt dat er zes op de foto staan want eentje is voor de handel...

* Mountain- For Yasgur's Farm (NL, Stateside, 1970)
Buiten staat een 'muurtje' met daarop vastgeplakte singles. Ik zie een Major Minor met een Ivor Raymonde-productie welke ik beslist had gekocht als ik die ergens op een rommelmarkt was tegengekomen. Vaak is het toch bakvulling. Eenmaal binnen duik ik meteen op een paar stapeltjes singles. Veel van The Beatles en dan maak ik al kennis met de 'vriendelijke' prijzen. Ik twijfel even bij 'I Threw It All Away' van Bob Dylan, puntgaaf mét fotohoes. Het tientje zal het rechtvaardigen maar ik heb mezelf nog altijd niet vergeven voor de acht euro voor 'Watching The River Flow'. Dan zie ik deze van Mountain voor twee euro. Weliswaar geen 'Mississippi Queen', maar deze is best okay. Hoewel? Ik heb hem nog niet gedraaid en dat ga ik nu doen. Helemaal geen slecht nummer, misschien zelfs nog beter dan de voorgenoemde titel. Er is nogal wat geschreven op het hoesje: De namen Ekseption en Otis Redding. Toch klinkt het plaatje verre van beroerd en ben ik een gelukkig mens voor twee euro!

* Gene Pitney- Looking Thru The Eyes Of Love (NL, CBS, 1965)
Ik zet hem eerst terug want... ik wil het origineel. Dan kijk ik opnieuw naar de prijs en, ach vooruit, ik heb de b-kant ook nog niet op single. Eenmaal thuis blijkt dit de originele Nederlandse persing te zijn. Het gebeurt niet vaak in 1965 dat een oudere hit als b-kant wordt gebruikt. In geval van deze van Gene Pitney staat 'Twenty-Four Hours From Tulsa' op de keerzijde. De single heeft een zwaar jukebox-verleden achter de rug maar het valt te genieten voor een daalder in euro's. 'Record first published in 1965' zegt het bij 'Tulsa', maar het is desondanks het origineel uit 1963. Een fraaie 'double-sider' voor het geld en ik welkom nog eens een 'upgrade' met fotohoes.

* Mitch Ryder & The Detroit Wheels- Break Out (NL, Stateside, 1966)
Niet op de foto en dat heeft een reden: Ik heb deze plaat puur voor de handel gekocht. Ik heb mijn eigen exemplaar in 2011 op Marktplaats gevonden in een topstaat en met het hartje. Deze heeft geen hartje maar is goedkoop genoeg om wellicht een tientje te verdienen middels een Facebook-pagina. 'Great copy for dj'ing', zal genoemd worden in de aanbeveling. Een licht kraakje op de achtergrond en mijn exemplaar is beslist beter, maar dit is één van de topnummers in de Northern Soul hoewel 'You Get Your Kicks' de ultieme Mitch Ryder is in deze 'scene'.

* Spooky Tooth- Love Really Changed Me (UK, Island, 1968)
Van de handel ga ik meteen door naar een single waarvan ik zelf erg blij word. Ik ben weer een stapje dichterbij in het volledig maken van de Spooky Tooth-collectie voor wat betreft de Nederlandse persingen. Hoewel? Het blijkt de Engelse persing in de Nederlandse hoes te zijn. Ze hebben bij Island dan nog niet veel kaas gegeten van Spooky Tooth want de a-kant heeft als 'credits' Jimmy/Miller/Cary/Wright. Dat moet natuurlijk Jimmy Miller/Gary Wright zijn. Het is een gek nummer waar ik erg aan moet wennen, maar dat geeft de plaat meerwaarde in mijn geval. Als ik me goed herinner, kreeg de single in 1968 alle voor handen zijnde sterren van Hitweek en dat kan ik best begrijpen. Het is echter té 'underground' voor de hitparade en het klinkt allemaal bedrieglijk als Traffic.

* Supersister- Radio (NL, Polydor, 1973)
Helaas geen fotohoesje, maar wie weet... Soms heb je gewoon zin in een bepaalde single en dat geldt in sterke mate voor 'Radio'. Ik heb vorige week donderdag een 'Double Dutch Afterglow' gedaan en ik heb aanvankelijk 'Radio' in gedachten maar zwicht toch voor 'She Was Naked'. Ik leer 'Radio' kennen middels één van de 'Nederpop'-compilaties op Polydor en de liefde is sindsdien altijd gebleven. Wie weet komen we nog eens een 'upgrade' tegen voor weinig?

* The Supremes- He's My Man (NL, Tamla Motown, 1975)
Over 'upgrades' gesproken! Ik koop de Amerikaanse persing op de dag na kerst bij Mark. Het plaatje is goed te draaien maar niet helemaal nieuwstaat. Woensdag kom ik de Nederlandse persing met fotohoes tegen voor ongeveer dezelfde prijs en in een absolute nieuwstaat. Deze Nederlandse mag dus de Blauwe Bak in en ik plaats de Amerikaanse in de 'algemene' jaren zeventig-bak. Ik heb zitten te denken om hier de Week Spot van te maken, maar moet daar nog een nachtje over slapen.

* Howard Tate- Look At Granny Run Run (Duitsland, Verve, 1967)
De a-kant sla ik meteen over en ga naar de keerzijde. Daar vindt je meestal de betere kant van Howard Tate. 'Half A Man' is inderdaad het soort dat we beter gewend zijn van Tate en de reden dat het in de koffer mag naast 'Ain't Nobody Home' en 'Glad I'd Knew Better'. We zullen donderdag zien hoe deze 21 singles eruit gaan zien in een top tien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten