zaterdag 20 augustus 2016

Week Spot kwartet: week 33



De vakantie is aangebroken en ik lig meteen een stuk achter op schema. Ach, de eerste dagen heb ik toch nog geen concrete plannen en gezien het snikheet gaat worden, kan ik best eens extra publiceren. Ik heb begrepen dat het tegen het volgende weekend ietsje koeler wordt, normale temperaturen volgens het KNMI, want eerlijk is eerlijk: Het hoeft van mij niet tropisch te zijn tijdens een weekje kamperen. Ik ben bij woensdag blijven steken, hetgeen betekent dat jullie eerst een 'Week Spot kwartet' tegoed hebben. Nu dus de Week Spot's uit week 33 van de voorgaande vier jaren.

2012: The Name Game-Shirley Ellis
Vanmiddag nog gedraaid in 'Do The 45' en zelfs een stukje meegezongen met de microfoon open. Het is begin 2015 als wij, Wolfman-presentatoren, elkaar 'opdrachten' geven. Zo had ik iemand zijn speellijst in de war gestuurd door aan te kondigen wat hij ging draaien (en dat was hij aanvankelijk niet van plan) en ik wist dat mijn opdracht nog zou volgen. Toen merkte ik op dat ik de tekst van 'The Name Game' uit mijn hoofd kende waarna Lee op de radio zei dat ik die zaterdag 'The Name Game' live in mijn uitzending ging zingen. Natuurlijk hebben ze het opgenomen en tot vervelends aan toe gedraaid! Ik ben in 2012 al op zoek naar 'Soul Time' van Shirley Ellis als ik op 'good old' Marktplaats deze 'Name Game' tegenkom. In het Nederlandse 'envelop-hoesje' en ik mag het voor een redelijke prijs hebben. Tegenwoordig staat Shirley in de reserve-Blauwe Bak, want ja... buiten de gein die we een jaar geleden hebben gehad, zal ik de plaat niet snel meer draaien in een soul-programma. De reserve-Blauwe Bak is dan de laatste halte tot de jaren zestig-bak waar de single eigenlijk thuis hoort. Met 'Soul Time' heb ik geen haast meer, maar zou leuk zijn als die nog eens op mijn pad komt.

2013: World That's Not Real-Gloria Ann Taylor
Een paar weken geleden heb ik een onvergetelijke dag beleefd met de verjaardag van onze moeder. Ze zal het eeuwige leven niet hebben en iedere verjaardag is best bijzonder. Niemand pakt ons echter de herinnering af aan de 75e verjaardag. Met de complete familie gaan we naar een pretpark in Appelscha, waarbij het spookhuis en de gondel de verbindende factor blijkt. De dag heeft jaren later nog een extra tintje voor mij. De nacht ervoor ben ik in de ban geraakt van deze van Gloria Ann Taylor en maakt dat ik niet heb geslapen. Gloria heeft eerder platen gemaakt als Gloria Taylor als ze in 1974 een mini-LP uitbrengt. In de originele persing is deze minstens duizend euro waard. Bijna een jaar geleden is de plaat opnieuw uitgebracht, maar ik weet al beter: Met 'World That's Not Real' (dat volgens mij niet op het album staat?) heb je de rest ook gehoord. Gloria Ann ligt niet vaak meer op de draaitafel maar als het gebeurt, geeft het drie lagen kippenvel.

2014: Casanova-Ruby Andrews
Sommige platen kunnen geen weken wachten voordat het de Week Spot kan worden, bij andere singles is het moeilijk kiezen welke kant het meest favoriet is. Dat laatste is aan de hand met deze single van Ruby Andrews want in week 33 van 2014 heb ik deze enkele weken in huis. Beide kanten zijn even goed, maar ik ga uiteindelijk toch overstag voor de 'hit'. Ja, dat is vast de reden waarom de single zo vriendelijk is geprijsd. Het ís een hit geweest. Het heeft nipt de top 50 van de Billboard gehaald en daarmee geen blijvende indruk achtergelaten. In de Northern Soul-wereld is Ruby echter een 'grootheid' dankzij haar 'Just Loving You'. Een hit of niet, 'Casanova' is een brok klasse dat iedere soul-dj in zijn of haar koffers hoort te hebben.

2015: Falling In Love With You Girl-The Star-Tells
De naam komt me niet onbekend voor en ik meen het deuntje ook te herinneren. Ik weet meteen dat dit een zeldzaam plaatje is en zet hoog in in de veiling. Met als resultaat dat ik in deze week in 2015 de plaat kan presenteren als Week Spot. Bij het schrijven van het bericht wordt opeens veel duidelijk: Dit zijn dezelfde gasten als 'My Baby's Gone Away' van The Chymes en ik heb dus eerder geschreven over de groep. Sinds dat jaar heb ik nóg een single van The Star-Tells in de koffers staan en eentje van Danny Bell uit dezelfde stal. Die andere single van The Chymes (als The Chimes) zit qua prijs flink in de lift, dus ik hoop wat dat betreft nog eens op een mazzeltje...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten