woensdag 17 augustus 2016

Het zilveren goud: augustus 1991



Moet ik vandaag vieren dat ik 27 jaar en 2 maanden geleden met het verzaemelen van platen ben begonnen? Nee, natúúrlijk niet! Je kan wel bezig blijven. Bovendien heb ik vandaag iets anders om te vieren: De Pioneer is vanmiddag voorbij de drieduizend kilometer gegaan. Op de minst romantische plek die je kan voorstellen: Halverwege de Koematen op het Steenwijker industrieterrein. Ik heb het gevierd met de 'toeristische' route naar huis: Via Kallenkote langs de kazerne naar Havelte. Ik sta op het punt om een paar late jaren tachtig-singles te kopen bij de kringloop in laatstgenoemde plek, maar gooi ze terug in de bak. Wellicht een volgende keer? Vanavond heb ik echter zes singles afgerekend bij Mark en eveneens eentje van Discogs. De 'Singles round-up' hiervan kon wel eens na mijn vakantie worden, gezien Mark ze pas in of na het weekend op de post doet. Vandaag de singles die ik in augustus 1991 aan de verzameling heb toegevoegd. We gaan deze maand maar liefst over de 500!

Ik mag het droogbloemen snijden in de polder een beetje hebben vergooid, ik profiteer eind juli en begin augustus nog volop van de noeste arbeid. Ik kan me iets vaker dan normaal trakteren op een single uit de vijf gulden-bak bij Sunrise. Toch... als ik naar de titels kijk en ook naar de toestand van de platen (The Who met volgekalkt label en in neutrale hoes, Gary Puckett krom getrokken) dan zou ik daar anno 2016 geen twee euro voor neer leggen. In augustus 1991 ga ik wederom op vakantie met mijn ouders naar Denemarken. Toch is de tijd van 'aan het handje' voorbij. We gaan vaak naar een stad toe en spreken af hoe laat we elkaar weer treffen. Onnodig om te zeggen dat ik voortdurend op zoek ben naar snuffelwinkeltjes. Voordat ik overga naar de vangst in Denemarken, eerste drie 'losse' bij Sunrise vandaan die ik voor de vakantie heb gekocht. Emerson Lake & Palmer en Gary Puckett komen uit de vijf gulden-bak, The Ramones mag mee voor een gulden.

450 Lucky Man-Emerson, Lake & Palmer (US, Atlantic Gold, 1971, re: 1975?)
451 Rock & Roll Highschool (Duitsland, Sire, 1980)
452 Lady Willpower-Gary Puckett & The Union Gap (NL, CBS, 1968)

Sinds mijn oudste broer in 1985 naar Denemarken is verhuisd, wordt dat voor het gezin Louwsma het vakantieland bij uitstek. Henk heeft destijds zijn racefiets meegenomen maar gebruikt deze slechts sporadisch. Het ros staat echter tot mijn beschikking tijdens de vakanties ook al fiets ik niet verder dan de 'køb og saelg' in Skarrild. Dat wordt wel een beetje mijn 'Sunrise' tijdens de vakantie. Ieder 'vrij' moment fiets ik naar het muffe winkeltje om opnieuw door de stapel singles heen te gaan. En steeds opnieuw verlaat ik de zaak met vier singles. De Skarrild-singles doe ik dus eerst even apart. (EDIT: Valt me nu pas op dat nummer 453 niet bestaat...)

454 Brandenburger-The Nice (UK, Immediate, 1968)
455 Cindy Incidentally-The Faces (UK, Warner Bros., 1973)
456 Saah Saah Kumba Kumba-The Soulful Dynamics (Duitsland, Decca, 1971)
457 Banjo Boy-Jan & Kjeld (Denemarken, Triola, 1960)
467 I'm Going Out-Tages (Denemarken, Odeon, 1967)
468 Hello Dolly-Louis Armstrong (Denemarken, Kapp, 1964)
469 Ain't That A Shame (EP)-Pat Boone (Denemarken, Dot, 1956)
470 Howzat-Sherbet (NL, Epic, 1976)
477 Ramona-The Blue Diamonds (Duitsland, Fontana, 1960)
478 You'd Better Get Used To Missing Her-The Symbols (Zweden, Polar, 1967)
479 Dancing With The Captain-Paul Nicholas (Duitsland, RSO, 1976)
480 Don't Want Your Love-The Great Scots (NL, Epic, 1965)
481 I Love You Baby-Paul Anka (Denemarken, Tono, 1958)

Een paar voetnoten bij de bovenstaande singles. The Nice is de Engelse persing met een Scandinavische fotohoes. Zowel Jan & Kjeld als The Blue Diamonds zijn de Duitstalige uitvoeringen. The Great Scots is de grote 'exoot' in dit gezelschap: Een groep uit Nova Scotia en een aanstekelijk beat-plaatje op het Nederlandse (oranje) Epic-label. Waarschijnlijk ook de vroegste Nederlandse Epic in mijn verzameling. Tages is een leuke tweede, van hen heb ik in 2011 nog een latere elpee gekocht (onder de naam Blond). The Symbols is een fraaie Zweedse persing welke ik inmiddels ook op de Nederlandse President in de bakken heb staan.

Dan de overige singles uit Denemarken, opgepikt tijdens dagtochtjes met mijn ouders. De nummers 458 tot en met 464 komen uit Brande, 465 en 466 uit Skanderborg, 471 tot en met 474 uit een heuse verzamelaars-winkel in Vejle en 475 en 476 uit Silkeborg.

458 We're On Our Way-Chris Hodge (Denemarken, Apple, 1972)
459 Lulu-Oliver Onions (Duitsland, Polydor, 1980)
460 Which Way You Goin' Billy-The Poppy Family (UK, Decca, 1970)
461 A Man Without Love-Engelbert Humperdinck (UK, Decca, 1968)
462 What A Wonderful World-Louis Armstrong (Denemarken, Stateside, 1968)
463 The Last Waltz-Engelbert Humperdinck (UK, Decca, 1967)
464 Soley Soley-Middle Of The Road (Duitsland, RCA Victor, 1971)
465 Listen To Me-The Hollies (Denemarken, Parlophone, 1968)
466 Bend Me Shape Me-The American Breed (Denemarken, Stateside, 1968)
471 There Won't Be Many Coming Home-Roy Orbison (UK, London, 1966)
472 Yesterday's Man-Chris Andrews (UK, Decca, 1965)
473 Amarillo-Tony Christie (Denemarken, MCA, 1971)
474 The End Of The World-Mike Wallace & The Caretakers (Zweden, Swe-Disc, 1967)
475 Sensation-The Motors (UK, Virgin, 1978)
476 Like A Fool-Robin Gibb (Duitsland, Polydor, 1985)

Hier ook weer een paar voetnoten. De Engelse Decca's zijn allemaal 'export-issues' geperst voor de Scandinavische markt. Decca heeft dan namelijk geen platenpers in Scandinavië. Alle genoemde Decca's hebben een specifieke fotohoes voor de Scandinavische markt. Dit geldt ook voor Roy Orbison op London hoewel deze in 1991 de fotohoes mist. De grootste exoot uit dit rijtje is ons fotomodel: De Zweedse band Mike Wallace & The Caretakers. Op de a-kant een jengelende cover van de evergreen van Skeeter Davis maar met een geweldige taalkronkel: Als je 'don't they know' vervangt door 'don't say no', dan krijgt het ineens een héle andere interpretatie. Toch gaat het de meeste verzamelaars om 'Whitsand Bay' op de b-kant. Een onstuimige groove en fuzz-gitaren vertellen het verhaal over 'a place with lots of sand' en, jawel, dat is een strand. Je kan er ook hotdogs krijgen. Niet heel erg Engels, maar Scandinavië heeft op iedere straathoek worstenbroodjes te koop. Bovenal een erg lollig nummer en erg gezocht met de fotohoes. Ik betaal er in 1991 omgerekend 75 eurocent voor.

Hoezo een 'junk'? We zijn kwalijk terug in Nederland of ik spoed me naar Sunrise voor de nummer 482. Later die middag ga ik met mijn ouders mee naar Heerenveen. Daar koop ik eveneens 'This Is My House' van The Moody Blues 'dubbel' en verkoop ik twee jaar later als 'zéér zeldzaam' voor veertig gulden. Een smak geld voor een licht krom getrokken schijfje met een neutrale hoes, maar trekt de té duur betaalde Sunrise-singles in balans.

482 See Me Feel Me-The Who (Duitsland, Polydor, 1970)
483 Maladie D'Amour-Nina & Frederik (Zweden, Metronome, 1961)
484 Let The Sun Shine In-Marva Hodge & The Moody Sec (NL, Philips, 1969)
485 A Certain Misunderstanding-David Garrick (NL, Pye, 1967)
486 Don't Go Out Into The Rain-David Garrick (NL, Pye, 1967)
487 Natural Sinner- Fair Weather (NL, RCA Victor, 1970)

De maandag erna 'speelt' nog geregeld voor mij. Ik ga met mijn ouders naar Dwingeloo waar we fietsen huren. Zonderling als ik ben, doe ik niet aan een toeristische fietsroute. Ik wil naar Havelte en fiets daar 'rond'. Er zijn enkele plaatsen die ik nu opeens kan 'herkennen' en dat houdt in dat ik die dag in een straal van vijf kilometer rondom Havelte heb gefietst. En, ja, ik ben ook door Uffelte gekomen, dat kan niet anders. De dag erna moet ik de boeken halen en neem 488 voor vijf gulden mee bij Sunrise. Woensdag en donderdag zijn de kennismakingsdagen op het KMBO. Wellicht nog goed voor een berichtje? De nummers 489, 490 en 491A koop ik op woensdag voor een gulden per stuk bij Sunrise. De nummers 491B en 492 kosten me op donderdag vijf gulden per stuk. Zeker voor 491B een hoop geld want die is kwalijk te draaien. De 'fout' van 491 wordt al snel ontdekt, maar omdat ik niet weet van de ontbrekende 453, los ik dit op door een A en B.

488 She Flies On Strange Wings-Golden Earring (NL, Polydor, 1971)
489 Hey Na, I Think I Love You-Anthony Parker (NL, CBS, 1971)
490 Move A Little Closer-Springwater (Duitsland, Bellaphon, 1980)
491A The Banjo Song-Big Three (US, FM, 1964)
491B Woman From Tokyo-Deep Purple (NL, Purple, 1973)
492 Strange Kind Of Woman-Deep Purple (NL, Harvest, 1971)

Dan een vangst waar ik tijden van heb 'gedroomd': Ik vier de laatste zaterdag van de vakantie op de vlooienmarkt in de Veemarkthal van Sneek en kom daar de ene klapper na de andere tegen. En... ik koop de 500e single.

493 Daydream Believer-The Monkees (Duitsland, RCA Victor, 1967)
494 Pictures Of Matchstick Men-The Status Quo (NL, Pye, 1968)
495 Schoolgirl-Steve Forbert (NL, Epic, 1981)
496 Don't Spoil My Day-Clover Leaf (NL, Polydor, 1970)
497 Go Like Elijah-Chi Coltrane (NL, CBS, 1973)
498 Feelin' Allright-Joe Cocker (US, A&M, 1972)
499 Don't You Cry For A Girl-The Shoes (NL, Polydor, 1968)
500 Goodbye-Mary Hopkin (NL, Apple, 1969)

Het begin van het nieuwe schooljaar en een 'zuinig' besluit van deze enerverende maand. De nummers 501 en 502 kosten een gulden bij Sunrise en 502 een rijksdaalder uit de uitverkoopbak bij V&D.

501 Veronica-Elvis Costello (Duitsland, Warner Bros., 1989)
502 Midnight Blues-Bakertrain (NL, Face, 1983)
503 Double Barrel-The Sundance Kid (NL, Munich, 1991)

In september koop ik 'slechts' 22 singles en daarmee is de meeste drukte voorbij. We doen over de volgende honderd singles maar liefst vier maanden! In augustus 1991 koop ik ook nog twee elpees waarvan eentje uitnodigt tot een 'Het zilveren goud op 33 toeren', waarschijnlijk dat dit in het weekend gaat verschijnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten