zondag 6 februari 2011

Schijf van 5: zus en zo


,,Ze zijn me helemaal vergeten", snikt ze. ,,Ze vinden me vast dik en lelijk". ,,Dik? Alleen maar omdat je niet in een maatje 36 past? En het gaat om je innerlijke schoonheid". Ze is echter ontroostbaar. Zuster Huil, Huil Kleine Zus. ,,Ben niet je Kleine Zus", schreeuwt ze (m/v) door haar tranen heen. Sideburner komt me vergezellen en geeft haar een pepermuntje (van King) en vraagt waarom ze huilt. ,,Ze zijn me vergeten", herhaalt ze. ,,Komt vast omdat ze je dik en lelijk vinden!". Cheers, Sideburner. ,,Nou", vervolgt Sideburner. ,,Ik zie het hier niet zitten, ik ga naar America. Jij En Je Zus bekijken het maar met die Schijf...

Nul inzendingen en dus een egoïstische Schijf. Het mag geen naam hebben, want we reageren niet als iemand ons een Zus met Goudblond Haar noemt. Goed..., zal ik maar los branden?

Op vijf staat 'Little Sister' van Elvis Presley, van die pepermunt, uit 1961. Ik denk dat veel mensen ervan afzien om één ultieme favoriet van Elvis te kiezen, voor mij is dat 'Little Sister', het eerste échte rock and roll-nummer van na (of nog tijdens?) zijn Duitse dienstperiode. Dat hij ermee op vijf staat, zegt iets over mijn waardering voor The Pelvis?

AC/DC gaat er prat op dat ze bijna veertig jaar hetzelfde liedje spelen, The Jayhawks had in begin jaren negentig twee liedjes in honderd varianten. 'Sister Cry' was nummer 42 van de langzame liedjes. Onvoorstelbaar, maar ik lustte er wel pap van! 'Sister Cry' heb ik pas laat ontdekt, dat zal in 2000 zijn geweest toen ik voor het laatst 'Hollywood Town Hall' (1992) opzette...

Op drie zet ik 'Sister Golden Hair' van America uit dat prachtige wijnjaar. Waarom? Tsja, ik heb nu eenmaal een zwak voor America, zolang het niet over die naam-zonder-paard gaat (ofzo...) en de goudgelokte, op 45 toeren circulerende, zus staat al jaren op mijn verlanglijst.

Ik had op zijn minst een suggestie vanuit Denemarken verwacht, maar goed, hij heeft het tóch gehaald: 'Cry Little Sister' van Gerard McMann. Wie? Het zat in 1987 in de film 'Lost Boys' en is daardoor, zonder top 40, toch nog een grote hit geworden. Krijgt een lied pas de erkenning van klassieker als er een dance-versie van is gemaakt? Dat heeft deze al bereikt. Helaas...

De artiesten die tekenen voor het 4AD-label van Ivo Watts-Russell dromen allemaal van hetzelfde: Ze willen de snelste stijger zijn in De Moordlijst, ieder uur gedraaid worden bij de VPRO en voor een half uitverkocht Paradiso spelen! Als Ivo dan weer eens last van jeuk heeft en je vraagt mee te doen aan This Mortal Coil, dan kun je zo nog eens in de Top 40 eindigen. Hij slaagde er tweemaal in: in 1984 met 'Song To The Siren' en in de zomer van 1991 met het betoverende 'You And Your Sister'.

Tot ieders verrassing bereikt het maar liefst een 17e plaats. Zestien lager dan de grootste 4AD-hit ooit. In 1987 was dat M/A/R/R/S met 'Pump Up The Volume'. Ik weet niet of ze ervan droomden, maar het is wel de waarheid geworden. 'You And Your Sister' is mijn ultieme zusjesplaat!

Als je 'If you don't wanna fuck me, baby fuck off' of 'You suck' tegen haar zegt, noemt zij je vast een 'Arrogante Kwal'. Als je echt voor een eeuwig vrijgezellenbestaan wilt kiezen, stuur haar dan volgende week maandag een cd-tje van 'I Hope You Die' van The Bloodhound Gang. De alimentatie wordt vanzelf geregeld! Weten jullie nog fraaie verwensingen? Vooralsnog zijn 'Ik Wil Met Je Naar Bed' van Dokter Bibber en 'Pregnant Nancy' van Kadaverbak reserve...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten