zondag 13 februari 2011

De Schijf van 5: Valentijnswoede


Begint een relatie pas wanneer je de verliefdheid voorbij bent? Ja? Okay, dan is mijn score dus '0'! Ook als vijf weken vijf jaar lijken? Huh? Vijf weken? Ja, lieve menschen, dat is mijn persoonlijk record! Ik ben eenmaal 'gedumpt', maar dat was een kater verderop. Het is verder altijd mijn initiatief geweest en de laatste keer heb ik de dame flink moeten kwetsen. Ik ben nu eenmaal geschapen om 'single' te blijven. Bijgaande top 5 zou ook zo mijn favoriete lijstje voor Sky Radio kunnen zijn?

,,Je vergeet toch niet Truus Trut & De Terlenka's?". Sorry Marianne, je zit er al in. Nu is 'Mannen' wel weer een afzeiknummer, maar echt overtuigend vind ik die niet. Peter droeg Zappa aan met 'My Guitar Wants To Kill Your Mama'. Tsja, schoonmoeder staat niet centraal op Valentijnsdag en misschien wil lief wel bij die daad assisteren... Evenmin The Bloodhound Gang in deze schijf. Het zijn de meesters van de nuance, maar ik vind het niet veel soeps...

Het is een vrij obscure Schijf deze week. Op vijf staat 'Pregnant Nancy' van Kadaverbak uit 1990. Muzikaal niet anders te definiëren dan gitaarherrie. 'I don't wanna get married, I don't wanna have kids, all I wanted to do is...'. Een toastje met brie eten...

Marianne op vier? Nee, het is geen 'Hi Fidelity' waarin de hoofdpersoon top vijf-lijstjes aanlegt van ex-vriendinnen. Maar 'Arrogante Kwal' van Alle 13 Jaanke heb ik nu eenmaal aan haar te danken. Een soort piratentopper waarin dame een mannelijk ego onder haar stilettohakken doet verbrijzelen. Haar suggestie van Truus Trut & De Terlenka's zit in hetzelfde straatje. Ze is er dol op!

Op drie een oudje. In 1978 mocht je nog niet zomaar 'Fuck Off' in een plaatje zeggen. De platenmaatschappij bracht het dus als een EP met de welluidende titel 'Blatantly Offensive'. Kijk, dat censureren hoefde de BBC niet meer te doen! De verschijning van Wayne County & The Electric Chairs deed ook veel stof opwaaien. Wayne was namelijk ook 'crossdresser', een typische man zonder vrouwelijke schijn in jurkjes. En warempel, het werd ook nog een hele kleine hit! De strekking van het lied: Als je niet samen met hem/haar wilt fietsen, mag je een heel eind de andere kant op fietsen...

Ik wil met je naar bed. De ultieme openingszin bij een eerste ontmoeting? Je windt er tenminste geen doekjes omheen! Maar nu zing je een liedje en wordt het lastig. Bedenk maar eens een woord dat op 'bed' rijmt. Dat valt nog niet mee. Gelukkig weet 'Mijn Held' Dokter Bibber daar wel raad op: 'Ik wil met je naar bed, want je bent een vieze gore slet'. MEESTERLIJK! Wat een talent heeft die man! Dokter Bibber is een tape-kunstenaar en maakt deel uit van het noise-collectief FCKN' BSTRDS. Allemaal helden!

Laat eerlijk zijn: Dat uitfoeteren en kwetsen is helemaal niet mijn stijl. Relativeren wél. Als meisje dreigt om me te verlaten, hou ik de deur voor haar open! Op één staat zo'n liedje, een obscuur countryblues-deuntje dat ik middels Gypsy Bill's String Dazzlers heb leren kennen. 'You say you're leaving, moving out of town, find me somebody else before the sun goes down, well that's alright, want you to know, one monkey don't stop my show'. 'One Monkey Blues' stond in 1995 op de eerste demo-cassette van Bill Williams en diens' partner Delilah Potter. Ik zocht hen op oudjaarsdag 1997 op in York en bleef bijna twee jaar op het eiland...

Over twee weken: Liedjes waarin dooien vallen. Patsy, Billy Joe, de lief van Rocky, Leroy Brown... Volgende week gaan we het over echte Liefde hebben? Dan een top vijf van liedjes over Jezus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten