dinsdag 1 december 2020

Week Spot Kwartet week 49


Normaal gesproken publiceer ik op dinsdag de kersverse Week Spot. Alleen zal de Week Spot deze week komen van de 27 onderste noteringen in de Blauwe Bak Top 100 en ik heb nog niet helemaal eerlijk tijd gevonden om me serieus te buigen over deze lijst. Vandaar dat ik de Week Spot en het Week Spot Kwartet deze week even omdraai. Ik heb al vroeg telefoon van de baas en stiekem heb ik gehoopt dat hij me zou bellen met de mededeling dat er geen werk voor me is. Dan blijkt opeens ziekte ze zijn opgetreden in Steenwijk en daar dreigt post te blijven liggen. Zo ben ik dus op de fiets gestapt naar de Veste. Ik moet onder andere bezorgen op het industrieterrein Groot Verlaat en zie daar een 'nieuw' winkeltje zitten. Deze is echter alleen van woensdag tot en met zaterdag open, maar ik zie wel kans om daar eens op een donderdag te kunnen sneupen. Oeps, dat laatste blijkt een frisisme 'Snuffelen, m.n, in winkels', geeft Wikipedia als betekenis en dat is precies wat ik bedoel. Toch ga ik 'op dit stuit' het kwartet Week Spots presenteren van de afgelopen vier jaar.

2016: Hold Out-Eli 'Paperboy' Reed (2015)
In week 49 zitten we in alle jaren in het domein van de Blauwe Bak Top 100. Eli staat met deze single op plek 79 en dat vind ik zelf nog redelijk bescheiden. Of zou het misschien zijn dat ik de plaat iets te vaak heb gehoord tegen de tijd dat ik de lijst ga samenstellen? 'Hold Out' geeft me echter nog altijd even veel plezier als toen ik het voor het eerst hoorde. De plaat heeft zijn primeur tijdens de Europese tournee van dj Greg Belson en met name het Glastonbury-festival in Engeland. Later draait hij het in zijn show en belooft dat hij binnenkort de identiteit prijs zal geven. Ik ken Eli dan enkel van 'Come And Get It' maar leer binnen korte tijd kennen dat Reed zijn 'roots' heeft in de gospel en een fanatiek gospel-verzamelaar is. Hij heeft zelfs een eigen Facebook-pagina waarop wij, de leden, onze gospelplaten kunnen verkopen. Ik heb al eens gesuggereerd de site 'The Good Plus Message' te noemen, omdat de gemiddelde plaat daar 'Good Plus' is. De verzamelaars die al in paniek raken bij een vingerafdruk gooien 'Good Plus' doorgaans in de vuilnisbak want we zitten dan op het niveau waar het achtergrondgeluid van de krassen de overhand begint te krijgen. 'Hold Out' klinkt als een rauwe Chicago-opname uit de jaren zestig, maar is dus in 2015 in elkaar gezet door Reed (die alle instrumenten zelf speelt). In eerste instantie biedt hij 'white labels' aan welke voor honderd dollar per stuk gaan. Ik heb getwijfeld... Drie maanden later verschijnt de single in een gelimiteerde oplage voor Record Store Day en ook daar kom ik pas drie maanden later achter. Dan is het echter vrij eenvoudig om alsnog een exemplaar op de kop te tikken.

2017: I Need To Be Loved-Fontella Bass (1972)
In 2017 zijn we vorige week al met de Blauwe Bak Top 100 begonnen en dus staat Fontella op 72. In de eerste maanden van 2017 heb ik het financieel even erg zwaar en dit in schril contrast met 2016 en de verhuispremie waarvan ik een half jaar heb kunnen genieten. Ik spaar een flinke partij op bij Mark en reken deze uiteindelijk in april af. Vanaf dat moment kunnen zo nu en dan weer een paar plaatjes worden gekocht. In de zomer van 2017 ga ik voor de derde maal naar Sleen en nu zonder ligfiets. Ik huur ter plekke de fiets van de camping. 's Avonds mag ik na de maaltijd en voor het slapen gaan (en puzzelen in de tent) graag een eindje wandelen en vind deze zomer een vast ommetje. Vaak met dezelfde 'Vakantiemix' omdat die zo lekker smaakt. Daarop staat ook Fontella Bass en telkens als ik het intro hoor, loop ik in gedachten even buiten Sleen.

2018: We're Gonna Have A Good Time-Jacqui Verdell (1973)
Tot mijn verbazing zie ik dat we in 2018 nog helemaal niet met de Top 100 bezig zijn. Jacqui Verdell heeft de Top 100 overigens ook niet gehaald en dat valt me anno 2020 wel een beetje tegen. Ik heb jaren geleden al eens een plaatje gekocht van Jackie Verdell en dat is eveneens Week Spot geweest als ik me niet vergis. Door het opzoeken van de informatie kom ik bij de Famous Davis Sisters en koop nog eens 'Lord Don't Leave Me' dat jaren later door Moby is gesampled. 'Are You Ready For This' is een 'seculiere' plaat van Verdell en een potentiƫle Northern Soul-stamper die deze titel echter nooit heeft gekregen. In de vroege jaren zeventig keert Verdell terug in de gospel en dit 'We're Gonna Have A Good Time' is een fraai voorbeeld. Geen woord over God, Jezus of de Heilige Geest. Geen bijbelteksten. Gewoon een leuke tijd hebben met zijn allen, dat is waar het liedje over gaat. Tussen de zinnen door kun je merken dat het plezier niet gepaard gaat met hoeveelheden drank, drugs en dames van lichte zeden, maar evenmin een verwijzing naar het geloof. De plaat is echter wel op het Gospel Truth-label van Stax.

2019: Crying Won't Help You Now-Clyde McPhatter (1965)
Clyde is de hoogst genoteerde in dit kwartet. Het staat een jaar geleden op 71 terwijl 'I'll Belong To You' op 96 staat. Ik moet de laatste nog altijd eens beter zien te krijgen. Ik heb de plaat tijden in mijn Discogs-mandje gehad, maar die is laatst verkocht. Ik ben op dit moment echter weer ietsje drukker met kleding en dergelijke zaken dan platen en dus moet Discogs weer even geduld hebben. Hoewel? Ik geloof dat ik een paar tientjes 'positief' sta op Paypal, dus wellicht deze maand nog een paar aankopen? De handschoenen zijn gisteren nog ter sprake gekomen en een vers paar is onderweg. Echte leren handschoenen nog wel! Die gaan komend weekend weer van pas komen! Nu ga ik, geloof ik, eerst maar eens aan de slag met de Top 100. Wens me sterkte want het gaat een zware bevalling worden! Morgenavond de eerste aflevering van 'Het zilveren goud' over december 1995.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten