zondag 6 december 2020

Blauwe Bak Top 100 van 2020 deel III


De Buienradar heb ik al een tijdje niet meer gezien want ik weet immers dat het vandaag een koude dag gaat worden. Zo stap ik om half drie in de buitenlucht omdat de elektrische fiets moet worden omgeruild. Ik ben een beetje teleurgesteld als ik merk dat het regent, maar vooruit maar. Ik heb de oude handschoenen wel mee, maar ik heb ze niet nodig gehad. Het is op het laatst wel een beetje fris aan de vingers maar het roken van een sigaartje krijgt voorrang. Het is beide keren rechttoe rechtaan want het is geen pretje om buiten te zijn. Na boodschappen in Havelte blijf ik dan ook cocoonen in Uffelte. Na een spetterende radioshow (hij staat op de Mixcloud van Wolfmanradioshows) ben ik nog wel in de bui voor een derde aflevering van de Blauwe Bak Top 100. Morgen ga ik overigens 'Het zilveren goud' doen zodat ik het bericht van woensdag kan 'bewaren' voor een 'Singles round-up'. Hetzelfde staat ook te gebeuren met het Week Spot Kwartet welke ik dan volgende week maandag ga doen. Nu eerst de nummers 82 tot en met 74.

82. Just Can't Get You Out Of My Mind - Baby Washington (UK, People PEO 05 A, 1973)
Zowel de aflevering van vandaag als komende vrijdag trap ik af met Baby Washington. De reden dat 'Just Can't Get You Out Of My Mind' negen plekken lager staat dan de andere is de geluidskwaliteit. Ik ben zeer content met het feit dat ik de single in de Engelse persing heb maar deze heeft al een verleden achter de rug en klinkt niet allemaal meer zo perfect. Best een beetje jammer want de singles van Baby uit de jaren zeventig zijn stuk voor stuk zeer smakelijke schijven.

81. You Got Soul Pt. I - Johnny Nash (US, JAD J 223 B, 1970)
Ik noem maar het jaar waarin deze single is uitgebracht want eigenlijk bestaat de soul-versie van 'You Got Soul' ook al sinds 1968. Het staat in dat jaar op de elpee 'Soul Folk In Action' van Johnny Nash. In 1970 is dit dus een b-kant en daarmee gaat toch wel een kleine wens in vervulling. Ik heb de reggae-versie in de jaren zestig-bak staan, maar de soulvolle uitvoering staat geheel verdiend in de Blauwe Bak-koffer. Helaas heeft 'Love And Peace' de Top 100 niet gehaald.

80. The Bitter With The Sweet - Tony & Tandy (UK, Acid Jazz AJX280S A, 1969, re: 2012)
Tony is Tony Middleton en hij is in de jaren zestig de leadzanger van Les Fleur De Lys. Tandy is Sharon Tandy, een oorspronkelijk Zuid-Afrikaanse zangeres die sinds 1966 los vast zangeres is van de genoemde mod-band. De eigenaar van Acid Jazz is een enorme Les Fleur De Lys-fan en heeft een missie gemaakt van het opnieuw uitbrengen van bestaande platen en het alsnog doen verschijnen van ongebruikt materiaal. In geval van 'The Bitter With The Sweet' is dit een rechtstreekse kopie van de single uit 1969, alleen met omgedraaide a- en b-kant. 'Two Can Make It Together' is in 1969 de a-kant. Ook een fijn nummer maar 'The Bttter With The Sweet' vind ik net ietsje aantrekkelijker en dat schopt het tot een tachtigste plek in de Top 100.

79. Don't Blame The Man - Roy C (UK, Mercury 6052367 B, 1973)
Ik ben in april even bang voor iets dat niet is uitgekomen. Ik heb dan het vermoeden dat heel veel muzikanten zullen bezwijken aan corona, maar bij mijn weten is er eigenlijk maar eentje die als corona-slachtoffer de boeken is in gegaan. Dat is Dave Greenfield van The Stranglers die, typerend voor de meeste corona-slachtoffers, naast liggend lijden heeft. Van de meeste artiesten wordt geen duidelijke doodsoorzaak gegeven en toch zijn we een flink rijtje mensen kwijt geraakt in het afgelopen jaar. Roy C is daar eentje van en van hem heb ik op dat moment net een Week Spot in de planning en dat is dit 'Don't Blame The Man'. Swamp Dogg heeft niets te maken met deze plaat en toch zit het helemaal in zijn straatje. Je kan de vreemde man immers niet de schuld geven als je eigen vrouw hem de mogelijkheid biedt tot een relatie.

78. Change - Chain Of Fools (NL, Philips 6012 630 A, 1976)
De meest recente single in deze Top 100. Twee weken geleden kende ik de hele plaat niet en het is een week geleden in stroomversnelling gekomen. Omdat ik vermoed dat deze niet op Youtube staat, heb ik even het plan om er een 'cover-up' van te maken. Jimmy Belmartin zingt herhaaldelijk 'Cradle Of Love' in het refrein en klinkt bovendien als Jimmy James & The Vagabonds. Dan blijkt de plaat toch op Youtube te staan en heeft een 'cover-up' weinig zin.

77. Why - Jay Machine Stovall (Italiƫ, Cannonball New York CBLL031 B, 2020)
Hoewel de a-kant ook niet te versmaden is, ga ik toch aanvankelijk al voor de b-kant. Dat is trouwens best uniek voor de standaard van Cannonball. Vaak heeft dat de instrumentale versie op de keerzijde staan, maar hier hebben we twee verschillende nummers. Een echte 'double-sider'. Cannonball is zeer actief geworden en heeft met deze single zelfs een branche geopend in New York. Het harde werken begint te lonen voor Alberto, hoewel hij met beide benen op de grond blijft staan. Hij heeft afgelopen zomer een actie gehad voor dj's die krap bij kas zaten vanwege de corona-problematiek en het uitblijven van optredens. Zij konden desgevraagd in aanmerking komen voor een gratis single. Ik heb daar niet aan mee gedaan omdat ik mezelf dan nog niet als een vaste klant beschouw en me bovendien kan blijven veroorloven om platen te kopen. Wel een mooie actie!

76. I'm A Rover - Eddie Mayberry (US, Blue Town BTS 3201 A, 1983)
Het zijn stuk voor stuk plaatjes die je nu nog voor relatief weinig op de kop kan tikken, maar binnen een paar jaar misschien wel het tienvoudige kunnen opbrengen. Ik heb het dan over de 'indie-label'-soulplaten uit de jaren tachtig. Eddie Mayberry klinkt eveneens als een plaat met een gouden toekomst en ik draag daar graag een steentje aan bij.

75. Never Gonna Let You Go - Vicki Sue Robinson (NL, RCA Victor PB 10775 A, 1976)
Ik heb 'Turn The Beat Around' sinds jaar en dag in de reserve-Blauwe Bak staan als Albert me afgelopen juli verrast met deze opvolger. Hij staat ergens op een 'zoeklijstje' in mijn hoofd omdat ik nooit aan papieren of digitale zoeklijstjes heb gedaan. De verlanglijst is immers drie kilometer lang. Het kost me een paar keer draaien maar dan ben ik helemaal om voor deze single en beloon ik het met een plekje in de koffers.

74. There's No Other Love - Jimmy Beaumont (US, Gallant GT 3007 B, 1964)
Er is blijkbaar ergens eerder een stukje tekst verdwenen, maar dat kan ik niet zo snel terugvinden. De cursor staat op een verkeerde plek als ik ga 'backspacen'. Ik besluit dit eerste weekend van de Blauwe Bak Top 100 met een oudje. Volgend weekend klimmen we van nummer 73 over de helft naar nummer 47.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten