maandag 14 december 2020

Singles round-up: december 2


Welnu, over de actualiteit hoeven we het gelukkig niet te hebben. Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik heb altijd nog een plek om naartoe te vluchten. Het heet Soul-xotica en het staat bol van de singles uit vervlogen tijden. En soms ook over nieuwe releases. Zo heb ik vanmiddag 'blind' een box-set gekocht. 'Ome' Greg Belson is een grote inspiratie geweest voor mijn gospel verzamelen en van hem komt binnenkort een compilatie-album uit met obscure gospelfunk uit zijn collectie. Als voorbode brengt de platenmaatschappij 500 boxen uit met elk vijf singles. Op iedere kant een gospelfunk-'destroyer' en daar hoef ik niet over na te denken. Het is pas schrikken als de verzendkosten erbij komen, maar dan opnieuw: Ik heb al een paar jaar geen singles uit Amerika besteld. Vijf gospelfunk-singles, twee van Cannonball en een heruitgave uit 2018 die ik vorige week heb afgerekend. Volgens mij is dat de voorlopige vangst, maar deze platen komen, hoe dan ook, pas in januari aan bod. Andere zorgen heb ik over een aantal orders die ik via kledingsite Vinted heb besteld en die, in principe, bij de kledingwinkel in Havelte bezorgd zouden worden. Hoe zou dat nu moeten gaan? Enfin, terug naar de singles en ik heb vanavond dertien voor jullie in petto. Inclusief eentje voor de 'snelle handel'.

* The Hearts Of Soul- It's Great Fun (NL, Park, 1972)
De gezusters uit Harderwijk zijn graag geziene gasten in de platenstudio's en dus kunnen ze steevast op hulp rekenen als het tot hun eigen platen komt. Als we de verschillende singles langs gaan, zien we op praktisch iedere single wel een bekende naam voorbij komen. Zo is 'Fat Jack' geschreven door George Kooymans en schrijft Dirk Van Der Ploeg van Zen een b-kant voor de groep. De b-kant van 'It's Great Fun' is dan weer geschreven door D.C. Lewis en ik zou nooit hebben verwacht dat we die naam opnieuw zouden tegenkomen in de 'Singles round-up'. Ik meen me te herinneren dat ik 'It's Great Fun' eenmaal op de radio heb gehoord en dat is ruim vijfentwintig jaar geleden. Als ik me niet vergis op Radio Noordzee Nationaal toen dat ook nog Engelstalige Nederpop draaide. Waar ik 'Fat Jack' altijd een beetje lullig heb gevonden, daar is 'It's Great Fun' een volwaardige productie en helemaal in de snit van de hits van toen. Hans Van Hemert heeft het geschreven en het leent dan ook de gitaar van Mouth & Macneal. Leuke aanwinst!

* The Isley Brothers- Harvest For The World (NL, Epic, 1976)
De a-kant heb ik al gedraaid in 'Do The 45' en is uiteraard een klassieker. Nu ben ik echter benieuwd naar de b-kant. Het bevat de volledige (?) zes minuten van 'Let Me Down Easy'. Ik heb jaren geleden eens een verzamelalbum gehad van The Isleys (of het moet ergens op zolder staan) en daar meen ik 'Lay me Down Easy' van te kennen. De plaat zou in ieder geval al in de reserve-Blauwe Bak komen te staan en ik denk dat ik hiermee een goede reden heb gevonden. Een prachtige ballade van The Isleys!

* Jay & The Americans- Raining In My Sunshine (NL, United Artists, 1966)
Het intro klinkt als 'Sound Of Silence' maar dat is slechts een detail. Voor de rest is dit één grote verrassing voor mij en het pakt goed uit. Lekker dramatische folkpop en zonder meer het leukste dat ik van Jay & The Americans heb gehoord. Okay... 'Cara Mia' mag ook meedoen voor het drama. Op de b-kant beschrijft Jay de reden van zijn leven en aan het begin te horen, is dat geen pretje. De a-kant is voor mij de winnaar!

* Gladys Knight & The Pips- Come Back And Finish What You Started (UK, Buddah, 1978)
Ik meende dat ik het meeste wel had van Gladys Knight, maar tot mijn grote schrik ontdek ik dat deze nog ontbreekt in de verzameling. Hoewel de 'Knighthood' een onofficieel onderdeel is geworden van 'Do The 45' staan de meeste Gladys-singles gewoon in de jaren zestig, zeventig en tachtig. 'Come Back' heeft ingebouwde Van McCoy-magie en dat maakt dat de plaat meteen aantrekkelijk klinkt. Toch denk ik dat deze gewoon in de jaren zeventig komt te staan bij de andere singles. Ik ben na tien maanden alweer toe aan een nieuwe extra koffer en dus moet ik streng zijn...

* McGuinn, Clark & Hillman- Don't You Write Her Off (NL, Capitol, 1979)
Als ik deze single in de lijst zie, is mijn dag ineens goed! Ik heb jaren geleden uit armoede al eens de elpee gekocht en heb inmiddels 'Backstage Pass' op single. Toch wil deze maar niet op mijn spoor komen. Voor een paar dubbeltjes heb ik nu een ogenschijnlijk nieuwe single, want het stof lijkt erg op 'productiestof'. Oh, wat is en blijft dit toch een wereldnummer! Blij om hem eindelijk eens op single op te hebben.

* Billy Ocean- L.O.D. (NL, GTO, 1976)
De Northern Soul is in 1975 op haar commerciële hoogtepunt en platenmaatschappij GTO heeft met Billy Ocean een troef in handen. Niet dat het binnen de muren van een serieuze Northern Soul-club wordt getolereerd, maar met een beetje fantasie zou je kunnen voorstellen dat dit een obscure vondst uit de jaren zestig kon zijn. 'Red Light' is in bepaalde kringen nog opgenomen in het repertoire. 'L.O.D.' is net zo gelikt maar ook bij mij komt het gewoon in de jaren zeventig-bak, hoe leuk het ook is.

* S.O.S. Band- Just Be Good To Me (NL, Tabu, 1983)
Deze heb ik ook al gedraaid in 'Do The 45' hoewel de single gewoon in de jaren tachtig-bak gaat eindigen.

* Spooky & Sue- I've Got The Need (NL, Negram, 1975)
De eerste keer dat ik hem draai en hij klinkt in mijn oren puikbest. De vorige eigenaar (m/v) heeft de tijden op het label geplakt en dat kan een bezwaar zijn voor een toekomstige koper. Ik wil dus gerust mijn eigen exemplaar met 'schone' labels wisselen voor deze. Als ik weer hetzelfde krijg voor de plaat als in 2014 dan zijn de overige singles in deze twee 'Singles round-up'-afleveringen dik betaald!

* Teegarden & Van Winkle- God, Love & Rock And Roll (NL, Janus, 1970)
Ik koop mijn eerste exemplaar in 1992 maar er is 'iets' met het plaatje. De laatste keer dat ik het wil draaien, gaat het niet lekker. Nu is het Negram-vinyl van omstreeks 1970 berucht en als ik dit exemplaar beluister, ben ik wel toe aan een 'upgrade'. Deze mag blijven!

* Tee Set- Don't You Leave (NL, Delta, 1966)
Theo Kuppens mag het nummer de zijne noemen, maar in werkelijkheid is het een oud blues-nummer. Alleen roepen ze daar in de instrumentale brug niet 'koeien!'. Ik heb het jaren lang op de elpee 'Dank U' gehad en kan me herinneren dat ik de single rond 1992 wel eens met fotohoes heb gezien. Met een fors prijskaartje ook. Voor minder dan een euro ben ik nu het mannetje met een zeer fraaie single. Waar is dat lege Delta-hoesje gebleven?

* Gary Toms Empire- Welcome To Harlem (NL, Mercury, 1978)
Dit is een lastige. Natuurlijk... het is pure disco en uit de koker van onder andere Michael Zager, maar toch... het is een erg leuk plaatje. De b--kant maar eens proberen? Nee, toch maar in de jaren zeventig-bak, maar wellicht dat het ooit nog eens gaat gebeuren voor Gary Toms?

* Trammps- Hooked For Life (NL, Atlantic, 1975)
Opnieuw naast gegrepen want het is toch echt een andere plaat van The Trammps. Een paar jaar geleden adverteert een goede vriend (ook een vriend van Mark...) een Nederlandse persing van een Trammps-single en dreigt ermee een meisje te vinden dat overal wil dansen op het nummer. Dit naar aanleiding van de dansvideo's met 'Happy' van Pharrell als soundtrack. 'Hooked For Life' herken ik uiteraard wel maar het is typisch zo'n geval van niet te lang nadenken als de singles minder dan een euro zijn. Ik vind deze echter wel geschikt voor de reserve-Blauwe Bak. En waarom niet? 'Hold Back The Night' is al jaren geleden naar de jaren zeventig verhuisd.

* Windjammer- Tossing & Turning (Duitsland, MCA, 1984)
Ik beb nog eentje nodig om op een leuk aantal uit te komen en gezien ik door de hele lijst (op alfabetische volgorde) ben gefietst, zoek ik de onderste uit die het meest interessant lijkt. En dat is dan deze van Windjammer. Ik heb hem gisteren in 'The Vinyl Countdown' gedraaid en dat is precies de plek voor het plaatje. Leuk voor op een zondagavond en meer ook niet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten