zondag 29 september 2019

Singles round-up: september 2



Na publicatie van het bericht van gisteren zie ik opeens dat ik verder achter lig op schema dan dat ik had verwacht. Omdat ik vanavond na 'The Vinyl Countdown' vast mijn bed ga opzoeken en ik nog drie berichten moet publiceren, trap ik nu af met het tweede deel van de 'Singles round-up'. Ik heb gistermiddag een verrassings-'Do The 45' gedaan. Ik had eerst aangeboden om de reggae-show van collega Lee over te nemen toen een andere presentator met meer reggae-kennis zich aanbood. Hij heeft echter te kampen met een zwakke gezondheid en trekt om kwart over tien 's ochtends de stekker eruit. Dan is het voor mij té kort dag om nog een reggae-show in elkaar te zetten en besluit ik een 'Do The 45' te doen tussen twee en vier onze tijd. Hierdoor heb ik al een aantal singles gedraaid uit deze tweede aflevering en dat maakt het nu ietsje eenvoudiger. Nu dan de laatste zes van deze maand.

* Clara Lewis- Needing You (US, Wand, 1973)
Geschreven en geproduceerd door het illustere duo Chuck Jackson en Marvin Yancy. Dan hoef je nog geen noot te hebben gehoord van de plaat om te weten dat je kwaliteit in de handen houdt. Dat is zeker van toepassing bij deze promo van Clara Lewis. 'Needing You' staat in de mono-versie op de keerzijde van deze single. Hoewel het plaatje van 1973 is, kondigt de hi-hat al een stroming aan die pas twee jaar later woest om zich heen zal grijpen. Het blijft de prettige soul uit 1973 maar heeft in de verte wat disco-invloeden, maar dan niet zo zeer door een staccato dans-beat. Het is zo'n plaatje dat mijns inziens niet essentieel is maar wel lekker overal bij in past.

* Roy Smith- For The Love Of Her (US, Green Menu, 1975)
Eind 2016 schaf ik 'Love Came' van Ronnie Limar aan en geef aan in het commentaar dat ik de plaat wil 'laten groeien'. Dat gebeurt eventueel een paar maanden later. Dan zal het plotseling Week Spot zijn en bijna wekelijks te beluisteren in 'Do The 45'. 'Love Came' is dusdanig uitgegroeid tot een hit uit 2017 voor mij. Nu heb ik hier een single van Roy Smith voor me liggen en eigenlijk is dit net zo'n geval als Ronnie Limar. Ik heb me nog niet verdiept in de historie van Smith en zelfs de b-kant nog niet eens geprobeerd. 'For The Love Of Her' is een hertaling van 'For The Love Of Him' van country-ster Bobbie Martin. Henry Jerome schrijft oorspronkelijk mee aan het nummer van Martin en is tevens de producent van de Roy Smith-single. Het komt bij mij over als een country-zanger die tracht mee te komen in de disco en... dat ook niet onverdienstelijk doet. Het is her en der een beetje té statig voor dynamische disco en toch denk ik dat we hier te maken hebben met een groeibriljant.

* Swordsmen- Oh My Soul (US, Ninandy, 1967)
Ik noem de single bij de a-kant maar het is feitelijk 'Seems I'm Never Tired Of Loving You' dat bij mij de meeste indruk maakt. Niet dat 'Oh My Soul' minder is overigens en ik heb dit kantje met plezier gedraaid in 'Do The 45'. Swordsmen is een nogal traditionele zanggroep met echo's uit de doowop, maar 'Tired' zou dankzij de instrumentatie wellicht een plekje kunnen krijgen in de Carib. Niks mis met een poepje 'sweet soul' op zijn tijd!

* Carla Thomas- Pick Up The Pieces (UK, Stax, 1968)
Sommige dingen zijn gewoon 'leuk' om te verzamelen zonder dat de portemonnee geleegd hoeft te worden om de collectie compleet te krijgen. Zo lees ik eens van iemand die 'voor de grap' de blauwe Engelse Stax-labels probeert compleet te krijgen. Ik heb dan reeds 'Big Bird' van Eddie Floyd en 'Knock On Wood' van Otis & Carla en het inspireert me iedere voordelige Engelse Stax op dit label mee te nemen. Mark vraagt niet veel voor deze Carla Thomas-single, maar... dit is meer dan een 'vullertje' in de bakken. 'Pick Up The Pieces' heeft ergens iets weg van het statige Motown-geluid maar dan met Stax-muzikanten. Deze mag bij de originele Engelse 'B-A-B-Y' op Atlantic in de koffer komen te staan.

* The Tymes- God's Gonna Punish You (UK, RCA Victor, 1975)
Omstreeks 1997 koop ik geregeld verzamel-cd's met jaren zeventig-muziek. U kent ze wel, de 'Best Of The 1970s' die je op de wekelijkse warenmarkt tegen komt, op braderieën en uiteindelijk bij de kringloopwinkel. Vaak dienen de cd's om een nummer te 'hebben' totdat ik de originele single vind. Ik kan me een soortgelijke cd herinneren met vooral Engelse hits en daarop staat 'Hey Little Trustmaker' van The Tymes. Ik zou het plaatje anno 2011 nog in de Blauwe Bak hebben gestopt, maar de single staat gewoon in de jaren zeventig. 'God's Gonna Punish You' krijgt het voordeel van de twijfel want ook dit is niet essentieel te noemen. Het is de Engelse persing en leuke prijs dat me over de streep heeft geholpen.

* Valentine Brothers- I'm In Love (US, Source, 1978)
Sinds 'We Belong Together' van eerder dit jaar ben ik meer gaan letten op de gebroeders Valentine. Zo leer ik van radio-collega Lee dat Simply Red 'Money's Too Tight To Mention' heeft 'geleend' van de Valentine Brothers. Het origineel is uit 1982 en, eerlijk is eerlijk, Ol'Simply levert een betere uitvoering af. 'I'm In Love' is feitelijk de b-kant van 'Sound Of Music' en dat is een bombastische disco-bewerking van het Rodgers en Hammerstein-nummer. 'I'm In Love' is dan weer de ondergeproduceerde b-kant welke daardoor frisser klinkt dan de stampende a-kant. Het zal de komende maanden moeten vechten tegen 'We Belong Together' want eigenlijk vind ik beide nummers even aardig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten