maandag 30 september 2019

Blauwe Bak Veteranen deel 8



Ik sla de 'Eretitel' even over en ga vandaag verder met de 'Blauwe Bak Veteranen'. Straks ga ik aansluitend een speciale editie doen van de 'Eindstreep'. Ik ben vanmorgen met de e-bike naar het werk gegaan en ben terug gekomen op de '151'. Dat is mijn favoriete postfiets uit de stal. Eentje waarvan alle drie versnellingen naar behoren werken en met een geveerde zadelpen. Dit lijkt de komende tijd mijn vervoersmiddel te worden, hoewel het de nood om de Pionner op te knappen groter maakt. Ik mag nu bij tegenwind wel een uur van tevoren vanaf Uffelte vertrekken. Mp3-speler en koptelefoon in de aanslag want zonder muziek ben ik nauwelijks vooruit te branden op een 'gewone' fiets. Ik geloof dat de serie van de 'Blauwe Bak Veteranen' niet helemaal synchroon loopt met 'Het zilveren goud'. Er zijn een paar verwarrende gebeurtenissen in deze tijd. Deze aflevering bevat een single uit november 1994 welke ik in 'Het zilveren goud' voor februari 1995 heb staan. Enfin, dit zijn de volgende zes 'veteranen' van de Blauwe Bak.

43. All Day Music-War (NL, United Artists, 1971)
Ik ben in de vorige aflevering, twee weken geleden, blijven steken in Leeuwarden dat gebukt gaat onder een donkere lucht door toedoen van een brand in een tapijthandel. Deze van War is de laatste in de alfabetische volgorde. Een plaatje dat ik sinds 2011 verschillende malen heb 'geprobeerd', maar steeds gaat het weer terug de reguliere bakken in. Dan praat ik in 2013 met een Engelse dj die me vertelt dat hij eens een Mod-weekeinde moest openen en dat hij zijn set is begonnen met 'All Day Music' van War. Sindsdien staat de plaat ook bij mij in de Blauwe Bak, inmiddels alweer jaren in de reserve-bak. 'All Day Music' is een heerlijk 'laidback'-nummer met Latin-invloeden. Een plaatje dat gek genoeg nauwelijks meer aan bod komt in mijn shows terwijl het toch prima past bij recente aankopen van Latimore en Leroy Hutson. Tijd om deze weer eens af te stoffen?

44. Girl Don't Make Me Wait-Timebox (NL, Deram, 1968)
Als het goed is, moet deze nog wel onder 'november 1994' in 'Het zilveren goud' staan. Ik heb erg getwijfeld maar geloof toch grif dat ik deze in november heb gekocht en niet drie maanden later. Ik rij inmiddels Solex en ga dan op een zaterdagmiddag terug naar Heerenveen. Hoofdzakelijk voor de 'overdekte vlooienmarkt' op de Gedempte Molenwijk. Dat is inmiddels al jaren geleden gesloopt en vervangen door nieuwbouw. Het is de handel van een aantal handelaren bijeen gekwakt in één ruimte en het staat er permanent. Zoiets als de 'Pikkepoeilie' in Steenwijk, maar dan stoffiger. Ik kom er geregeld voor de vele duizenden singles. Ze weten van prijzen: Singles in een hoesje zijn twee gulden, platen zonder hoesje nog altijd één gulden en vijftig cent. Tijdens dit bezoek koop ik naast 'The Train' van The Nits ook deze single van Timebox. Na afloop van de platenjacht ga ik op bezoek bij 'tante' Riem in Nijehaske. In werkelijkheid geen familie, maar zo 'close' met de familie dat we haar wel als dusdanig beschouwen. Als ik me niet vergis is ze kraamhulp geweest bij de geboorte van één van mijn broers of mijn zus. Het 'twijfelgeval' is het volgende: Ik heb in de voorjaarsvakantie van 1995 een elpee gekocht met daarop 'Beggin' van Timebox en ik meen ergens dat ik deze eerst heb voordat ik deze single koop. Maar nee... ik ga zo meteen kijken en als deze niet onder november staat, zet ik hem er nu bij. Ook die komen we binnenkort weer tegen op Soul-xotica. De single heeft tot voor kort in de koffer gestaan en het is zwaar gevallen om deze in de reserve-bak te zetten. Met de komst van een extra koffer gaat deze weer terug!

45. Day By Day-Tom Jones (NL, Decca, 1968)
Een paar weken geleden hebben we het Solexritje naar Steenwijk gemaakt en zijn we in de buurt van Langelille in een winkeltje met singles geweest. In december 1994 ga ik 'op bedevaart' naar Woodstock: Met de Solex naar het verlaten Woodstock-terrein en daarna bier drinken in De Karre. Een legendarisch weekend! In Langeilille ga ik opnieuw aan bij het genoemde winkeltje en sla dan flink in. Ook 'Help Yourself' van Tom Jones mag mee. Begin 2012 heb ik juist kennis gemaakt met Rarenorthernsoul.com als ik bij Buydiscorecords mijn eerste bestelling plaats. Ik heb dan juist een clip gehoord van 'Day By Day' van Tom Jones. Ik krijg direct bericht dat twee platen niet verkrijgbaar zijn: Een Swamp Dogg en deze van Tom Jones. Dan zie ik tot mijn grote verbazing dat het 'gewoon' de b-kant is van 'Help Yourself' en sindsdien staat deze in de reserve-Blauwe Bak. Middels 'Do The 45' is dit uitgegroeid tot een cult-hit die op de radio er altijd in gaat als zoete koek!

46. Ain't It The Truth-Catalyst (US, Cobblestone, 1972)
Nog zo'n twijfelgeval: De nostalgische beurs in Thialf in Heerenveen. Dat moet uiteindelijk dan toch in februari 1995 zijn geweest en niet eind 1994 zoals ik even heb gedacht. 1995 is een uiterst 'warrig' jaar en dat is ook het geval bij dit weekend. Ik weet nog veel te herinneren van dit weekend en soms zou ik wensen dat ik dit was vergeten. De Solexclub maakt ook haar opwachting in Thialf dat verder is aangekleed met oldtimers, jukeboxen en live-bands. Ik zie op zondagmiddag nog Ubangi 4 optreden. Er zijn ook heel veel standjes met platen en ik doe flink boodschappen op deze markt. Ik heb zelfs zoveel singles bij me dat ik ze nauwelijks kan houden op de Solex. Catalyst is echter de enige die door de jaren heen de Blauwe Bak heeft overleefd. Het is een instrumentaal gezelschap naar het voorbeeld van de vroege MFSB en als het ware een voorloper van groepen als Mezzoforte. 'Ain't It The Truth' is een lekker 'niets-aan-de-hand'-instrumentaaltje dat altijd past aan het einde van een uur op de radio. De single staat hierdoor nog altijd in de reserve-Blauwe Bak.

47. Just For You-Jerry Butler (US, Vee Jay, 1965)
Sinds de 'bedevaart' in december worden mijn bezoekjes aan De Karre meer frequent. Henk is een groot jukeboxliefhebber en op een zeker moment telt het café vijf werkende jukeboxen. Zo komt opeens ter sprake om een platenbeurs te houden. Daar koop ik vooral dubbele platen van Henk waaronder deze en de volgende. Ik koop zoveel 'nieuwe' platen dat ik nauwelijks plek heb voor mijn 'dubbele handel' en laat deze achter bij Henk. Jaren later hoor ik dat hij de boel heeft weg gekieperd. Jerry Butler staat nog niet zo heel lang in de reserve-Blauwe Bak. Ik denk dat ik hem heb laten verhuizen nadat ik 'High Stepper' heb gekocht en me meer wil richten op het Jerry Butler-werk uit de jaren zeventig. Ook weer onterecht en iets dat ik recht moet zetten met de komst van een derde koffer. Het aanbod in Emmen ligt me nog vers in het geheugen en wellicht dat ik eens een dagkaart met de bus eraan ga spenderen. Nee, dat wordt niet de dagkaart die ik heb 'verdiend' met mijn klacht.

48. The Love I Lost-Harold Melvin & The Blue Notes (NL, Philadelphia, 1973)
Het is dankzij de jaren negentig-cover dat ik van dit nummer ben gaan houden. Het is de 'Northern Soul Jukebox' dat de albumversie bevat en dat maakt dat de single ook in de Blauwe Bak wordt gezet. Inmiddels is het één van de laatste Harold Melvin-singles in de reserve-Blauwe Bak. Een veteraan als 'Bad Luck' staat al lang weer terug in de jaren zeventig als ik me niet vergis. Als het niet mijn ultieme Harold Melvin-favoriet was geweest, was deze hetzelfde lot beschoren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten