maandag 2 september 2019

Het zilveren goud: augustus 1994 deel IV



Dit deel van 'Het zilveren goud' heeft nogal wat voeten in de aarde. Ik denk dat ik helemaal klaar ben om een verhaaltje te schrijven als ik opeens zie dat er een plaat ontbreekt. Nee, die heb ik me niet kunnen herinneren bij de samenstelling van de lijst. Dan herinner ik me ook opeens dat ik de verkeerde Bread-single heb gezocht en dat ik de andere de volgende dag heb gekocht in Groningen. Bij deze singles staat weer niet eentje van Bread en zo gaan we de lijst opnieuw aanvullen en moet de foto opnieuw worden gemaakt. Die heb ik niet lichter kunnen krijgen en wellicht dat ik morgen overdag nog een poging ga wagen. Ik ben twee weken geleden geëindigd bij de braderie in Workum en daar begint dit verhaal vanavond ook. Eveneens omdat de laatste singles van Workum in deze aflevering van 'Het zilveren goud' zitten plus dat er iets raars aan de hand is deze dag. Dat leidt ons dan weer naar de 'gezellige' inleiding van vandaag. De aankopen van augustus 1994 duren ook nog de hele maand september en zelfs begin oktober eer we bij september uit komen.

Mijn moeder heeft een nieuwe fietstas gekocht en ik mag haar oude hebben. Die past prachtig aan de Solex hoewel de tas té modern is en te afzichtelijk blauw om mooi te lijken. Het is echter wél een praktische tas. Ik rij al zolang niet meer Solex, brommer of scooter dat ik de mengsmeringen ben vergeten. Feit is dat de Solex een afwijkende benzine-olie-verhouding heeft dan een reguliere brommer. In de praktijk betekent dit dat je bij de helft van de benzinestations niet kan tanken. Je moet een tankstation zien te vinden dat een apparaat heeft met een kijkglas. Het is geen zelfbediening en dus moet de pompbediende mee naar buiten om de juiste olieverhouding aan te brengen. Je wilt als berijder niet het risico lopen om ergens 'in the middle of nowhere' zonder benzine te komen staan en dus zit er niks anders op om vóór een lange tocht een jerrycan te vullen met de juiste mengsmering. Ik heb al eens een jerrycan onder een spin gehad. Als ik thuis ben, blijkt de jerrycan half leeg en loopt een benzinespoor tussen Heeg en mijn ouderlijk huis in Jutrijp. Dan doet de fietstas haar intrede. De tas is dermate royaal dat een kleine jerrycan er met gemak in past. Ik heb de tas vlak voor de braderie in Workum nog eens gebruikt voor een ritje (vermoedelijk dat naar Tuk dat ik een paar weken geleden heb beschreven). Als we een paar uur op de markt hebben gestaan, graai ik in de fietstas voor een belegde boterham. Het smaakt vreemd en ik kan de geur maar al te goed thuis brengen: Het is benzine. Waarschijnlijk dat de tas nu naar benzine ruikt en dat dit in het brood is gaan zitten. Ik gooi de boterhammen weg en haal een patatje. De volgende dag wil ik op de Solex naar Heerenveen voor meer singles. Voordat ik koers zet richting Joure haal ik eerst nog een jerrycan mix bij een tankstation in Sneek. Bij 'De Lege Knip' hebben ze een paar leuke singles en ik stop de nieuwe aanwinsten in een plastic tasje in de fietstas naast de jerrycan. Even na Heerenveen stop ik even om iets uit de fietstas te eten. Weer de geur van benzine. Ik besluit de tas leeg te halen en ontdek dan het euvel.

De jerrycan moet een paar dagen geleden hebben gelekt want er ligt een laagje benzine in de tas. Ik ga spontaan over mijn nek als ik bedenk dat het brood van gisteren is geweekt in de benzine. Ik kan mezelf wel voor de kop slaan als ik zie dat ook de pas gekochte singles onder de benzine zit. Ik heb zojuist nog even geroken aan de hoesjes maar de geur is vijfentwintig jaar later definitief opgetrokken. Het hoesje van Nancy Sinatra is opgedroogd maar toch iets beschadigd door de benzineterreur. Het hoesje bevat tweemaal de single en één exemplaar is naar de filistijnen door de brandstof. Ook T.Rex is doorweekt geweest, hoewel ik de plaat daarvan heb kunnen vervangen door de jaren heen. Mocht daar vragen over bestaan: Benzine is niet goed voor vinyl! De platen die ik later op de middag heb gekocht gaan in driedubbele plastic tassen en deze overleven de benzine. Na de vorige keer in Tuk weet ik dat de BP op de Witte Paarden een mix-apparaat heeft en dus is voor Steenwijk de noodzaak voor een jerrycan met reserve overbodig. Later koop ik nog eens een aluminium flesje dat beter geschikt is en totaal niet vatbaar is voor lekkage.

1923 Love Don't Live Here Anymore-Rose Royce (NL, Warner Bros., 1978)
1924 Oh Babe, What Would You Say-Hurricane Smith (NL, Columbia, 1972)
1925 Blueberry Hill-Fats Domino (NL, London, 1956)

Rose Royce en Hurricane Smith komen uit Workum en Fats Domino is de eerste van 'De Lege Knip'. Rose Royce zit sinds jaar en dag in de reserve-Blauwe Bak. 'De Lege Knip' zit in 1994 nog op de oude locatie in Heerenveen. Ik heb het moeten opzoeken want Heerenveen is erg veranderd in de laatste jaren. De winkel zit op de Dubbele Regel, een straat met meerdere panden die op de nominatie staan om gesloopt te worden. De oude winkel is dan ook een zootje. 'De Lege Knip' bestaat overigens nog altijd. Ik denk dat ik er in 2013 of 2014 voor het laatst ben geweest.

1926 Follow The Leader-Greyhound (NL, Trojan, 1971)
1927 Lightning's Girl-Nancy Sinatra (NL, Reprise, 1967)
1928 Jeepster-T.Rex (NL, Stateside, 1971)

Op 45cat staat bij de 'entry' van de Greyhound-single Youtube-clips van beide kanten en ik zit net met stijgende verbazing te luisteren naar de b-kant van 'Follow The Leader'. 'Funky Jamaica' is een erg leuk instrumentaal nummer. Een leuke aanwinst voor een volgende keer als het voorbij komt in 'The Vinyl Countdown'. Nancy Sinatra zit tweemaal in het hoesje. Eenmaal met 'hartje' en eentje zonder. Normaliter kies ik voor degene mét het uitdrukhartje in tact maar deze heeft het meest geleden onder de benzine. De single van T.Rex heb ik in de loop der jaren vervangen, het hoesje is al wel vernietigd door de benzine. Eigenlijk vind ik het jammer dat je het niet meer kan ruiken...

1929 If-Bread (UK, Elektra, 1971, re: 1976)
1930 Groovie Kinda Love-Elki & Owen & Rimram Band (NL, Blue Elephant, 1970)
1931 High Under The Moon-Tambourine (NL, Polydor, 1989)

De Solextocht gaat verder naar Gorredijk waar ik uit kom bij 'Piet Koopt Alles'. Uiteraard verkoopt deze Piet ook weer alle handel die hij binnen krijgt. Dat is onder andere een hele partij platen uit een drive-in show. De singles zitten veelal in de 'Golden Oldies'-hoesjes van 'Ferzendservice 2001' en hebben ongelofelijk hoge volgnummers. Het is dus een kleine greep uit een héle grote verzameling! Ik weet ook te herinneren dat ik hier een paar elpees heb gekocht waaronder mijn eerste exemplaar van 'Curtis' van Curtis Mayfield. Komende woensdag vervolg ik deze serie en dan gaan we na Gorredijk eerst terug naar Heerenveen. De volgende dag naar Groningen en eindigen bij de eerste single van de zaterdag in Harlingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten