dinsdag 24 september 2019

Week Spot: Laura Lee



Die verhipte ligfiets ook. Ik zie net dat ik gisteren 'Horizontaal vijf letters' heb gepubliceerd maar de eigenlijke titel daarvan moet natuurlijk 'Verticaal vijf letters' zijn. Ach ja... Als we een synoniem van vijf letters kunnen bedenken voor 'luieren in de zon' dan vergeet ik gemakshalve de paar kilometer tussen Noordwijk en Katwijk. Na afloop van de enerverende dag aan de kust doe ik 'Do The 45' en daar heb ik stiekem de nieuwe Week Spot al gepresenteerd. Komende zaterdag is wederom een live-uitzending vanaf een Specialized-gerelateerde muziekavond in Coventry en daarmee komt 'Do The 45' uiteraard te vervallen. Doorgaans doe ik dan een dubbele Week Spot de volgende week, maar nu staat de Week Spot al een tijdje vast. Het is de eerste plaat die ik te danken heb aan de 'Vakantiemixen' van tijdens de vakantie. Een plaatje dat me keer op keer weer verrast, hoewel ik het ooit toch voor de a-kant heb gekocht. We hebben vanavond een zangeres te gast die het zou hebben verdiend om al veel eerder een Week Spot te hebben, maar nu pas de trofee mag ophalen voor een week. Het gaat om Laura Lee en 'I Don't Want Nothing Old But Money' uit 1971.

Het is eind 2012, een paar weken voordat ik begin bij Wolfman Radio, als ik Peter van singlehoesjes.nl de eerste maal in persoon tref. Hij komt dan naar Nijeveen vergezeld met een flink aantal 'dubbele' singles. Hij heeft kort daarvoor een hele mooie partij Motown en soul gekocht in prachtige Nederlandse hoesjes. Ik mag de dubbele exemplaren overnemen en daarvan heeft 'Wanted, Lover, No Experience Necessary' geen fotohoes. Op singlehoesjes.nl staat zijn eigen single mét fotohoes. Dat is zeker in het begin een favoriet in de show en het smaakt nog altijd erg goed. Een paar maanden eerder heb ik 'Rip Off' gekocht bij Buydiscorecords, de budget-afdeling van Rarenorthernsoul. Dat plaatje is niet bepaald in de beste staat en okay voor deze prijs. Bovenal acht ik hem niet zo heel geschikt voor 'Do The 45' anno 2012 en ik vind het nog altijd té springerig en overdreven. Dan zie ik 'Love And Liberty' staan bij Mark en durf ik de gok te wagen. Als de plaat arriveert, ben ik al vrij snel te porren voor het iets meer funky 'I Don't Want Nothing Old But Money' en bij de opname van de 'Vakantiemix' is dit ook de kant die ik gebruik. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het nog vóór 'Love And Liberty' zelfstandig is uitgebracht als single, maar deze info kan ik opeens niet meer vinden.

Ik heb geregeld de radioshow van een collega gedaan waarbij we kijken naar de 'famous birthdays' van die week. Ik maak het op het laatst specifieker door alleen naar zangers en zangeressen te kijken. Zij doet ook acteurs en actrices en eert hen door een liedje van een soundtrack te draaien. Die associatie heb ik niet zo. Als je kijkt naar de algemene verjaardagen van een bepaalde dag verlies je alle hoop in de wereld. Invloedrijke politici, doorgewinterde muzikanten, gelauwerde acteurs... Ze leggen het in de 'hitparade' af tegen de Youtube-sterren. Laura Lee is ook een bekende Youtube-ster, maar deze hoef ik vanavond verder niet te noemen. We gaan het hebben over de Amerikaanse zangeres Laura Lee Newton. Ze wordt geboren op 9 maart 1945 in Chicago maar groeit op met haar moeder in Detroit. Haar moeder heet Ernestine Rundless en staat te boek als de oprichtster van The Meditation Singers. Het is de eerste gospelgroep welke gebruik maakt van een begeleidende band. Della Reese (van 'If It Feels Good, Do It', ook een oude Week Spot) is tot 1956 de grote ster van The Meditation Singers en Laura mag haar plek in nemen als ze elf jaar oud is. Ze ziet alle hoeken van de Verenigde Staten voor de volgende negen jaar en dan weet ze zich los te schudden uit de gewijde muziek. Ze neemt als Laura Lee haar eerste single op voor het Ric Tic-label: 'To Win Your Heart'. Daarna tekent ze bij Chess in Chicago. Ze debuteert met 'Dirty Man' maar dat wordt in eerste instantie geen hit. Intussen verschijnt haar 'take' van een onuitgebracht Little Richard-nummer: 'Stop Giving Your Man Away'. Dan gebruikt Chess een andere master van 'Dirty Man' en wordt het alsnog de eerste hit voor Laura. De Amerikaanse hits zijn consistent maar niet overweldigend. 'Women's Love Rights' zal in 1971 haar grootste Billboard-hit worden met een bescheiden 36e plek. In de R&B boert ze beter. 'Dirty Man', 'Wanted, Lover, No Experience Necessary', 'Women's Love Rights' en 'Rip Off' zijn goed voor de top twintig en 'Rip Off' zal haar grootste hit worden.

In 1970 stapt ze over naar het Cotillion-label van Atlantic voor twee singles en gaat dan een samenwerking aan met het Hot Wax-label van Holland-Dozier-Holland. Het is de tijd van de sociaal en maatschappelijk kritische teksten welke té vaak worden verkondigd door de heren. De dames mogen daarentegen alleen zingen over hun overspelige echtgenoten en hoe ze hun leven hebben opgehangen aan de liefde voor hen. Laura Lee doorbreekt dat taboe met 'Women's Love Rights'. Natuurlijk moet dat even flink worden uitgemolken en zo verschijnt dan ook 'Love And Liberty' waarvan ik de b-kant heb gebombardeerd tot Week Spot. Ze neemt ook haar eerste elpees op voor Hot Wax en blijft tot 1975 bij de maatschappij. Dan tekent ze bij Ariola maar wordt kort daarop ernstig ziek. Als ze begin jaren negentig weer is hersteld, is ze weer teruggekeerd bij de Here en maakt ze louter nog een paar gospel-albums. Ook staat ze ruim een kwart eeuw op de kansel. Op de a-kant van de single verrekt ze het andermaal om haar rol in de wereld te laten beschrijven door een man en in de Week Spot laat ze desgevraagd weten helemaal geen polonaise meer te willen aan haar lijf. Alleen nog maar doekoe voor mevrouw Lee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten