zondag 8 oktober 2017

Ligbui: 8 oktober 2017



De laatste paar zondagen zijn 'lamlendig' geweest. Opnieuw horen jullie me niet klagen, maar de nieuwe werktijden helpen de vrije zondag om zeep. Soms werkt het weer niet mee en andere zondagen heb ik helemaal geen fut om zelfs kleren aan te trekken. Woensdag is niet zo'n fietsdag als zondag en dus komt het erop neer dat ik de afgelopen weken de ligfiets vooral voor het woonwerkverkeer heb gebruikt. Toch nog steeds goed voor vierhonderd kilometer sinds de woensdag dat ik over de tienduizend ben gegaan. Vanmiddag lijkt het niet anders te worden. Het is pas half drie als ik de dag aanvaard en na een rokertje buiten heb ik het goed bekeken: Dit is een ideale dag om te fietsen! Toch is het bijna vijf uur als ik van huis ga en met het vooruitzicht dat het na zeven uur al snel schemerig wordt. Achteraf gezien is het perfect! Een héle lange tocht zou niet bevorderlijk zijn geweest voor de komende week. Uffelte ligt ideaal! Binnen drieëndertig kilometer kun je in een hele andere omgeving zijn en binnen dat bestek ook weer thuis. Is de vakantie nou nog niet afgelopen?

Ik ga wel een beetje op de vakantie-'memory lane'-toer, maar dat heb ik aanvankelijk niet voor ogen. Nee, het is voor het eerst in een hele tijd dat ik weer 'zomaar iets' fiets. Vaak heb ik een route in gedachten, maar vandaag laat ik me leiden door de wind. Dat laat me Uffelte uit fietsen en binnendoor richting Wittelte en langs het landgoed Klaver Drie en Oldengaerde naar Dwingeloo. Ik wil het Dwingelderveld vandaag ontwijken. Ik wil sowieso niet té diep de bossen in. Toch zal ik een paar bosjes mee pakken op de route en soms krijg ik spijt. De storm van afgelopen week heeft weer een vers dek bladeren toegevoegd waardoor je de takken bijna niet ziet. Ik hou de fiets staande maar deze krijgt wel een paar keer een opdonder te verwerken. Ik fiets binnendoor van Dwingeloo naar Lhee en, ja, dan ben je erg dicht in de buurt van het Lheebroekerzand. Dat is het bos dat ik vorig jaar met de vakantie pas écht heb ontdekt. In mei begin ik hieruit de Beilerdingspel-route en ik speel met dit in het achterhoofd. Nee, ik wil niet de volledige route fietsen, maar zou het willen volgen tot aan het kanaal bij Hijken. Vanuit daar zou ik naar Hoogersmilde kunnen gaan en via de rijksweg terug. Bijvoorbeeld... De weg langs het kanaal wordt veelal gebruikt als racebaan en dat zie ik niet zitten met de ligfiets. Ik ga de eerstvolgende weg links en fiets eigenlijk weer terug, maar nu over een ruilverkavelingsweg. Ik ga richting Eemster maar laat dan de fantasie de loop. De wind laat me de koers bepalen. Ik mis Eemster maar kruis dan een weg met een keurige fietsstrook aan weerzijden. Hoe verder op de weg, hoe meer het bekend voorkomt. En jawel, ik kom uit tussen Lhee en Dwingeloo. Nu zet ik koers naar Dieverbrug want het is bijna zeven uur. Straks wordt het donker en dan wil ik het liefste op de rijksweg zijn. Toch heb ik vandaag een mazzeltje. Doordat het nog zo laat zonnig is, wordt het niet eerder dan half acht donker. Op de hoek bij Wittelte besluit ik alsnog door het bos te gaan. Om twintig over zeven ben ik terug in Uffelte. Ik heb dan 33 kilometer gefietst. De foto is genomen op het vlonderpad in het Lheebroekerzand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten