woensdag 18 oktober 2017

Het zilveren goud: oktober 1992 deel III



Wat een verwennerij! Dan doel ik natuurlijk op het weer en niet het tweede bericht voor deze dag. Als ik geweten had dat het vandaag zó mooi zou worden? De laatste keer dat ik de weersvooruitzichten had gezien, was maandagmorgen en toen werd koeler weer verwacht voor deze dagen. Toch moet ik mijn neus even buiten de deur steken, ook omdat ik hoognodig boodschappen moet doen. Zo ben ik vanavond, voor de tweede maal in een week, eens met de benenwagen naar Havelte geweest. Muziekje op de koptelefoon, sigaartje erbij en lekker de stap erin... Deze combinatie werkt bij mij even goed als een stuk fietsen. Nu dan verder met het derde deel van 'Het zilveren goud' met de singles die ik in oktober 1992 heb overgenomen van het Sneker café De Koopermolen. Veiligheidsriemen vast en daar gaan we!

933 Good Lookin'-Vitesse (NL, Philips, 1982)
934 Je Loog Tegen Mij-Drukwerk (EEG, EMI, 1981)
935 Maakt Van Uw Scheet Een Donderslag-De Breedbekkikkers (NL, Bubble, 1979)
936 Hijo De La Luna-Mecano (België, Ariola, 1989)

Omdat ik ditmaal geen lange inleiding heb, doe ik de singles in kleinere porties. Viermaal de fotohoes aanwezig. De Breedbekkikkers is natuurlijk Herman Brood's aanval op de carnavalskrakers. 'Hijo De La Luna' verschijnt voor het eerst in 1988, maar is pas in de zomer van 1990 een hit in ons land. Ik zie trouwens net dat het een Belgische persing is, het 'SABAM' is me nooit eerder opgevallen en de Duitse persing heeft een compleet andere fotohoes. Ik had namelijk het vermoeden dat dit een Duitse persing was en misschien is dat het ook nog steeds wel. Ariola's worden geperst bij de Bertelmann Group in Duitsland tot zover ik weet. Misschien in Duitsland geperst voor de Benelux?

937 Loop Di Love-J. Bastós (NL, Dureco Golden Hit-Parade, 1971, re: 1980/81)
938 I've Been Thinking About You-Londonbeat (Duitsland, Anxious, 1990)
939 A Face In The Crowd-Tom Petty (Duitsland, MCA, 1989)
940 Rock The Casbah-The Clash (NL, CBS, 1982)

Weer viermaal in fotohoes. Het plaatje van J. Bastós (die volgens mij toch als Juan Bastos in de hitparade heeft gestaan?) is vermoedelijk uit 1980 of 1981. Er zijn slechts weinig singles inde Golden Hit-Parade-catalogus waarvan de release-datum bekend is en het eerstvolgende nummer na 'Loop Di Love' staat als 1981 genoteerd. En daar hebben we Tom Petty! Deze single heb ik genoemd in 'Een leven met Tom'. Ik weet in 1992 nog niet dat ik twintig jaar later voor een Engels radiostation zal draaien en van Specialized heeft niemand gehoord. Toch mag de Koopermolen-collectie best wel een beetje 'Specialized' heten. Er zit namelijk The Specials, Madness, The Clash en The Jam tussen. Alleen The Beat en Bob Marley ontbreken in het rijtje.

941 Back On The Chain Gang-The Pretenders (NL, WEA, 1982)
942 Thank God I'm A Country Boy-John Denver (NL, RCA Victor, 1975)
943 Buzz Buzz A Diddle It-Matchbox (NL, Magnet, 1980)
944 Buona Sera-Louis Prima (NL, EMI, 1957, re: 1981)

Ik zal wel zeggen wanneer er geen single met fotohoes tussen zit, anders moet ik wéér beginnen met dezelfde zin. The Pretenders is een mispersing waarbij het nét goed is gegaan. Het label blijft buiten bereik van de uitloopgroef. 'Buona Sera' komt uit de 'Do You Remember' en 'Herinnert U Zich Deze Nog'-serie van EMI en heeft het even leuke 'Oh Marie' op de keerzijde.

945 Magic Man-Heart (NL, Arista, 1976)
946 Whisky In The Jar-Thin Lizzy (NL, Decca, 1973)
947 Don't Kill It Carol-Manfred Mann's Earth Band (Duitsland, Bronze, 1979)
948 Can't Stop Running-Space Monkey (UK, Inner Vision, 1983)
949 Babe-Styx (NL, A&M, 1980)

Over twee maanden zal ik de elpee 'Dreamboat Annie' van een andere kroegbaas krijgen en daarmee zal ik een innige liefdesband opbouwen. De single 'Magic Man' is evenwel een mooi opstapje naar de wereld van Heart. Thin Lizzy heeft een ongelukje gehad en heeft een scheur overdwars. De plaat draait nog altijd zonder problemen, ook al moet ik erg goed kijken of de plaat wel vlak ligt. Ik kan ermee leven! Manfred Mann's Earth Band heeft geen fotohoes en zit in een transparant plastic hoesje. Toch heb ik die afgelopen zomer vervangen door eentje met fotohoes. Space Monkey is de Engelse persing met het 'solid' label. Of het in Engeland is gebeurd, weet ik niet, maar deze single heeft een 'dinked centre', ofwel: er is een groot middengat in geslagen dat een deel van het label heeft 'opgegeten'.

950 Still Believe-Herman Brood & His Wild Romance (NL, Bubble, 1978)
951 World At War-Dr. Pop (NL, CNR, 1980)
952 Omdat-Bloem (NL, CNR, 1982)
953 Het Kleine Café Aan De Haven-Meadow (NL, Polydor, 1984)
954 Can Can-Bad Manners (NL, Magnet, 1981)

Hier wel weer alle keren een fotohoes en verder valt er niks aan te vullen op deze singles. Volgende week weer 22 singles uit deze gigantische partij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten