woensdag 11 oktober 2017

Het zilveren goud: oktober 1992 deel II



Ik heb vanmiddag de gereserveerde platen bij Mark afgerekend, dus ik hoop volgende week een tweetal 'soulvolle' 'Singles round-ups' te kunnen publiceren. Het zijn drukke tijden op Soul-xotica want ik zou ook nog steeds een bericht schrijven over De Koopermolen. Dat moet dan maar in het weekend gebeuren, hoewel ik vandaag een voorschot neem met 22 van de 88 singles die ik in oktober 1992 overneem van dit café. Enkele van de singles vertegenwoordigen een stukje Sneker horeca-geschiedenis want er zit veel uit de Ludabar tussen. Het is een eigenzinnige collectie, meest rock-georiënteerd, maar ook een paar verschrikkelijke platen die de singlesbakken thuis niet zullen halen. Wat te denken van 'Uit Elkaar' van Herman Van Veen & Monique Van De Ven? Ook dat zit tussen de singles. Ik selecteer achtentachtig die onmiddellijk in de bak mogen plaatsnemen. De komende vier woensdagen krijgen jullie steeds 22 singles op het bordje.

Of is een afzonderlijk bericht niet strikt noodzakelijk? Ik denk namelijk dat ik het ook wel vrij kort kan houden. Ik kom in juli 1992 voor het eerst in De Koopermolen als de Friestalige feestband Wiegel's Wjukkelmasine een korte tournee houdt. Ik heb de band de zaterdag ervoor voor het eerst gezien in Woudsend en Sneek is, volgens mij, het derde optreden van de 'Wettertoer'. De groep zeilt met een jacht langs watersportplaatsen en doet deze aan voor een concert aan wal. Het is dus een woensdagavond als ik voor het eerst in het café kom. Na afloop draait de dj plaatjes en dat is natuurlijk koren op mijn molen. Hier moest ik maar eens vaker komen! Dat doe ik vervolgens, maar dan valt op dat de dj-hoek nauwelijks wordt gebruikt. Ik ben in de herfstvakantie bij een optreden van de Sneker coverband Bad Mothers in dit café als ik de uitbater lief aankijk. Ik mag tussen de singles sneupen! ,,Je mag ze ook allemaal in één keer kopen", laat hij weten. Hoeveel zijn het er? Altijd lastig in te schatten. Ik gok vijftig en de prijs wordt gezet op vijfentwintig gulden. Het zijn er achteraf gezien rond de honderd. Ik blijf in De Koopermolen komen. Het heeft geregeld live-muziek, maar het heeft bovenal een poolbiljart. In 1997 zal ik hele avonden poolbiljarten met vrienden. De Koopermolen bestaat niet meer. Het pand is rond de eeuwwisseling verbouwd en heeft al een paar horeca-zaken gehad sinds die tijd. Sjaak, toen de uitbater van De Koopermolen, is volgens mij een restaurant begonnen? Zo, dat extra verhaal is van de baan, dan nu de eerste zes singles uit de greep van vandaag.

911 A Girl Called Johnny-The Waterboys (NL, Island, 1983)
912 Jeanny-Falco (NL, A&M, 1985)
913 Embarrassment-Madness (NL, Stiff, 1981)
914 Cocaine-J.J. Cale (Duitsland, Mercury, 1976, re: 1983)
915 Everybody Needs Somebody To Love-Blues Brothers (Frankrijk, A&M, 1980)
916 Wipeout-Fat Boys & Beach Boys (NL, Tin Pan Alley, 1987)

Ik heb me vorig jaar al eens voorgenomen nog eens een zaterdagavond te doen met deze singles. Zoals jullie zien, gaat dat geheid een feestje worden. En dan zijn dit nog maar zes van de achtentachtig. Alle zes singles zijn in fotohoes. J.J. Cale heeft 'After Midnight' op de keerzijde staan en is daarmee een essentiële 'double-sider'. Van The Waterboys ligt het hoesje in tweeën, maar ik heb inmiddels een beter exemplaar gevonden. Uitgekauwd? Dan de volgende zes!

917 Burning Heart-Vandenberg (NL, Atco, 1982)
918 Come On-New Adventures (NL, Polydor, 1979)
919 Summer Of '69-Bryan Adams (NL, A&M, 1985)
920 Africa-Toto (NL, CBS, 1982)
921 Copacabana-Barry Manilow (NL, Arista, 1978)
922 Against The Wind-Bob Seger & Silver Bullet Band (NL, Capitol, 1980)

Alleen Barry Manilow heeft hier geen fotohoes en zit in een neutraal Arista-hoesje. Het is opvallend aan deze partij dat het veelal 'unieke' artiesten zijn, slechts één plaat per groep en artiest. Er zijn een paar uitzonderingen, zo vinden we later bijvoorbeeld nog een tweede single van Madness. De volgende vijf dan maar? Komt-ie.

923 I Promised Myself-Nick Kamen (Duitsland, WEA, 1990)
924 Hey Stoopid-Alice Cooper (NL, Epic, 1991)
925 Take My Breath Away-Berlin (NL, CBS, 1986)
926 Ti Sento-Matia Bazar (NL, Ariola, 1986)
927 Dirty Cash-The Adventures Of Stevie V. (Duitsland, Mercury, 1990)

Vijfmaal met fotohoes, al dan niet getooid met een 'L' van de Ludabar. Niet genoemd bij de vorige zes, maar Bryan Adams is waarschijnlijk nooit in 1985 in ons land uitgegeven. Het label heeft er alle schijn van dat dit uit 1990 komt en dat is het jaar waarop het in de Top 40 staat. Zolang 45cat het ook te boek heeft staan als 1985, hou ik me daar ook maar aan vast. Zoals jullie bij de bovenstaande vijf staan, zitten er ook nog redelijk nieuwe singles tussen. Alice Cooper is dus slechts een jaar oud als ik het reeds voor een kwartje mag overnemen van de vorige eigenaar.

928 Happy Birthday-Stevie Wonder (Frankrijk, Motown, 1981)
929 Friends Will Be Friends-Queen (EEG, EMI, 1986)
930 The Worker-Fischer Z (NL, United Artists, 1979)
931 A Town Called Malice-The Jam (NL, Polydor, 1982)
932 Listen To The Music-The Doobie Brothers (US, Warner Bros., 1972, re: 1976)

'1976' baseer ik op de heruitgave-datum van de Engelse persing (november 1976). Welke single in 1975 dan in onze Top 40 heeft gestaan? Goede vraag! Deze Amerikaanse is uit de 'Back-To-Back'-serie en heeft 'Long Train Running' op de keerzijde. The Doobies heeft een neutraal hoesje, de andere vier komen met fotohoesjes. Volgende week zet ik de serie voort met de volgende 22.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten