woensdag 28 juni 2017

Van hit naar her: Julia Michaels



Als er één jong schaap over de dam is? Je zou het bijna gaan denken. Een week na de eerste 'Van hit naar her' in een paar maanden zien we opeens een tweede aflevering. Julia Michaels staat al een tijdje op de lijst maar ben er steeds niet aan toe gekomen. Ik word deze morgen wakker met 'Issues', dat nog altijd volop wordt gedraaid bij Q Music, en opnieuw luister ik aandachtig naar dit 'aparte' nummer. Ik heb het gisteren ook al in 'Tuesday Night Music Club' gedraaid en ook niet bepaald voor de eerste keer. Als er één liedje is dat ik al op heel veel dagen in dit jaar minstens één keer heb gehoord, dan is dat het liedje dat me altijd een verstikte 'yes!' doet uitkramen. Ik heb dankzij deze 'Van hit naar her' ook weer iets geleerd. Als een 'single' alleen als digitale download beschikbaar is en er niet een fysiek schijfje wordt gestuurd naar de Engelse hit-radiostations, dan is er niet sprake van een 'single'. Dit zou de verklaring zijn waarom 'Be The One' van Dua Lipa niet vóór afgelopen december op de hit-radiostations was te horen en dat het pas in januari een Engelse single-hit is geworden. 'Issues' is eveneens alleen een digitale download en heeft geen 'mainstream' radio nodig om de top tien te bereiken. 'Issues' is inmiddels wel een beetje op zijn retour, maar de volgende hit staat klaar. 'Uh Huh' is een maand geleden verschenen, wederom alleen digitaal, en is met name in Nieuw-Zeeland al een grote hit.

Waar en wanneer? Oh nee, dit is geen 'Raddraaier'. Wat altijd weer een leuk terugkomend geval is bij 'Van hit naar her' is de geboortedatum van de hoofdrolspeler (m/v/). Bij de geboorte van Camila Cabello weet ik meteen een en het ander te herinneren, bij de datum van Julia Michaels is het vooral grauw en zwart. De dag is 13 november 1993 en daar heb ik niet een rechtstreeks beeld bij. Wel weet ik dat het niet een erg gelukkige tijd is. Nadat ik van school ben gegaan en de eerste paar maanden een serie baantjes heb gehad, is dat na de zomer van 1993 helemaal voorbij. Ik zit thuis. Ik loop de deur plat bij de uitzendbureaus maar zonder resultaat. Om er even uit te zijn, ga ik nog wel eens 's middags in de stad een biertje drinken. Ik heb het gevoel dat ik met de nek wordt aangekeken in het dorp. Langharig werkschuw tuig dat maar een beetje thuis zit of in de kroeg. Ach... u kent het wel? Als ik in 1994 bij de gemeentewerkplaats mag laten zien dat ik niet zó laks ben tegenover werk als dat veel mensen denken, komt er weer iets van mijn eigenwaarde terug. Deze dertiende november wordt uitgebreid gevierd in huize Cavazos. Het is de dag dat dochterlief Julia Carin wordt geboren.

De familie verhuist al snel van Davenport in Iowa naar het Californische Santa Clarita waar Julia opgroeit. Over de ouders wordt niet gesproken maar het mag duidelijk zijn dat muziek een belangrijke rol speelt in het gezin. Haar oudere zus Jaden Michaels is eveneens songwriter en heeft, vaak in combinatie met anderen, al een flinke lijst aan liedjes afgeleverd aan de pop en country. Jaden werkt vrij veel met Carly Rae Jepsen, om zomaar eentje eruit te pikken, maar ook Demi Lovato, Jennifer Lopez en Robin Thicke hebben liedjes op het repertoire staan waaraan Michaels heeft mee geschreven. Terug naar Julia. Zij begint met zingen als ze twaalf jaar oud is. Ze ontmoet Joleen Belle (waarmee Jaden veel samen schrijft) en Lindy Robbins en dat levert Julia haar eerste 'credits' op. Ze is mede-verantwoordelijk voor 'Firestarter' van Demi Lovato. Het wereldje van 'Van hit naar her' is klein, want ze schrijft eveneens mee aan 'Miss Movin' On', een single voor Fifth Harmony in 2013.

Vanaf haar vijftiende legt ze zich toe op het schrijven voor andere artiesten. Als ze negentien is, ontmoet ze Justin Tranter. Hij is leider geweest van de rockband Semi Precious Weapons en zet zich in voor de acceptatie van 'anders-geaarde' mensen in de muziekindustrie. Als liedjesschrijver heeft hij een portfolio om van te watertanden. Tranter schrijft onder andere voor Britney Spears, Justin Bieber, Linkin Park en DNCE en sinds 2012 is hij ook de vaste compaan voor Julia Michaels. Michaels (zowel Jaden als Julia gebruiken de naam) richt zich al een tijdje niet meer op de eigen uitvoeringen van haar nummers totdat ze in 2016 met 'Issues' komt. ,,Het enige nummer waarbij ik me niet kan voorstellen dat iemand anders het kan zingen", meent Michaels en gaat dus aan de slag met haar eerste eigen single. Buiten Michaels en Tranter zien we Benny Blanco, Tor Hermansen en Mikkel Eriksen op de lijst van de credits. Blanco is tevens producent samen met Stargate.

Er wordt al bijna gevochten om wie het nummer mag opnemen, maar Julia trekt 'Issues' helemaal naar zich toe. Het zijn háár gevoelens die worden blootgelegd in het nummer. Ook haar angsten. Dat kan door niemand anders worden gezongen als het aan Michaels ligt. Zingen? Als je naar haar lijst van invloeden kijkt, vindt je bijvoorbeeld Laura Marling en Fiona Apple terug. Stuk voor stuk singer-songwriters die een beetje 'dwars' zijn, maar zichzelf daardoor ook 'open' kunnen leggen in een liedje. Dat is precies wat Julia in 'Issues' doet. Ze zingt het liedje niet, ze beleeft het liedje. Als ze vooraan heeft gestaan bij 'Issues' dan zou Demi Lovato hier een heel plechtig liedje van hebben gemaakt. Michaels kreunt meer dan dat ze zingt en het refreintje is eerder een verstikt gilletje dat door het muzikale arrangement opeens heel melodieus klinkt, maar dat niet is! Jippie! Muziek mag anno 2017 weer avontuurlijk zijn. Ik heb gisteren 'Uh Huh' gedraaid in 'Tuesday Night Music Club' en... tja... Een opvolger van 'Issues' zou precies zo kunnen klinken als 'Issues' en dat is iets waar niemand op zit te wachten. 'Uh Huh' heeft iets 'dwars' in zich, maar is me verder iets té gewoontjes. Het zal vast een grote hit worden, maar artistiek wordt, naar mijn mening, het niveau van 'Issues' niet gehaald.

Tot slot de hitnoteringen. Ik feliciteer Scandinavië en Amerika, dat zijn de winnaars als het komt tot de hoogste waardering van 'Issues'. 'Issues' is een fraai voorbeeld van hoe traag de huidige Top 40 is. Ze staat inmiddels zeventien weken in de Top 40 en heeft maanden geleden gepiekt op vijftien. Dan zakt ze geleidelijk terug naar nummer dertig om vervolgens te stijgen naar 21 en daar twee weken te staan. Deze week zakt ze van 21 naar 26. Van 'Uh Huh' is nog geen spoor te bekennen in Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten