zondag 11 juni 2017

Ontspannen voorgevoel



Als ik geen fascinatie voor The Outsiders zou hebben gehad? Dan was de elpee die ik vandaag ga behandelen met een hele hoop anderen waarschijnlijk de vuilniswagen in gegaan. Voor mijn doen ben ik laat op de rommelmarkt op de Overkluizing in IJlst. In 1990 sta ik voor de poort te wachten. Eveneens in 1991, maar dan zie ik hoe de singles voor mijn neus worden opgekocht door een handelaar. Ik moet 'Venus' van Shocking Blue terug zetten. In 1990 kom ik een leeg hoesje tegen van The Outsiders op dezelfde rommelmarkt en laat het dan liggen. Dat gebeurt niet weer. Interessante lege fotohoesjes mogen altijd mee, zo heb ik nog een Nederlands hoesje liggen van 'Don't Bring Me Down' van The Animals terwijl ik de Belgische compleet heb. Het fotohoesje van The Outsiders behoort toe aan 'Lying All The Time' op het Relax-label. Als ik in 1992 een album tegenkom op dat label is mijn nieuwsgierigheid gewekt. Ik zal nog lang een zwak houden voor Relax en nog wel eens een geval hopeloos kopen van het label. Dat geldt niet voor 'Got The Feelin' van The Dave Pike Set. Ik heb geen seconde spijt gehad van deze aankoop en dat hoeft ook niet. Het is véél meer waard dan de twee kwartjes die de elpee me in juni 1992 heeft gekost, hoewel ik nooit afstand zal doen van mijn album. Je bent immers niet voor niets verzamelaar!

Hoewel de loopbaan van Dave Pike goed gedocumenteerd is, blijft zijn Nederlandse uitstapje onderbelicht. 'Got The Feelin' is inderdaad een Nederlandse aangelegenheid. De plaat is opgenomen in Bussum met louter Nederlandse muzikanten en dus uitgebracht op het Relax-label van Willem Duys. Straks ga ik kijken naar de overige muzikanten op de plaat, maar laten we beginnen bij de hoofdpersoon. David Samuel Pike wordt op 23 maart 1938 geboren in Detroit. Een afgestudeerde jazzdrummer die zichzelf vervolgens leert om de vibrafoon te bespelen. In 1958 maakt hij zijn debuut in het kwartet van Paul Bley en neemt in 1961 zijn eerste eigen plaat op voor het Riverside-label. In dat jaar gaat hij eveneens werken met Herbie Mann en het is tijdens het verblijf in Mann's band dat Pike de vibrafoon laat uitversterken en daarmee het instrument een hele eigentijdse rol laat spelen in de muziek. Rond 1967 heeft Pike zichzelf ontwikkeld tot een persoonlijkheid die uitstekend zijn eigen band kan leiden en een progressieve kijk op jazz erop na houdt. Dat brengt hem in 1969 in Europa. De geschiedschrijvers gaan dan meteen door naar Duitsland, maar realiseren zich niet dat 'Got The Feelin' in Nederland is opgenomen met Nederlandse muzikanten. De eerste bezetting van The Dave Pike Set. Vanaf 1969 zal Pike enige tijd in Duitsland verblijven en ook daar heet zijn band The Dave Pike Set. Dan bestaat de band uit gitarist Volker Kriegel, bassist J.A. Rettenbacher en drummer Peter Baumeister. Tussen 1969 en 1972 maakt de Duitse Dave Pike Set zes albums voor het MPS-label en volgt in 1973 een compilatie van hun beste werk. Deze albums, alsook 'Got The Feelin', zijn tegenwoordig gewild onder verzamelaars en dj's van 'breakbeats' en hen met een neus voor psychedelische souljazz.

De muzikanten zijn op zichzelf niet de minste of geringste. Op bas zien we bijvoorbeeld Ruud Jacobs, de broer van Pim. Toch doet de loopbaan van Ruud niet onder voor die van zijn broer. Hij deelt het podium met internationale grootheden in de jaren zestig en zal een succesvol platenproducer worden in de jaren zeventig. Joop Scholten heeft met zijn gitaar een hoofdrol op 'Got The Feelin' en componeert ook de meeste nummers. Hij zal vooral in het gezelschap verkeren van organist Rob Franken, die ook deel uitmaakt van The Dave Pike Set ten tijde van 'Got The Feelin' en bovendien werkt Scholten met Cees Schrama in diens' Casey & The Pressure Group. Rob Franken is een legendarische naam en zijn albums met The Rob Franken Organization zijn net zo gewild als 'Got The Feelin'. Tot slot zien we Louis De Bij op drums. Omdat Pike zijn naam niet over de tong kan krijgen, noemt hij Louis 'El-Die-Bie' dat nog als titel zal worden gebruikt voor een nummer op 'Got The Feelin'. De Bij zal later furore maken als drummer van de folkrock-band Fungus.

Op de eerste kant van het album worden covers afgewisseld met originele nummers, de tweede kant bevat alleen maar origineel werk. De covers zijn 'Got The Feelin' (van James Brown), 'Spooky' (Classics IV), 'You Got It Made' (uit de Stax-stal) en Dionne Warwick's 'Do You Know The Way To San Jose'. 'Brown's Hometown', 'Shady Street' en het reeds genoemde 'El-Die-Bie!' behoren tot mijn persoonlijke favorieten uit de originele nummers, maar het hele album is om te smullen. Heerlijk voor een ontspannen zondagmiddag, maar ook een dansvloer kan je vermaken met dit album. De plaat wordt onder geen beding verkocht, maar... toch even kijken? Discogs vertelt me dat 382 mensen hem zoeken en dat 25 zijn die deze originele Relax-persing in de kast hebben staan. Het is wat de gek ervoor geeft? De indicatie geeft een gemiddelde waarde van 180 euro. Er zijn momenteel echter drie exemplaren te koop en geen in absolute nieuwstaat. De goedkoopste is 550 euro en de andere twee worden aangeboden voor zevenhonderd euro per stuk. En, nee, geen haar op mijn hoofd dat eraan durft te denken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten