zaterdag 17 juni 2017

Het zilveren goud: juni 1992



Nee, laten we het niet over vandaag hebben. Het post bezorgen in Steenwijk was niet je-van-het en bovendien hadden de weerboeren het helemaal mis. Het heeft in Steenwijk van tijd tot tijd geregend. Erg licht, nauwelijks de moeite waard, maar ook beduidend minder zon dan verwacht. Ik ben pas laat klaar, té laat om nog langs de kringloop in Meppel te gaan. Hoewel één gospel-single onderweg is vanuit Amerika wil ik zien of ik dit weekend nog negen singles kan vinden zodat een 'Eindstreep' is gegarandeerd. Wellicht morgen? Ik heb een ambitieus fiets-plan en dat zou me zomaar over een braderie kunnen leiden? Vandaag eerst de singles die ik precies een kwart eeuw geleden heb aangeschaft en op de dag dat mijn verzameling haar 28e verjaardag viert. Er zit nóg een stukje symboliek in de datum. Mijn oudste broer heeft me geïnspireerd in het platen verzamelen en het is vandaag ook zijn verjaardag.

Sunrise is al een paar maanden dicht en over een paar weken moet ik afscheid nemen van de kringloopwinkel in Sneek. Tegelijk opent Golden Years in het oude pand van Twister en ben ik deze maand vooral kind-aan-huis bij de vroegere uitbater van het platenparadijs in de Sneker kasbah. Deze laatste kom ik jaren lang tegen op vlooienmarkten, maar dan heeft hij weinig platen in de aanbieding en het meest andere snuisterijen. Nu heeft hij een winkeltje geopend met verzamelobjecten in de brede zin des woords. Veel oud speelgoed maar, tot mijn verrassing, ook flink wat singles. Sommigen zijn afzonderlijk geprijsd, maar het zijn nog steeds redelijke prijzen. Ik begin dan ook met de singles die ik in juni 1992 bij hem heb gekocht.

742 Lyin' Eyes-The Eagles (NL, Asylum, 1975)
743 One Of These Nights-The Eagles (NL, Asylum, 1975)
744 Thank You-Sly & The Family Stone (NL, Epic, 1970)
745 Spooky's Day Off-Swinging Soul Machine (NL, Polydor, 1969)
746 Jolene-Dolly Parton (NL, RCA Victor, 1974)
766 Timothy-Django (NL, Polydor, 1971)
767 Let's Stick Together-Bryan Ferry (NL, Island, 1976)
768 Well Allright-Santana (NL, CBS, 1978)
769 War-Edwin Starr (NL, Tamla Motown, 1970)
772 Thank God-The Peddlers (NL, Stateside, 1970)
773 Cokane In My Brain-Dillinger (NL, Island, 1977)
774 Never Can Say Goodbye-Gloria Gaynor (NL, MGM, 1974)

Het zal de eerste week van juni zijn geweest? Er staat me iets van bij dat ik spijbel van school of dat we een tussenuur vrij hebben. Hoe dan ook: Het is op een dinsdagmorgen dat ik door de stad loop. Op dinsdag is de warenmarkt op het Grootzand en dus is het altijd wel gezellig op deze dag. Ik zal weer onderweg zijn naar school als ik door de Nauwe Noorderhorne kom. Het pand van Twister heeft jaren een verlaten indruk getoond, maar nu is het één en al activiteit. De zaak heet nu Golden Years en wordt gerund door een jukebox-restaurateur met de naam Klaas. Hij zal het komende jaar mijn nieuwe leverancier worden. De singles zijn apart geprijsd, maar er is een bepaald systeem waarneembaar. De 'goedkope' singles zijn drie gulden per stuk, een beetje 'interessant' is vijf gulden en vanaf een tientje begint het echte werk. Deze maand zoek ik de volgende singles bij hem uit.

747 Watching And Waiting-The Moody Blues (NL, Threshold, 1969)
754 Concrete And Clay-Unit Four Plus Two (NL, Decca, 1965)
770 Friday On My Mind-The Easybeats (NL, United Artists, 1966)
771 Help Me Girl-Eric Burdon & The Animals (Frankrijk, Decca, 1966)

De kringloop levert me ook een paar singles op. Bij de illustratie word ik een beetje weemoedig. Ik kan me herinneren dat ik de single in 2000 in Tuk heb gedraaid, maar sindsdien? Het hoesje zwerft in twee delen in mijn collectie, maar de single ben ik dus al 17 jaar kwijt. De plaat staat hoog aangeschreven bij verzamelaars van Nederlandse psychedelica, maar ik ken eigenlijk alleen 'You've Gone Away' en dat is even psychedelisch als The Cats.

748 You've Gone Away-Dennimaff (NL, Havoc, 1969)
765 My Way-Samantha Jones (NL, Penny Farthing, 1970)

Op een zaterdagmiddag fiets ik naar de 'permanente' rommelmarkt op de Gedempte Molenwijk in Heerenveen. Tot mijn grote verrassing kom ik daar mijn oude schoolmaat Henk tegen. Hij bladert door de singles die ik zojuist heb uitgezocht, maar het kan geen waardering weg dragen bij hem. Henk is een verstokte Elvis-fan. Eens kijken of die een Facebook-account heeft want ik ben benieuwd hoe het met hem gaat.

749 House Of The King-Focus (NL, Imperial, 1970)
750 All Right Now-The Free (NL, Island, 1970, re: 1978)
751 The Air That I Breathe-The Hollies (NL, Polydor, 1974)
752 Sloop John B.-The Beach Boys (NL, Capitol, 1966)
753 Pinball Wizard-The Who (Duitsland, Polydor, 1969)

Een week later ga ik naar een rommelmarkt in de buurt van de Leeuwarderweg en vind daar drie singles van mijn gading.

755 Wonderful Tonight-Eric Clapton (NL, Polydor, 1988)
756 Sol-Nova (NL, CNR, 1982)
757 Dolce Vita-Ryan Paris (Frankrijk, Carrere, 1983)

Mijn zus heeft een partijtje singles van iemand gekregen en ik mag kijken of er iets tussen zit. Ik pik de volgende eruit. Later vraag ik nog eens naar de overige singles en dan zegt ze dat ze die heeft weggegooid. Zo denk ik jaren dat ze al haar platen heeft weggegooid. Een jaar geleden is gebleken dat ze die nog altijd heeft en ik mag daar een aantal van hebben!

758 Little Willy-The Sweet (NL, RCA Victor, 1972)
759 No For An Answer-Golden Earring (NL, Polydor, 1980)
760 Ave Maria-David Garrick (NL, Pye, 1967)
761 Pick Up-Phoney & The Hardcore (NL, Ariola, 1979)
762 Red Red Wine-Peter Tetteroo (NL, Tee Set, 1968)
763 EP Ready Steady Swing With Clearasil (NL, Bovema Special Products, 1965, EP met cover-versies van grote hits)
764 Your Good Girl's Gonna Go Bad-Peggy March (US, RCA Victor, 1967)

Tot slot van deze aflevering van 'Het zilveren goud' de singles die ik heb gekocht op de rommelmarkt in Heeg.

775 Love Lost In A Day-Guys'n'Dolls (NL, EMI, 1980)
776 You're My World-Guys'n'Dolls (NL, Magnet, 1977)
777 La Dilligence-The Cats (NL, Boni, 1983)
778 There Has Been A Time-The Cats (NL, Imperial, 1972)
779 Arumbai-Massada (NL, Kendari, 1979)
780 Mozart Symphony No. 40-Waldo De Los Rios (NL, Hispavox, 1971)
781 Rivers Of Babylon-Boney M (NL, Hansa, 1978)
782 'N Beetje Verliefd-André Hazes (NL, EEG, 1981)
783 You Are-Dolly Parton (NL, RCA, 1983)
784 Never Knew Love Like This Before (NL, 20th Century Fox, 1980)
785 Race To The End-Demis Roussos (NL, Philips, 1981)
786 Give Love A Second Chance-Luisa Fernandez (Duitsland, Warner Bros., 1978)
787 Bim Bam-André Van Duin (NL, CNR, 1982)
788 Love Pains-Yvonne Elliman (NL, Ramshorn, 1982)
789 I Can't Stand The Rain-Eruption (NL, Hansa, 1978)
790 I've Been Loving You Too Long-Ike & Tina Turner (US, Blue Thumb, 1971)
791 Long Haired Lover From Liverpool-Little Jimmy Osmond (NL, MGM, 1973)
792 It's A Long Way There-Little River Band (UK, Harvest, 1976)
793 Just A Song Before I Go-Crosby, Stills & Nash (NL, Atlantic, 1977)
794 Sri Lanka My Shangri La-Jack Jersey (NL, Goena Goena, 1980)
795 Mother How Are You Today-Maywood (NL, EMI, 1979)
796 All My Love-George Baker (NL, EMI, 1980)
797 Turn Around-Harry Belafonte (Duitsland, RCA, 1959)

Volgende maand slechts één elpee en ook maar tweeëntwintig singles. Het is echter allemaal 'stilte voor de storm', want met name in oktober krijg ik het druk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten