maandag 5 juni 2017

Raddraaien: The Impressions



Het is weer rustig in Uffelte. Het heeft het afgelopen weekend dorpsfeesten gehad. 'Het' en niet 'wij', want ik heb andermaal geschitterd door afwezigheid. Toch nog genoeg mee gekregen van het feest omdat het terrein pal naast de boerderij is. Dit jaar zelfs een extra dag door Pinksteren. ,,Heb je ervan kunnen slapen?", vraagt de buurman als ik hem tref. Ik heb het voordeel dat ik geen vroege slaper ben. Met een rockband in de feesttent hoef je voor twee uur niet in bed te stappen. Voor mijn gevoel is het zelfs rustiger geweest. Met name de zaterdagavond ging vorig jaar nog een hele tijd door met luidruchtige feestgangers op het terrein en dat heb ik dit jaar niet vernomen. Nu mag Uffelte weer 52 weken 'slapen' tot het volgende dorpsfeest. Ik heb vanavond een lekker stukje gefietst over het Dwingelderveld (en nu eens goed opgelet, dit is de juiste spellingswijze van de naam van het gebied) en een softijsje gegeten in Ruinen. Dat is mijn besteding van Pinkstermaandag dit jaar. Nu ga ik de dag besluiten met een aflevering van 'Raddraaien', wederom uit het territorium van de Blauwe Bak. Ditmaal een single uit de tweede reserve-Blauwe Bak: 'It's All Right' van The Impressions (1963).

Waar en wanneer? Dat heb ik bij The Charades overgeslagen. Die plaat heb ik overigens in april 2015 gekocht via een Engelse bootleg-dealer. De 'Raddraaier' van vanavond is recenter. Ik heb The Impressions gekocht op de platenbeurs in Zwolle in oktober van het vorige jaar. De plaat mag mee omdat-ie goedkoop is. Ik moet namelijk bekennen dat ik niet altijd even kapot ben van de platen van The Impressions. Dat is met deze 'Raddraaier' niet anders gesteld. Ik kies de b-kant, 'You'll Want Me Back', als de top-kant voor de Blauwe Bak, maar moet dadelijk beide kanten even draaien om het me te kunnen herinneren. Via Discogs verneem ik dat de single zelfs een Nederlandse release heeft gehad met fotohoes, de mijne is een ietwat slordige Amerikaanse persing op ABC-Paramount. In een poging tot 'cover-up' heeft de vorige eigenaar de bandnaam weggekrast, maar ja... een single op ABC-Paramount waarvan beide kanten door Curtis Mayfield zijn geschreven? Een beetje kansloos.

Hoewel The Impressions in één adem wordt genoemd met de stad Chicago en Curtis Mayfield, heeft de groep eigenlijk haar wortels in Tennessee. In 1957 treden de broers Richard en Arthur Brooks met Sam Gooden op als The Roosters. Jerry Butler en Curtis Mayfield zijn beide afkomstig uit Chicago en treden in dat jaar toe tot de groep dat in 1958 een naamsverandering ondergaat: Jerry Butler & The Impressions. Een jaar later kiest Butler ervoor om op de solo-toer te gaan en zo schuift Curtis Mayfield door als de nieuwe leider van de groep. De groep heeft dan al een hit gehad met 'For Your Precious Love' en Mayfield gebruikt de opbrengsten om de gebroeders Brooks en Gooden naar Chicago te halen. Fred Cash, een oorspronkelijk Roosters-lid, maakt de bezetting compleet. 'Gypsy Woman' is in 1961 een grote hit voor de groep maar daarna blijft het succes angstvallig uit. De gebroeders Brooks besluiten de groep te verlaten en The Impressions gaat als trio verder met producent Johnny Pate die tracht de groep een fijner geluid te geven. Dat lukt en onze 'Raddraaier' is de eerste grote hit sinds 'Gypsy Woman'. Het bereikt de eerste plek in de R&B en een vierde positie in de 'mainstream'. Voor wat betreft dat laatste is het de grootste hit van The Impressions. Het maakt me intussen wel steeds meer benieuwd naar het liedje want dat heeft in oktober geen blijvende indruk achter gelaten.

Ik geloof dat ik in oktober aan de hand van de matrijsnummers heb besloten dat 'You'll Want Me Back' de a-kant moest zijn. 'Raddraaien' heeft het andermaal voor elkaar gekregen: Het heeft een plaatje op de kaart gezet voor mij. 'It's All Right' is een geweldig nummer van The Impressions en zou het bijna verdienen om in de koffers te staan. Voorlopig maar weer even terug in de reserve-Blauwe Bak. 'You'll Want Me Back' is beduidend rustiger dan 'It's All Right' en wellicht heeft dat me in oktober aangesproken. Op dit moment ga ik toch echt voor 'It's All Right'. Heel bijzonder is het niet in mijn beleving, maar leuk genoeg. 'We're Rolling On', om maar een Impressions-hit te noemen, staat alweer jaren in de 'algemene' jaren zestig-bak, dus wellicht is de reserve-Blauwe Bak al een enorme prestatie voor deze single. Het staat daar naast 'You Must Believe Me' uit 1964. Ik heb de Engelse persing van 'Can't Satisfy' (1966) en 'Sooner Or Later' (1975) in de koffers staan. Met name de laatste kan zomaar nog eens de Week Spot worden en dus wil ik me vandaag beperken tot de jaren zestig en de periode met Curtis Mayfield.

In de tweede helft van de jaren zestig krijgt Mayfield steeds meer de neiging om te reageren op gebeurtenissen in het dagelijkse leven. Dat resulteert in hits als 'People Get Ready' dat dertien jaar later door Bob Marley wordt gekoppeld aan 'One Love'. Opvallend is dat Bob Marley en zijn Wailers zich op meer dan een manier modelleren aan The Impressions. Niet alleen de maatschappijkritische liedjes, maar ook door uiterlijk en de messcherpe harmonieën van The Impressions. Als The Impressions in 1968 tijdelijk zonder contract komt te zitten, richt Mayfield het Curtom-label op. Hij zal later zelf ook platen maken voor dit label. In 1970 verlaat hij de groep, maar houdt de komende zes jaar een oogje in het zeil. The Impressions blijven actief op Curtom en niet zelden bemoeit Mayfield zich met de liedjes of de arrangementen. Maar nu ga ik alweer té diep de jaren zeventig in en dat wil ik graag reserveren voor een later verhaal. Mijn huidige 'Sooner Or Later' is een beetje 'verrot' door een hardnekkig krasje, maar zodra ik een beter exemplaar heb, gaat dat een Week Spot worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten