woensdag 21 juni 2017

Van hit naar her: Camila Cabello



Waarom wéér een bericht schrijven over een single uit vervlogen tijden als nog wekelijks leuke singles verschijnen? Ik geef toe dat 'Van hit naar her' wel een meer prominente plek heeft gehad op Soul-xotica, maar ik ben nog steeds niet helemaal klaar met de rubriek. Popmuziek, evenals iedere andere kunstvorm, hoort aan verandering onderhevig te zijn. Als je de popmuziek van de jaren tachtig vergelijkt met dat uit de jaren vijftig, zit er een wereld van verschil tussen. Waarom zou de popmuziek uit dit decennium moeten zijn zoals in de jaren tachtig? Oogkleppen af en vooral het gehoor laten wennen aan nieuwe geluiden, dat is waar 'Van hit naar her' voor staat. Rotzooi is van alle tijden, maar het is niet alleen maar troep. Soms, of vrij geregeld in mijn beleving, hoor je een liedje dat alle elementen heeft van een popsong anno 2017, dat tóch dat hele kleine beetje extra heeft. Dat extra dat maakt dat het mij grijpt en in de greep houdt. Dat is het geval bij 'Crying In The Club' van de zangeres Camila Cabello. Het is al een tijdje een hit in Engeland, in Nederland moet het met twee weken Tipparade nog gebeuren. Ik licht deze plaat en artieste graag toe in deze aflevering van 'Van hit naar her'.

Het aardige aan de nieuwe generatie artiesten is dat zij zijn geboren op een moment dat ik al jaren in het leven sta. Wat deed ik bijvoorbeeld op 3 maart 1997? Dat zijn mijn eerste weken als assistent-beheerder van de Popkelder. Een tijd dat ik iedere zondagmorgen naar de ellenlange kerkdiensten ga van een evangelisch genootschap, aan het poolbiljarten ben in het thuishonk van de Youth For Christ en nog wat van die dingen die voelen alsof ze eeuwen geleden zijn. In het Cubaanse Havana is reden tot beschuit met muisjes. Alejandro en Sinuhe Cabello verwelkomen een dochter in het gezin. Deze draagt de naam Karla Camila Cabello Estrabao. Tot 2002 reist de familie op en neer tussen Cuba en Mexico City, de geboorteplaats van haar vader. Dan vestigt het gezin zich in Miami, Florida. In 2012 doet Cabello auditie voor 'The X Factor', maar wordt in eerste instantie afgewezen. Dan wordt ze terug geroepen en staat ze opeens samen met vier andere meisjes die solistisch eveneens onder de maat zijn voor een plek in het programma. Ze worden gemotiveerd om een groep te starten en daarmee alsnog in de show te komen. De groep bestaat behalve Cabello uit de dames Ally Brooke, Normani Kordei, Dinah Jane en Lauren Jauregui. Het noemt zichzelf aanvankelijk LYLAS dat een afkorting is voor 'Love You Like A Sister'. Dan krijgen ze te maken met de zussen van Bruno Mars die reeds een groep hebben met deze naam. De volgende naam is 1432 dat zou staan voor 'I Love You Too', maar het zijn vooral Simon Cowell en L.A. Reid, de zakelijke krachten achter de groep, hekelen de naam en laat het 'X Factor'-kijkende publiek een nieuwe naam kiezen. Dat wordt Fifth Harmony.

De groep eindigt als derde in de finale van 'The X Factor', maar heeft een zakelijke deal met SiCo Records (van Cowell) en Epic (van L.A. Reid) in de achterzak. Omdat 'The X Factor' voor menig 'serieus' radiostation té min is, moet de groep het vooral hebben van de sociale media. Fifth Harmony balanceert op het randje van pop en r&b met een retro-tintje en doordat menig grote ster wel de studio in wil met de meidengroep, slaat het concept in als een bom. Ook in Nederland. Fifth Harmony heeft hier vorig jaar een nummer 1-hit gehad met 'Work From Home' met Ty Dollar Sign. Met twee hit-albums, een handvol EP's en een reeks singles is Fifth Harmony op haar hoogtepunt. Een gespreid bedje voor de dames. Toch gaat het Camila steeds meer tegen staan. Ze wil iets doen met haar eigen liedjes. Op 18 december 2016 kondigt Fifth Harmony aan dat Camila hen gaat verlaten. Ze is dan nog eenmaal te zien met Fifth Harmony in een show tijdens oud en nieuw, maar deze is maanden van tevoren opgenomen. In februari laat Camila desgevraagd weten dat ze al drie maanden geen contact heeft gehad met Fifth Harmony. De breuk valt haar zwaar, maar heeft niet de fut om het uniform aan te trekken en als Fifth Harmony-lid het podium te bestijgen. Ze benadrukt dan ook dat het best een risico is om de groep nu te verlaten voor een solo-carrière. ,,Sinds dat ik alleen in de studio ben, voel ik mezelf groeien". Als 'Crying In The Club' daar het eerste resultaat van is, dan kunnen we nog veel goeds verwachten van Cabello.

Maar goed... 'The X Factor', een show waar het alleen maar om uiterlijk vertoon gaat en het 'coverén' van andere artiesten waarvoor je, volgens oudere muziekliefhebbers, niet al teveel talent hoeft te hebben. Met Simon Cowell aan het roer stroomt het geld binnen. Ze zal vast wel een leuk huisje hebben en een paar extra jurkjes en dat is haar natuurlijk van harte gegund, maar Cabello heeft nog een andere kant. Met Fifth Harmony ondersteunt ze al een paar goede doelen en breidt dat, nu ze op eigen benen staat, verder uit. We hebben hier te maken met een jonge filantroop die ondermeer een fonds beheert om dromen te realiseren voor meisjes uit achterstandsgezinnen. 'Dirty cash' kan dus toch nog iets goeds opleveren?

'Crying In The Club' staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Nadat het vorige week nieuw op 27 in de Tipparade is binnengekomen, stijgt het door naar nummer 20. Niet overtuigend, maar met een 'trage' Top 40 en Tipparade zou het kunnen. De huidige nummer 1 in de Tipparade staat daar voor de achtste week stationair te zijn, om maar een voorbeeld te noemen. In Engeland staat 'Crying In The Club' in de vierde week stationair op nummer 23. De plaat heeft daar vooralsnog gepiekt op een vijftiende plek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten