zondag 5 juli 2015

Singles round-up: juli 1



Strikt gezien zou dit een 'Singles round-up' van juni moeten zijn, maar vooruit... de negen uit Chicago zijn pas donderdag binnen gekomen en zaterdag de Engelse aankoop. Waarbij ik moet vaststellen bij de platen uit Chicago dat ze pas woensdag 24 juni op de post zijn gegaan en niet op maandag. 'Voor het weekend', is dan niet haalbaar. Ach, ik ben er aan gewend geraakt dat de singles uit Chicago op woensdag of donderdag arriveren, dus het zal wel... Ik presenteer jullie vandaag tien singles: Vijf gospels en vijf 'seculiere' werken, waarvan enkele gospel-platen weer eens zó obscuur zijn dat ik er geen jaartal aan weet te verbinden en dat de labels weinig tot geen informatie prijs geven. Zal ik het maar eens gaan proberen?

* Jean DuShon- All Of A Sudden My Heart Sings (US, Cadet, 1966)
Er zijn Amerikaanse dealers die héél goedkoop kunnen verzenden. Natuurlijk krijgt een grootgrutter als Craig Moerer ('s werelds grootste handelaar in platen?) korting, maar Fred Bohn is een stukje kleiner en kon me Patti Drew heel goedkoop leveren. 'De maat in Chicago' moet 'gewone' prijzen hanteren. De eerste single kost dertien dollar aan verzendkosten, per plaat is het een dollar extra. Deze partij van negen singles komt dus op 21 dollar aan verzendkosten en dat geeft een aardig gemiddelde. Het is niet de eerste keer dat ik mee doe in een veiling van hem in deze tijd van het jaar en het is een zeer gunstige tijd. Ook in deze veiling tal van 'kassakoopjes'. Deze van Jean DuShon gaat bijna als niet-verkocht het archief in, maar ik weet hem voor de startprijs op de kop te tikken. Wederom een stevige Billy Davis-productie voor dit heerlijke Northern-ding van Jean DuShon.

* Lucille Harley- He's My Light (US, Vee Jay, 1964)
Het is goedkoop, maar dit is een plaatje waarvan ik me niet meer weet te herinneren waarom ik het zo nodig mee moest nemen. 'He's My Light' is een beetje 'bluesy', op de b-kant doet Lucille haar versie van 'Amazing Grace'. Dat klinkt als Mieke Telkamp die vermoeid in de studio aan komt na een dag zware arbeid op de katoenvelden en in een duel terecht komt van Cor Steyn en Pim Jacobs die duidelijk iets lolligs hebben gerookt. Op papier is dat leuker dan dat het in werkelijkheid is.

* Jubilee Travelers- New Born Soul (US, HLF, 1978)
Het label vermeldt 'HLF 1978' en het klinkt ook wel eind jaren zeventig, maar het is andermaal 'gokwerk'. Ook hier hebben we te maken met een in eigen beheer uitgebrachte gospel-plaat. De verkoper heeft al gewaarschuwd voor de 'warp', maar het speelt zonder problemen 'New Born Soul' af. Mijn voorkeur ligt toch een beetje bij de b-kant en daar blijft het wel even hangen in het intro. Reverend Roy Beard heeft hier de 'lead' en zingt 'Wait On'. Het is een verhaal over drie kleine kinderen die tevergeefs wachten op de terugkeer van hun moeder. 'New Born Soul' is meer een 'rockin' gospel'-ding, ook niet onaardig.

* The Majestic Arrows- The Magic Of Your Love (US, Bandit, 1974)
Ik noemde het dinsdag nog... de eerste Jackson 5-single op Steeltown die voor mijn neus werd weggekaapt voor een schamele 14 dollar. Daarbij noem ik ook een ander koopje dat ik heb gedaan. Welnu, dit is hem: 'The Magic Of Your Love' van The Majestic Arrows. Een crossover-monster van de bovenste plank. De elpee is goed voor minimaal honderd euro, dan zal zo'n single ook wel in trek zijn. Niet? Ik haal deze single voor een habbekrats binnen. Crossover kenmerkt zich vaak door moeilijke constructies die een 'spanning' opbouwen. In 'The Magic Of Your Love' gaat het erg bizar aan toe. Ik weet nog dat ik aanvankelijk helemaal niet zo gek ben op dit nummer als ik het intro hoor, maar na een paar keer begint het te wennen. De b-kant, 'We Love Together', is een stukje bescheidener, maar smaakt naar meer. Een potentiële Week Spot!

* Mary McGhee & Sons Of Christ- Show Me The Way (US, SOC, 19??)
Hier word ik in de eerste plaats aangetrokken door de b-kant. Wederom is het 'Amazing Grace', dat wij beter kennen als 'Waarheen Waarvoor', alleen... is de uitvoering van Sons Of Christ bijna onherkenbaar. Het is een 'rockin' gospel'-stijl waarbij de oorspronkelijke melodie grotendeels is verdwenen. Toch kies ik uiteindelijk voor de a-kant met Mary McGhee als leadzangeres. Verder is helemaal niks bekend over deze single, de enige die waarschijnlijk is uitgebracht voor SOC en natuurlijk is dat de afkorting van Sons Of Christ. De plaat is vermoedelijk verkocht bij optredens, want er ontbreekt een adres op het label.

* Marlena Shaw- Mercy Mercy Mercy (US, Cadet, 1967)
Een originele Amerikaanse Marlena Shaw in nieuwstaat? Dat mag welhaast een unicum heten. Hij heeft overigens ook 'Woman Of The Ghetto' staan, maar die heb ik niet beluisterd. Op deze 'Mercy Mercy Mercy' bied ik in de laatste minuut en heb de plaat dus voor het startbedrag binnen. Beter dan dit kom je ze niet tegen en muzikaal lust ik alles van mevrouw Shaw!

* Soul Wonders Of Hattisburg, Missouri- Precious Lord Take My Hand (US, Red Ball, 197?)
De gospel-verzamelaars richten zich wederom op een paar gospelfunk-singles die voor idiote prijzen de winkel uit gaan. Dus kan ik me concentreren op een paar minder gewilde singles die desondanks zeer de moeite waard zijn. Neem bijvoorbeeld deze van Soul Wonders. Twee uitstekende kanten waarbij de voorkeur uit gaat naar hun rockende versie van het kerklied 'Precious Lord Take My Hand'. Ik schat dat deze single uit 1977-78 komt, maar wederom geen bouwjaar op het label.

* The Star-Tells- Falling In Love With You Baby (US, Lamarr, 1971)
Een single waar ik hoofd- en buikpijn van heb gehad. Hoofdpijn over het twijfelen. Het is een aardig plaatje, maar ik vermoed meteen al dat zo'n witte demo op Lamarr alleen goed is voor een hoofdprijs. De buikpijn komt in het laatst van de veiling als iemand de prijs fors opvoert en ik even hoop dat ik overboden zal worden. Het gebeurt niet en achteraf gezien ben ik blij! Het is een héérlijke plaat en doorgaans gaat zoiets voor het dubbele als het niet meer is. 'Sweet soul', wordt het genoemd, maar past eveneens prima in de 'soulful crossover' waar ik me sinds enige tijd op concentreer.

* The Valentine Sisters- Change Your Way Of Living (US, Val, 19??)
Dit plaatje hoor ik voor het eerst rond Pasen en hoewel ik me even geen singles kan permitteren, besluit ik dat deze hoog op het verlanglijstje komt. Voor een 'eigen beheer' blijkt dit niet zo'n lastige te zijn en ook de prijzen zijn billijk. Wat krijg je ervoor terug? Ja, met geen pen te beschrijven! Twee of drie zussen over een primitieve begeleiding van een harmonium. De harmonie doet denken aan sommige 'girlgroups' uit de vroege jaren zestig, soms een beetje 'vlak' maar dat geeft het de charme. 'Change Your Way Of Living' is bovendien een héérlijk vrolijke getuigenis van Zijn Liefde en deze combinatie maakt het onweerstaanbaar. Op de keerzijde horen we één Valentine-zus met 'I Prayed A Prayer' en ook dat doet mij vragen om méér. Toch heeft het er alle schijn van dat dit de enige plaat is gebleven. Of het authentiek 1964 is of een jaren zeventig-opname met een primitief geluid, dat kan ik maar niet ontdekken. Vandaar dat ik het bouwjaar blanco hou.

* The Valdons- Just How Much Can One Man Stand (US, Secret Stash, 2014)
Ik heb The Valdons een paar weken geleden als Week Spot gehad en heb daarbij ook deze single genoemd. In 2013 neemt The Valdons een aantal demo's opnieuw op omdat de oude opnames onbruikbaar zijn. Op de b-kant van 'Just How Much...' staat evenwel het origineel uit 1971. Hoewel het erg 'lo-fi' is, kun je horen dat de 'nieuwe' groep erg zorgvuldig de muziek heeft overgenomen. Niks geen oude crossover met de kennis van nu. In 1971 heeft het ook al dit geluid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten