vrijdag 22 mei 2015

Van hit naar her: Galantis



Ik zal de laatste zijn om me een grotere rol toe te dichten dan dat ik verdien. Toch moet ik erkennen dat 'Floorfillers' soms ergens een beetje invloed heeft. Het is grappig om te zien hoe mijn show soms onverwachte nieuwe binnenkomers kan verzorgen in de Engelse hitparade. Er zijn eveneens een paar platen die ik tot vervelens toe heb gedraaid en die alsnog de hitparade hebben gehaald. Feit is dat Nederland voorop loopt in de hedendaagse dance. Niet alleen is ons kikkerland verantwoordelijk voor een paar grote namen, bovendien is onze radio en hitparade vaak een springplank voor internationaal succes. Galantis staat nog in de Tipparade als ik het voor de eerste keer draai in 'Floorfillers' en er zullen nog vele gelegenheden volgen. Als de opvolger, 'Gold Dust', verschijnt ben ik daar niet zo gecharmeerd van en stop dit nogmaals in 'Runaway'. En... heeft dit het definitieve zetje gegeven? Wie weet! 'Runaway' is afgelopen week nieuw op vier binnengekomen in de Engelse Top 40. Vandaag zet ik Galantis en 'Runaway' in de schijnwerpers.

Zweden heeft een reputatie hoog te houden, ook in de muziek. Net zoals de oude Volvo's en Saab's niet kapot kunnen, wordt Zweedse muziek ook voor de eeuwigheid gemaakt. Denk aan de kunstwerken die de heren Anderson en Ulvaeus in de jaren zeventig en tachtig in elkaar hebben gezet. Misschien is het juist wel Abba en de impact op de wereld van dit kwartet dat ervoor heeft gezorgd dat je naar Zweden gaat voor 'solide' muziek. Of je nu Madonna, Britney Spears, Kylie Minogue of Katy Perry heet... allen weten ze hun weg te vinden naar Zweden en het team van Bloodshy & Avant. Bloodshy & Avant is een duo dat bestaat uit Pontus Winnberg en Christian Karlsson. De laatste krijgt een Ivor Novello uitgereikt voor het schrijven en componeren van 'Toxic' voor Britney Spears. Ook ontvangt hij een Grammy voor hetzelfde liedje in de categorie 'beste dance-opname'. Karlsson is daarnaast ook actief met de indie-popband Miike Snow. Het is door dat laatste dat Karlsson in contact komtmet Linus Eklöw.

Eklöw is beter bekend als Style Of Eye en is een dj en producer uit Stockholm. Zijn familie brengt hem soul en jazz op een vroege leeftijd, maar op zijn vijftiende gaat Style Of Eye 'klooien' met computers en produceert met minimale middelen eigenhandig zijn eerste tracks. Als zestienjarige gaat hij drum & bass draaien, maar gaat toch verder in de studio met produceren. Nu weet hij een niveau te halen dat ver verwijderd is van zijn eerste probeersels. Style Of Eye is een gevierde naam in de Zweedse club-scene en Karlsson ziet het helemaal zitten om Style Of Eye een nummer van Miike Snow te laten remixen. Eklöw komt daarvoor naar de studio van Karlsson, 'Robotberget'. 'Animal' is de titel van het nummer van Miike Snow, maar het is voor beide heren slechts het begin. De twee gaan samen aan de slag en delen demo's en flarden uit. Het project krijgt pas vorm als Eklöw Karlsson volgt in zijn manier van componeren. En die aanpak verschilt nogal van concullega's.

Karlsson is een liedjesschrijver en hij begint zijn producties met gitaar, piano, bas en een zangmelodie. Met deze, voor dance, minimale instrumenten wordt een liedje samengesteld. Het liedje moet eerst staan als een huis voordat de mannen verder gaan met de beats en andere dans-elementen. Voor veel dance-producers is het precies andersom: Dat begint met een beat, waar zij extra melodie-lagen overheen smeren. Bovendien kennen de producties het zogenaamde 'Galantis-filter': Een elektronische samensmelting van mannelijke en vrouwelijke zang. In geval van 'Runaway' zien we maar liefst zes schrijvers: Christian Karlsson, Julia Karlsson, Anton Rundberg, Jimmy Koitzsch, Linus Eklöw en een bekende naam? Cathy Dennis heeft ook een aandeel in 'Runaway'. Dennis is een Engelse zangeres, actrice en de laatste jaren vooral een songschrijfster. In de begin jaren negentig heeft ze een paar hits onder haar eigen naam.

De mars van 'Runaway' begint op 5 oktober 2014 als het via Warner Music verschijnt als 12"-single, cd-single en digitale download. Het is vooral die laatste vorm waarmee het in Nederland scoort. Hier nestelt 'Runaway' zich al snel aan de top van de Spotify en iTunes-lijsten. In week 1 van dit jaar maakt 'Runaway' haar debuut in de Top 40 op nummer 11. Twee weken later staat het één week bovenaan en gaat vervolgens in een slakkengang terug. In de 21e week zakt 'Runaway' in Nederland van 23 naar 30. Het heeft 'Gold Dust' inmiddels overleefd, dat heeft zes weken in de Tipparade gestaan. Vorige week stond het op twee, maar dat is het maximaal haalbare gebleken. In Engeland staat het, zo gezegd, op vier in de Singles en op 1 in de Dance.

Hoe zit het met de voorgaande platen uit 'Van hit naar her'? Wel... ik ben blij te melden dat Listenbee vorige week de Top 40 is binnengekomen op 28. Deze week stijgt het slechts drie plaatsjes door. Christine & The Queens zorgt iedere keer voor leuke reacties als ik het draai, maar heeft verder nog niks kunnen veranderen in Engeland. Wordt vervolgd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten