donderdag 14 mei 2015
Singles round-up: mei 1
Afgelopen vrijdag heb ik al twee singles gekocht bij 'De Tafel' in Meppel, maar dat is uiteraard te minimaal voor een 'Singles round-up'. Gisteren heb ik een flinke slag geslagen en dus kan ik jullie vandaag en morgen twee afleveringen aanbieden. Ik heb de singles op alfabetische volgorde gezet en het is toeval dat de singles van vandaag allemaal van één adres in Sneek komen. De 'Singles round-up' van morgen is meer een 'mixed bag', om in de sfeer van de vrijdag te blijven (ik val tussen zeven en negen in voor DJ Emz in haar show 'Mixed Bag'). Evenals vorig jaar ben ik gistermiddag naar mijn moeder toegegaan, heb een nachtje doorgebracht in Jutrijp en laat op de middag weer terug zodat ik gewoon mijn radioshow weer kon doen. Omdat mijn 'nette' broek compleet gaar is, moet ik eerst even Meppel in en passeer daarbij 'De Tafel'. Een bescheiden vangst aldaar. Vervolgens per bus en trein naar Sneek. Ik stap uit op de Prins Hendrikkade en zie dan dat die halte tijdelijk is vervallen. In plaats van naar het station, besluit ik richting de Lemmerweg te lopen. Eerst even naar de Dorcas op de Wijde Noorderhorne (2 singles) en dan leer ik dat Sneek óók een 'Tafel' heeft. Daar kom ik niet verder dan de eerste tafel, meer wil ik niet weten. Een schitterende partij! Morgen twee uit die partij, de twee van Dorkas, twee van 'De Tafel' van vorige week en twee van deze week. De nu volgende singles komen allemaal van 'De Tafel' in Sneek.
* The Amen Corner- Bend Me Shape Me (NL, Deram, 1968)
'De Tafel' zit nog maar pas in Meppel en ik had er nog nooit van gehoord. Toch schijnt 'De Tafel' al ruim vertegenwoordigd te zijn in het noordoosten des lands. Verschillende vestigingen in Groningen, Drenthe, de Achterhoek en nu ook al Friesland. Ik kom daar terecht middels een inbrengwinkel in de Nauwe Noorderhorne. Ik vraag of ze platen hebben en word dan naar 'De Tafel' gestuurd. Vlakbij de Waterpoort, maar 'moeilijk uit te leggen'. ,,Wat zat er vroeger?", zeg ik met een knipoog. ,,Wams Watersport". Ja! Dan weet ik het! Meteen rechts heeft iemand een elpee-handel. Links heeft een ander zowel elpees als singles. De 'algemene' jaren zeventig-dingen zijn zestig cent tot een euro, de 'duurdere' lopen van twee tot vijf euro. The Beatles is daar eentje van. Deze 'Bend Me Shape Me' is ongeveer de enige Amen Corner-single die nog ontbreekt in de collectie en met het Nederlandse fotohoesje is helemaal top! Het nummer zélf is uiteraard niet zo bijzonder als The American Breed of 'het origineel' van The Models, maar je hoort mij niet klagen!
* Amsterdam- Lucy Lucy (NL, Polydor, 1970)
Hoewel het een flinke hit is geweest, blijkt deze van Amsterdam lange tijd 'onmogelijk' te zijn voor mij. Ik heb dit en 'Indian Pipe' vanaf 1992 op een paar verzamelelpees staan en ben meteen verslingerd aan dit semi-akoestische geluid van Amsterdam. 'Indian Pipe' vind ik in 2000 in de inbrengwinkel aan het Steenwijkerdiep dat ik laatst nog heb beschreven. Nu dan 'Lucy Lucy' met het fotohoesje en een prachtige staat. Ik ben ook wel benieuwd naar de b-kant met de mysterieuze titel 'Double Piet, Peen And Willy'. Het blijkt een middelmatig jazzy instrumentaaltje te zijn.
* The Beatles- Paperback Writer (NL, Parlophone, 1966)
En dan hou ik opeens deze van The Beatles in handen. Vreemd als het is...? Ik verzamel ruim een kwart eeuw singles. Ik ben talloze winkels geweest en heb in evenveel platenbakken en -dozen zitten snuffelen. Nooit, maar dan ook nooit, ben ik 'Paperback Writer' met fotohoes tegengekomen. Ik realiseer me dit pas als ik het in handen hou, want voor een single uit 1966 zou een fotohoes toch vrij normaal moeten zijn. Als ik bij Peter in de collectie kijk, zie ik dat hij dit hoesje pas op 23 december 2012 heeft gescand terwijl hij ook al dertig jaar in het verzamelaars-vak zit. Hoe zeldzaam is dit hoesje? Zeldzaam genoeg om er 4,75 euro voor te betalen? Voor mij wel. Ik heb 'Paperback Writer' al vijfendertig keer, maar steeds met neutrale hoesjes. Dit fotohoesje is op een naam na geheel smetteloos.
* David Gates- Goodbye Girl (NL, Elektra, 1977)
Ik heb een gigantisch zwak voor Bread en ook het solo-werk van David Gates. Hoewel je ook kan zeggen dat David Gates voor tachtig procent het geluid van Bread vertegenwoordigt, want dit had zo een Bread-single kunnen zijn. Uiteraard zijn deze jaren zeventig-dingen met fotohoes slechts zestig cent of daaromtrent en dan mag er natuurlijk veel?
* Boudewijn De Groot- Picknick (NL, Decca, 1967)
Niet met fotohoes, dat is wel een beetje jammer, maar desalniettemin een mooie aanwinst. Boudewijn op zijn meest psychedelisch, zonder enige hulp geschreven, maar wel goed geluisterd naar 'Time Seller' van Spencer Davis Group.
* The Hollies- The Baby (NL, Polydor, 1972)
Die single heb ik al twee keer, maar nog niet met het fotohoesje. De andere twee exemplaren zijn trouwens ook beter dan de bijgeleverde single, dus die ga ik omwisselen. Deze is een beetje krom en lawaaierig in het begin.
* John Mayall- Took The Car (Duitsland, Polydor, 1971)
Eveneens een kwestie van 'collectie compleet maken', hoewel ik met Mayall nog lang niet klaar ben. Tot nu toe heb ik alleen 'Don't Waste My Time', 'Thinking Of My Woman' en deze 'Took The Car' op Polydor met fotohoes. 'Room To Move' is hopeloos zonder hoes en verder heb ik slechts één Decca-single van Mayall met de Bluesbreakers (en Peter Green). 'Took The Car' is stevig gedraaid met een 'feedback' waar wel meer van deze Duitse Polydor-persingen last van hebben. Het smetteloze fotohoesje maakt veel goed!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten