dinsdag 7 april 2015

Week Spot: Andrea Davis



Vreemd als het mag klinken, maar ik heb vanavond zin om een Week Spot te behandelen waar concreet iets over valt te schrijven. Zo valt The Para-Monts dus in eerste instantie af, want de informatie over die groep is erg summier. Even zoek ik naar informatie over Gospel Nikias en kom daarbij wel wat informatie tegen. Hoewel de single de naam 'Nikias' vermeldt, schijnt de groep beter bekend als 'Gospel Nakias'. Buiten een volledige bezetting om en een videoclip van een opname uit 2010 komt het echter niet. Dan lijkt Andrea Davis nu de meest logische keuze, ook omdat ik de single bijna grijs heb gedraaid in de afgelopen week. Andrea Davis is het eenmalige uitstapje van Minnie Riperton en daar is immers genoeg over te vinden. 'You Gave Me Soul' is deze week de verdiende Week Spot.

Minnie Julia Riperton komt op 8 november 1947 ter wereld in Chicago. Ze is de jongste telg uit een muzikale familie van acht. Als kind ontwikkelt Minnie een vocaal en muzikaal talent, dat haar van de balletschool naar het Lincoln Center in Chicago zal leiden. Daar krijgt ze zanglessen van Marion Jeffery, waarbij de nadruk komt te liggen op de operazang. Jeffery doet er alles aan om haar pupil te laten slagen in de wereld van de opera, maar dat verandert drastisch als Minnie geïnteresseerd raakt in rhythm & blues. In 1962 begint ze haar professionele zangcarrière bij The Gems. De blinde pianist Raynard Miner hoort Minnie zingen en is meteen overtuigd. Hij wordt haar manager. Hoewel The Gems een contract scoort bij het Chess-label, laat het succes op zich wachten. Zelfs de kerst-single 'Love For Christmas' (1964) kan daar niks aan veranderen. Ik heb dit plaatje sinds anderhalf jaar in mijn koffers zitten. Vanaf 1965 gaat The Gems onder verschillende namen werken. Als The Studio Three is het een studiogroep welke het meest prominent is te horen op de monsterhit 'Rescue Me' van Fontella Bass. In 1966 verlaat Riperton de groep welke zonder haar verder gaat als The Girls Three en The Starlets. Met name 'My Baby's Real' van die laatste groep zal uitgroeien tot een favoriet in de Northern Soul-beweging.

In 1966 worden Minnie's zaken behartigd door Billie Davis, een vooraanstaande producer uit Chicago. Hij produceert niet alleen haar eerste single, maar schrijft eveneens beide titels met Sugar Pie DeSanto. Omdat Riperton het een enorme eer vindt dat Davis haar 'bevrijd' uit The Gems en haar solistisch wil presenteren, neemt ze een pseudoniem aan met de achternaam van haar manager: Andrea Davis. 'Lonely Girl' is de officiële a-kant, maar zet geen zoden aan de dijk. Dat nummer wordt overigens gearrangeerd door Charles Stepney met wie Riperton later zal samenwerken in Rotary Connection. In 1967 ontmoet ze liedjesschrijver en producer Richard Rudolph waarmee ze vijf jaar later in het huwelijksbootje zal stappen.

In 1968 heeft Marshall Chess, de zoon van Chess-oprichter Leonard Chess, het idee voor een experiementele rock-soulband. Minnie is meteen van de partij samen met Chess, Judy Hauff, Sidney Barnes en genoemde Charles Stepney. In de daaropvolgende jaren brengt Rotary Connection zes albums uit. Ook deze groep is geen doorslaand succes. Stepney begeleidt Riperton in 1970 naar de studio waar zij haar eerste langspeler zal opnemen. Stepney produceert, arrangeert en leidt het orkest. Het resultaat heet 'Come To My Garden' en krijgt een internationale distributie door Janus Records. Hoewel de plaat 'drie-achteruit' verkoopt, wordt het album tegenwoordig geroemd door critici. 'Een meesterwerk', is een vaak gehoorde uiting over het album.

In 1973 staat de muziek op een zijspoor voor Riperton. Ze is een jaar getrouwd en heeft een zoontje, Marc. Later zal ze nog een dochter krijgen, Maya, welke tegenwoordig actrice is. Riperton woont dan met haar gezinnetje in Gainesville, Florida. Iemand van Epic krijgt een demo te horen van 'Seeing You This Way' en het is de vice-president van Epic, Don Ellis, die Riperton overhaalt om de studio in te gaan. Het resultaat, 'Perfect Angel', verschijnt in 1974, maar doet aanvankelijk weinig. Epic heeft reeds drie singles getrokken van het album die allemaal weinig hebben gedaan. Epic heeft desondanks veel geloof in Riperton en spoort haar aan een volgende elpee te maken, maar het is haar echtgenoot dat Epic overtuigt een vierde single uit te brengen. De rest is geschiedenis. De vierde single van 'Perfect Angel' is 'Lovin' You' waarop Riperton haar unieke stembereik mag demonstreren. De plaat behaalt in iedere uithoek van de wereld de top tien.

Toch laat dit succes zich maar moeilijk volgen. Riperton maakt nog een handvol elpees die allemaal weinig doen. Bovendien krijgt ze in 1976 te maken met borstkanker. Hoewel ze de eerste 'bekende persoon' is die openlijk praat over haar ziekte, vertelt ze niemand dat ze terminaal is. In 1977 voorspellen de artsen dat ze nog maar een halfjaar heeft te leven. Riperton gaat desondanks vrolijk verder met plaatopnames en tournees. In april 1979 verschijnt haar vijfde elpee 'Minnie'. Wat de buitenwereld niet weet, is dat Minnie tijdens de opnames al een ondraaglijke pijn heeft. Haar einde komt in zicht en dat is eveneens te merken aan de liedjes op 'Minnie'. Met name 'Memory Lane' laat zich lezen als een afscheidsbrief aan haar familie en de wereld. Op 6 juli 1979 vertolkt ze 'Memory Lane' en 'Lover And Friend' in The Merv Griffin Show. Het zal haar laatste optreden zijn. Ze verlaat dit leven op 12 juli 1979. Ze ligt in de armen van haar liefhebbende echtgenoot en luistert naar een liedje dat Stevie Wonder voor haar heeft opgenomen.

Riperton's vocale bereik is eentje die redelijk zeldzaam is. Ze is capabel om vijf-en-een-halve octaaf te overbruggen. In haar bekendste hit, 'Lovin' You', geeft ze hier een kleine demonstratie van. Hoewel 'You Gave Me Soul' als Andrea Davis een krachtige stem laat horen, gaat ze daar niet richting de registers waar wijnglazen van barsten. Nee, 'You Gave Me Soul' is lekker rauw zoals we dat van een vocaliste uit Chicago kunnen verwachten. Niet te versmaden en dus deze week de Week Spot!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten