zondag 26 april 2015

Singles round-up: april 4



De uitzending van gisteravond is een groot succes geweest. Bovendien is het een emotionele uitzending. De mooie muziek die ik 'toegestuurd' heb gekregen is overweldigend en als toef slagroom op de taart had ik een paar nummers uitgezocht. Ik heb 'Llorando' van Rebekah Del Rio (uit de film 'Mulholland Drive') sinds 2011 niet meer gehoord en deze hakt er flink in. Collega-presentator Bard neemt om 1 uur het stokje over en ik wil hem graag daarin steunen. Met als resultaat dat ik tot half drie ben door gegaan en dan ben ik 'op'. Ik lig dus een bericht achter, maar dat is geen bezwaar. Nu kan ik dinsdag 'gewoon' de Week Spot doen naast een stukje over mijn eerste dag als veertigjarige. Morgen krijgen jullie een vijfde deel van de 'Singles round-up': Ik heb gistermiddag bij 'De Kring' acht singles gekocht. Om het niet helemaal 'multiple choice' te maken, doe ik die in een apart bericht. Vandaag het vervolg van vrijdag. (A) betekent dat ik het vorige week donderdag heb gekocht bij 'De Tafel', (B) afgelopen vrijdag op hetzelfde adres en (C) eveneens vrijdag bij de kringloopwinkel in Meppel.

* Inxs- Original Sin (NL, Mercury, 1984) (A)
Natuurlijk is die Michael Hutchence een zelfingenomen bal gehakt, maar dat neemt niet weg dat Inxs in de jaren tachtig een paar leuke platen heeft gemaakt. Vooral dit 'Original Sin' is een plaat voor de eeuwigheid en ik ben erg gelukkig met dit puntgave exemplaar met fotohoes voor een euro.

* Bert Kaempfert- Caravan (Duitsland, Polydor, 1968) (C)
'Caravan' begint hoopgevend met een brommende fuzz-gitaar, maar toch heb ik het niet halverwege deze kant gehaald. B-kant 'Melina' is evenmin bruikbaar. Toch moet je sterk in je schoenen staan om zo'n single te weigeren. Het heeft, erg 1968, een kleurrijk hoesje. Zoals vaker met kitscherige instrumentaaltjes heeft het een beeldschone dame op de hoes. Het sfeertje doet me denken aan 'The Windmills Of Your Mind', het album van Billy Vaughn. Precies dezelfde reden van aanschaf overigens...

* Osibisa- The Coffee Song (NL, Bronze, 1976) (C)
In Nijeveen is een kleine Osibisa-opleving aan de gang. Een paar weken geleden heb ik 'Music For A Gong Gong' gedraaid. Ik heb 'ooit' de single gehad. Hij kan zo nog eens uit een doos komen rollen, maar het kan ook zijn dat die in De Bilt is blijven liggen. Erg jammer! Verder heb ik afgelopen dinsdag 'Sunshine Day' gedraaid in 'Tuesday Night Music Club' en ook dat smaakt naar meer. Vervolgens kom ik bij de kringloopwinkel deze van Osibisa tegen. Een fraaie staat met fotohoesje en over mijn favoriete drankje. Deze hóórt gewoon bij mij in de bakken te staan!

* Santana- Soul Sacrifice (NL, CBS, 1970) (B)
Ik ben nooit heel erg kapot geweest van Santana, hoewel ik het in de midden jaren negentig eens heb geprobeerd met een verzamel-cd. Toch is het zo'n band waar ik gewoon de singles van compleet wil hebben en deze 'Soul Sacrifice' heb ik nog niet. Raar, maar waar: Puntgave single in een compleet hoesje (doch een beetje gescheurd aan de bovenkant) en dat voor een euro! Ja, ik ga een abonnement nemen op 'De Tafel'. Overigens alleen voor de handel van Bart. Degene waarvan ik The Dave Clark Five heb gekocht, heeft de singles al weg gehaald. Jammer, want ik wilde 'Little Children' van Billy J. Kramer & The Dakota's nog hebben. De enige andere met singles heeft piraten-spul en matig werk uit de jaren zeventig en vraagt daarvoor de prinselijke som van twee euro per stuk.

* Tony Sherman- Tonight (NL, Basf, 1974) (C)
Deze heb ik al, maar het hoesje is ernstig gescheurd en de single heeft ook een tik meegekregen. Nu heb ik hem dan 'compleet'. Natuurlijk is het een Stevie Wonder-aftreksel, maar toch ontzettend leuk om zo nu en dan te draaien.

* B.W. Stevenson- Down To The Station (NL, Warner Bros., 1977) (C)
Bennie is een legende in Steenwijk. Een wandelende muziekencyclopedie waar ik zelfs tegenop kijk. Vaste lezers zullen Bennie herkennen uit berichten die ik heb geschreven naar aanleiding van optredens in Het Pandje. Op het moment dat ik er doorheen begin te zitten, komt Bennie bij me staan om me het nóg zwaarder te maken. Bennie heeft een paar stokpaardjes en eentje daarvan is 'Down To The Station' van B.W. Stevenson. ,,Vreemd dat het nooit een hit is geworden, had het zonder meer verdiend". Ik knik dan maar een beetje mee, want ik wil niet toegeven dat ik het niet ken, anders dan een titel uit het Hitdossier. Als Rob Stenders het Steenen Tijdperk doet, vraag ik het aan en hoor het voor het eerst. Sinds vrijdag ben ik eindelijk in het bezit van de single. Is het iets bijzonders? Tja, het is een erg goede plaat, maar niet meer of minder dan menig Tipnotering uit die tijd.

* The Whispers- I Can Make It Better (NL, Solar, 1981) (B)
Ik heb hem vanavond helemaal gedraaid in 'The 7" Collection' en... hij begint te groeien. Dit is een opvolger van 'It's A Love Thing' dat het niet heeft gehaald. Niks meer of minder dan de hit, maar ook een beetje meer van hetzelfde zonder dat 'speciale' van de hits. Ja, sorry voor het onduidelijke verhaal, maar het is een plaatje dat ik best kan waarderen, maar waar ik ook zonder had kunnen leven. Een grijze muis. Vijftig cent met fotohoes maakt in dat geval veel goed...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten